Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skriv på för et GMO-fritt Sverige!  (läst 4318 gånger)

Richard

• Gäst
SV: Skriv på för et GMO-fritt Sverige!
« Svar #20 skrivet: 30 mar-14 kl 10:26 »

Källa på det?  ( inte nån blogg då alltså)

En vanlig tillämpning är ju annars tvärtom för att kunna spruta mindre.

Här har du din källa:
http://www.i-sis.org.uk/argentinasRoundupHumanTragedy.php
Läs det hela då hittar du 22 källor till.
Har du redan skrivit på?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 14 apr-14 kl 22:36 »
Jaha, ska vi ha det såhär i Sverige? Mot allt bättre vetande?!

http://www.ja.se/?p=44588&pt=105&m=3433

Nån som inte skrivit på än?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 maj-14 kl 08:17 »
Jag är för GMO för jag förstår vad det är.

De potatisar vi äter idag som är resistenta mot olika rötor är i princip GMO, växtförädling.

Denna skräckpropaganda är precis som kärnkraften, nej till kärnkraft men ja till allt som producerar CO2.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 maj-14 kl 10:15 »
Jag är för GMO för jag förstår vad det är.

De potatisar vi äter idag som är resistenta mot olika rötor är i princip GMO, växtförädling.

Denna skräckpropaganda är precis som kärnkraften, nej till kärnkraft men ja till allt som producerar CO2.
Tar du då det fulla ansvaret då om du sprider din GMO till grannarna?

Laglöse

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 03 maj-14 kl 10:41 »
Det verkar råda stor förvirring om vad GMO är.

GMO är ingen sjukdom. GMO är ingen magi. Istället skulle jag vilja dra en liknelse mellan GMO och en kökskniv. En oansvarig människa skulle kunna orsaka mycket skada genom att missbruka makten som sitter i knivens spets, men åt andra sidan så skulle jag aldrig få för mig att vilja förbjuda mina medmänniskor att underlätta vardagen (otroligt mycket dessutom) genom att kunna använda verktyget till någonting kreativt och positivt.

GMO är ett verktyg. Förbjud missbruk av verktyget, inte verktyget i sig.

Tösen

• Småland
« Svar #25 skrivet: 03 maj-14 kl 11:46 »
Det är väl de stora företagen som säljer utsädet som tjänar på det här i längden, i och med att grödorna är infertila? (heter det så?) Eller har jag missuppfattat det där? Som i alla andra fall kan man ändå räkna med att det ligger ingen välvilja bakom ett företag, det är pengar, pengar och pengar som räknas!
Det blir vad du gör det till!

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #26 skrivet: 14 maj-14 kl 23:15 »
Hej.Jag hörde att Rumänien och Portugal är 2 av länderna i eu som har tillåtit gmo odling och dessutom verkar regeringarna tro på reklamen som Monsanto sprider om*mirakel fröet*

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #27 skrivet: 14 maj-14 kl 23:47 »
Jag har skrivit på

Matte

• -
« Svar #28 skrivet: 15 maj-14 kl 09:31 »
Det är väl de stora företagen som säljer utsädet som tjänar på det här i längden, i och med att grödorna är infertila? (heter det så?) Eller har jag missuppfattat det där? Som i alla andra fall kan man ändå räkna med att det ligger ingen välvilja bakom ett företag, det är pengar, pengar och pengar som räknas!

Det är ett krav på GMO-grödor att de skall vara infertila för att de inte skall kunna sprida sig vidare utan kontroll.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 maj-14 kl 11:26 »
Det är ett krav på GMO-grödor att de skall vara infertila för att de inte skall kunna sprida sig vidare utan kontroll.
Det det stämmer ju inte.

And3rs

• If it's not fun, it's not sustainable!
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 15 maj-14 kl 12:59 »
http://www.march-against-monsanto.com/

Jag ska till Köpenhamn. Där var 50 pers förra året. Kom och visa ert missnöje om ni har möjlighet. mvh

En position jag baserar min egen på:
Open Source Food and Genetic Engineering - Michael Pollan

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #31 skrivet: 15 maj-14 kl 13:38 »
När jag var på *stoppa* Monsanto protesten i stklhm så fick vi mycket information om gmo.Det sades b.l.a.att gmo fröerna är infertila och när biet suger nektar så dör dom p.g.a. att fröet  inte är i  enlighet med(på) naturens vilkor.Dessutom så vill Monsanto ta*patent*på *alla världens fröer*så *endast dom har tillgång*till fröerna och kan då kontrollera *matmarknaden*.Så om jag uppfattat detta riktigt så handlar det endast om pengar och makt ! Detta tycker*inte*jag är ok.Dessutom kan jag inte begripa *hur*nån kan vara så gemen att stämma andra bönder om vinden tar med sej fröer och sätter dom på en annans mark som inte ens vill ha gmo ! Så dessa människor vill jag *inte*stödja på något sätt !! Kanske när och om denna hemska verklighet knackar på våra dörrar då kanske mer folk vaknar till liv om det då finns nåt liv på vår planet eftersom när bina dör så har vi ingen mat längre ! Annat än gmo mat från Monsanto som har världsmakten !! Dessutom så dom barn som föds i framtiden kanske mycket väl kan få en eller många av de sjukdomar som gmo mat produktion för med sej.Mer än dom vi redan har alltså sjukdomar från maten,cancer etc.etc.Usch jag blir såå j..la upprörd.Det är inte min mening att klanka ner på er som tror på gmo men jag undrar om ni verkligen är*upplysta*om gmo !?Monsanto är skrupelfria som vi redan märkt och jag tror ju inte det kommer att bli bättre i framtiden.Weibulls ägs av Monsanto.Jag handlar*aldrig där*! Tack för ordet

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #32 skrivet: 15 maj-14 kl 13:47 »
På facebook finns *stoppa Monsanto-sweden eller Sverige kanske det är.Jag har inte facebook men gå in där och kolla:Där finns folk som har koll och är uppdaterade med info om vad som händer med våran hälsa om vi angrips av gmo och mer därtill.Väl mött

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #33 skrivet: 15 maj-14 kl 14:32 »
Förresten såg jag en debatt på ettan tror jag det var för ett litet tag sen.Där en representant från arla var på plats och svarade på frågor,där satt även en del svenska bönder som vill ha gmo i sina lantbruk-mjölk.Då fick jag reda på nåt jag inte visste förrut.Att *kon*på arlas förpackningar betyder gmo fritt medans ingen*ko*betyder här har vi använt oss av gmo foder.Den förpackningen utan ko kommer då från Danmark.En reflextion från mej:Det påstås av olika regeringar att världen är överbefolkad och därför måste världen ta emot gmo med öppna armar men detta verkar ju inte stämma(tror jag i alla fall).Härom veckan såg jag ett annat program om Sverige där myndigheterna *ber*svenskaran att skaffa fler barn för det finns för få barn här.Lite märkligt tycker jag.Iochförsej så är Sverige ett litet land men jag tror *inte*på att världen *måste*ha gmo för att maten ska räcka till alla.Det finns så mycket krig i världen och olika sjukdomar som exempel aids och cancer etc.etc.så jag tror att världen och naturen själv tar hand om *befolknings mängden*.När nu det är val som skriver moderaterna *enat eu för att hålla freden*samtidigt som eus regeringar *rustar försvarsmakten*,hhmm men hallå detta går ju ej ihop i alla fall inte i min hjärna ! Det är känt att när centern sa på 70 talet:rösta på oss så *avskaffar*vi kärnkraftverken.När dom kom in i regeringen och fick plats där så hände följande(om jag får tro dom som var med då och uppdaterade om saken),så fixade centern*fler*kärnkraftverk och sa sedan till sina väljare:men vi e ju inte dom enda i regeringen som bestämmer.Så när rika företag och regeringar talar så lyssnar jag men använder åxså min egen hjärna och det är nåt som*inte stämmer här*!!Men det är det väll sällan nåt som stämmer som kan gagna folket på*bästa sätt*,utan det är alltför ofta som regerings tjänstemän vill*stoppa sina egna fickor fulla med pengar*och makt så vi måste svajsa efter dom för att *få rätten att finnas till*!!Jag  känner hur min mage vänder sej ut och in när jag talar om regeringar och rika människor som är oftast rika på*andra  människors förfall och hälsa*(nu talar jag om riktigt rika personer)-alla är inte skyldiga till oegentligheter så haka inte upp er på detta uttalande)!! Varför ens tänka på att *manipulera*naturen,varför kan vi inte få bara leva i fred och i frid med varandra utan tanke på att*nån*ska tjäna på naturen.Det finns ju så många *bevis*på vad som hänt under livets gång med oss människor så  vi skulle istället dra *lärdom*av dessa och inte upprepa misstagen.Jag blir så lessen.Appropå chemtarde så har jag hört att detta är till för att*döda*människor och för att kunna*manipulera vädret*så regeringar kan exempel fixa torka i afrika så då förstår jag ju ännu mindre uttalandet om att maten ska räcka till världsbefolkningen.Det håller inte faktiskt.Förlåt att jag skrev så långt men jag *brinner*när sånt här kommer på tal liksom !

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #34 skrivet: 15 maj-14 kl 15:09 »
En annan grej:vet ni egentligen hur mycket folk som kommit till Sverige från Argentina?!Jag var på ett möte i solidaritetshuset för ett tag sen och träffade flera stycken och dom om nån måste ju enligt Rickards(tack för den länken Rickard) om nån förstå vad gmo är så nu hoppas jag att*alla*som gillar gmo tänker om för ni vill väll inte ha ett sånt liv som bönderna fått i Argentina,eller!?

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser