Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm!  (läst 8805 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
Sjukt lamm!
« skrivet: 30 mar-14 kl 12:43 »
Har ett lamm på tre veckor som idag inte ser så pigg ut. Som en katt sträcker hon sig som en pilbåge ser jätte hängig ut.

eriksvenzzon

• Lappland
SV: Sjukt lamm!
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 21:06 »
Snälla är de nå som har nå förslag!
Tog tempen nu i kväll 40,5°C.
Tror inte de e nå silenbrist.
Hon äter å så, inte nå problem alls.
Nä, de va från 110 till helkass.
Jag tänker att hon fått i sig nå möghö när grannen såg till de en dag.
Om det är så vad gör man då?

svali

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 01 apr-14 kl 00:37 »
Förstoppning kanske.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-14 kl 06:50 »
Ja kanske, vad gör man åt det?

svali

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 01 apr-14 kl 10:21 »
Ge lammet paraffinolja el vanlig matolja om du  inte har det andra hemma.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-14 kl 10:51 »
Tack för rådet, har provat matolja och sticker till apoteket  och ska köpa parrafinolja nu. Kan man köpa nåt annat om det inte funkar, microlax var det nån som tipsade om, kan man använda det och i så fall hur mycket?

Sjögården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-14 kl 16:22 »
Kanske kontakta veterinär?

Förtjänar att nämnas, det verkar sällan vara ett alternativ på Alternativ!

SussiloII

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-14 kl 16:34 »
Går lammet hos tackan eller vad äter det? Varför hälla i lammet olja när du inte vet vad som är fel med det?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 apr-14 kl 17:18 »
Sträcker sig som en pilbåge, som en katt?  *Förstår inte*

Vad är normal temp på ett treveckors lamm?  Och, som sagt, diar hon?  Kan det vara knas på mjölken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-14 kl 07:18 »
veterinär är ett bra alternativ men tyvärr är det så att prise överstige lamme.
Hon äter som hon ska av sin mor. systern är frisk så jag tror inte att de e mjölken.
Ja o som en "katt" tänker jag att hon sjuter upp ryggen iföljd med att sedan dra ihop kroppen och sedan sträcker på sig som om hon vaknat.
Enligt veterinären så är tempen normal mellan 38,5-40,5. och lamme har hatt mellan 39,5-40,5.
Igår så krystade hon så att hon bräkte, så vi tog förgive att hon va förstoppad. Fick Microlax och de släppte på en gång.
Men i dag är det på samma vis står och skakar en massa.
Tacksam för förslag.

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 apr-14 kl 07:25 »
Om de är hungriga brukar de bli liksom kutryggiga.. Får den dia ordentligt? Tackan kan ju ha fått juverinflammation eller något.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 apr-14 kl 07:41 »

Jag skulle ge SALTBALANS NÖT som finns att köpa på Granngården. Hjälpte när jag hade ett lamm med liknande symtom, och den kvicknade till efter 3 dar... Den fick en liten skvätt selen också.

Sjögården: Håller med till 100% !
Man kan ringa till veterinären och be om råd, det kostar inget !

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 apr-14 kl 07:58 »

Veterinär är inte ett alternativ till får om man har fåren som ett led i självförsörjning och inte som en hobby som får kosta pengar. Om man inte som Zeina har goda förbindelser så att man kan få goda råd gratis.  :D

gnällvis

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 02 apr-14 kl 10:46 »
Är djuret hungrigt så skjuter de rygg, stödmata med flaska och se om det är mat som fattas. I lammnäringen finns dessutom vitaminer och andra anyttigheter som är bra. Vissa lammnäringar har selen, andra inte, det får du kolla.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 02 apr-14 kl 13:40 »
Tack för alla fina råd.
De kan va så att hon får för lite mat, jag ser tackan är inte jättevillig att ge mat.
Har nu provat att stödmata med lammnäring, inte de lättaste att få i nå med flaska, hon fick i sig 1,5dl.
Hur är er erfarenhet att ge flaska?

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 02 apr-14 kl 13:41 »
Veterinär är inte ett alternativ till får om man har fåren som ett led i självförsörjning och inte som en hobby som får kosta pengar. Om man inte som Zeina har goda förbindelser så att man kan få goda råd gratis.  :D

Oavsett man har fårhållning som hobby eller försörjer sig på sina djur så får man ta sig i kragen och hjälpa djuren när det behövs - inte om eller när det passar plånboken, man kan inte alltid finna en lösning via datorn...

Har man inte råd att anlita/rådfråga veterinär så kanske man inte bör ha djur. Distriktsveterinärer kan vara väldigt trevliga och ge råd då dom vet att ett besök kan vara dyrare än tex lammet ifråga är värt.
Inte undra på att en del blir anmälda när sjuka djur inte får vård .

Alla är vi barn från början och vi lär oss av våra erfarenheter och det är bra att det finns ett forum som alternativ dit man kan vända sig med frågor - här finns MASSOR av erfarenheter & kunskap. Dock tycks det inte hjälpa varken djurägaren eller lammet  :-\

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 apr-14 kl 14:29 »
Oavsett man har fårhållning som hobby eller försörjer sig på sina djur så får man ta sig i kragen och hjälpa djuren när det behövs - inte om eller när det passar plånboken, man kan inte alltid finna en lösning via datorn...

Har man inte råd att anlita/rådfråga veterinär så kanske man inte bör ha djur. Distriktsveterinärer kan vara väldigt trevliga och ge råd då dom vet att ett besök kan vara dyrare än tex lammet ifråga är värt.
Inte undra på att en del blir anmälda när sjuka djur inte får vård .

Alla är vi barn från början och vi lär oss av våra erfarenheter och det är bra att det finns ett forum som alternativ dit man kan vända sig med frågor - här finns MASSOR av erfarenheter & kunskap. Dock tycks det inte hjälpa varken djurägaren eller lammet  :-\

Jag skulle aldrig ta ut veterinär för ett lamm, det går helt enkelt inte ihop sig. Det kostar nog iaf 2-4 ggr lammets värde att ta ut dem. Däremot måste man då istället vara beredd på att kunna snabbt ta beslut om att avliva det istället.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 02 apr-14 kl 14:32 »
Jag håller helt med att man ska ringa veterinär, men att de vill ge råd eller att råden är gratis de håller jag inte med om. (och varför skulle de jobba gratis)
Vad tar en veterinär att åka 8-17mil? Landar de under 2000kr?
Så klart att man tar bort ett sjukt djur om inte djuret är värt priset.
Jag har talat med två veterinäre. Ringt till två till som inte svarar.

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 02 apr-14 kl 21:48 »
Jag skulle aldrig ta ut veterinär för ett lamm, det går helt enkelt inte ihop sig. Det kostar nog iaf 2-4 ggr lammets värde att ta ut dem. Däremot måste man då istället vara beredd på att kunna snabbt ta beslut om att avliva det istället.

Det gör inte jag heller Halte.

Skogsola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 apr-14 kl 22:36 »
 För vad ett veterinärbesök kostar får man nog ett lamm färdigstyckat i låda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser