Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 29207 gånger)

A9kha

Re:Blandrashundar...
« Svar #160 skrivet: 24 mar-07 kl 12:47 »
Hmm...

Jag menar inte att valparna måste få allt efter föräldrarna men de brukar få något och jag skrev att man kanske vill ha en valp efter just sin hund... Alltså man vill ha något kvar av sin hund när den går t.ex till nästa liv... Min granne hade en UNDERBAR blandis (Schabrador) och han ville ha kvar lite av honom så han avlade honom med en tik som var schäfer...  Man kan inte veta hur avkomman blir men något av föräldrarna finns där och det är kanse det man vill känna att t.ex avlidne hunden finns där fastän inte i "egen" kopp...
Hoppas ni fattar vad jag menar...  Om Silver skulle dö så skulle jag vilja ha något kvar av henne, men vi sålde alla valparna till bra hem och kontakten vill de hålla alla tio som köpte valp hos mig, och det är jag glad över... Jag får bilder varje månad på valparna och de är riktigt vackra! Här är en bild på King Jr (döpt efte sin far)

Jaha var det inte för att du ville ha KVAR något som du avlade????

Kiwin

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 29 mar-07 kl 22:06 »
Man bör inte para en blandras!

Blandraser i första ledet är oftast fina och friska, mentalt stabila hundar, men när man ska para en blandras, alltså göra en parning i andra ledet så blir det oftast inte friska och mentalt stabila valpar! Det är fakta!

Självklart finns det alltid undantag, man ska inte dra alla över en kant, men generellt så blir blandraser inte bra hundar i det andra ledet.

Det är inte snällt att sätta sådana hundar till världen. Oftast hör man att folk vill para sin underabara blandrastik, men man ska då tänka på att bara för att hon är underbar behöver inte valparna bli det!

Charlotte

• -
« Svar #162 skrivet: 29 mar-07 kl 22:09 »

Blandraser i första ledet är oftast fina och friska, mentalt stabila hundar, men när man ska para en blandras, alltså göra en parning i andra ledet så blir det oftast inte friska och mentalt stabila valpar! Det är fakta!

Självklart finns det alltid undantag, man ska inte dra alla över en kant, men generellt så blir blandraser inte bra hundar i det andra ledet.

Det är inte snällt att sätta sådana hundar till världen. Oftast hör man att folk vill para sin underabara blandrastik, men man ska då tänka på att bara för att hon är underbar behöver inte valparna bli det!
Att säga att blandraser i andra led oftast eller generellt inte är friska eller mentalt stabila är nog en överdrift...
 Problemet är väl att det är svårt/omöjligt att avgöra på förhand vilka egenskaper som kommer att slå igenom.
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #163 skrivet: 01 apr-07 kl 11:24 »
Citera
Intressant fakta. Hoppas inte de som har renrasig avel har så dåliga kunskaper om sin art...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Eamonn

SV: Blandrashundar...
« Svar #164 skrivet: 10 mar-08 kl 05:36 »
Jag har en andraledskorsning 75vs25% som är den underbaraste hund som finns men jag kommer ändå inte para henne bla pga hon är korsning. Jag vill veta vem som tar min valp och vad hunden ska användas till och med blandraser så är det svårare att få ansvarigare köpare.
Sen finns det blandraser och blandraser, det jag tänker på är antingen rottis/dobber/pittis-blandningar eller handväskehundar, ingetdera är särkillt önskvärt.

Silverwolf

SV: Re:Blandrashundar...
« Svar #165 skrivet: 13 mar-08 kl 17:24 »

:o :o :o

Suck... Håller med Gille när jag läser det här...
Citera
Hoppas inte de som har renrasig avel har så dåliga kunskaper om sin art...

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Charlotte

• -
SV: Blandrashundar...
« Svar #166 skrivet: 14 mar-08 kl 10:43 »
 Ja, jag läste tråden en gång till och baxnar när jag läser "fakta" som en del slänger ur sig angående avel och genetik...
 Finns det inga krav på kunskaper om sådant när man sysslar med hundavel?
                                       Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 5 användare
javill, Assa, läderfiffi, alternaiv, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser