Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 29204 gånger)

Charlotte

• -
Re:Blandrashundar...
« Svar #140 skrivet: 18 mar-07 kl 17:53 »
Behövs ingen statistik :)  blandras omplaceras o avlivas oftare än renrasiga. Fråga runt på vetrinärstationer och jourhem så får du se....
Vet "man" bara det eller finns det statistik (och är den i så fall lika säker som Golden Retrieverns bitstatistik?)
 Såna där "fakta" har ju en viss förmåga att dyka upp ibland...
Goldenstatistiken är att det är fakta att flest hundbett delas ut av Golden Retriever (säkert mycket möjligt eftersom det är en så vanlig hundras) men fråga inom sjukvården, polisen och försäkringsbolagen så finns det ingen som för register över vilken Hundras som biter oftast....
  Jag (tidigare min familj) har haft en hel del omplaceringshundar och fått erbjudande om ännu fler och vad jag kan komma på har det varit vanligare med renraser. Jag tror faktiskt att det lika ofta går snett i hundägandet vare sig det är renras eller blandat, obs jag TROR, för det finns nog ingenstans att ta reda på fakta...
                    Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Florina

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 18 mar-07 kl 18:25 »
Ja men kör igång med seriös blandrasavel då om ni vill ;) vem som helst o hursomhelst/ nu drar jag mig ur den här debatten... :-*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 18 mar-07 kl 19:20 »
Nej jag sökte inte som du. Och anledningen till att jag tittade på blocket var inte för att se någon statistik. Har vettigare saker att göra på min fritid...  ;)  Skulle egentligen bara se om det fanns några borderterriervalpar här i Skåne. Av ren nyfikenhet, eftersom jag är lite sugen på den rasen som nästa hund.

OK, då skriver jag så här:

Satt just och kikade lite på hundannonserna på Blocket, och precis som på andra omplaceringssidor så är det en sak som alltid slår en... det är betydligt fler som söker nytt hem till sin rashund än vad det är som söker nytt hem till sin blandrashund.

Och eftersom jag inte har något vettigare att göra på min fritid kommer här hela listan:

Jack Russel
Dobermann
Kinesisk Nakenhund
Schäfer/Leonberger
Storpudel
Schäfer
Rottweiler/Schäfer
Schäfer
Welsh Springer Spaniel
Norfolkterrier
Dvärgschnauzer
Schäfer
Rottweiler
Boxer
Rottweiler
Labrador
Collie
Schäfer
Chihuahua
Storpudel
Jämthund/Stövare
Schäfer
Jack Russell/Golden
Kuvasz
Labrador/New foundland
Lancashire Heeler
Greyhound
Dobermann
Rottweiler

En schäfer, någon? Det verkar vara gott om folk som inte vill ha sin kvar.

filurfigur

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 18 mar-07 kl 19:28 »
Ser det ut så i Skåne, om man går in under Skåne, Hundar, säljes?? Inte på min dator i alla fall... men jag vet inte om du söker på något annat sätt. Är inte så insatt i hur man kan söka.

För på det sättet som jag brukar söka på så kommer ju både valpar, äldre, burar, hundkläder och andra hundtillbehör upp.

Kicki87

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 18 mar-07 kl 19:31 »
har dom inte varnat om att köpa hundar via annonser från blocket?
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 19:41 av Kicki87 »

anette i bugared

• -
« Svar #145 skrivet: 18 mar-07 kl 19:48 »
har dom inte varnat om att köpa hundar via annonser från blocket?

???Vilka är "dom" ???
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kicki87

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 18 mar-07 kl 20:03 »
Det var med en gång på nyheterna att stulna och smugglade hundar såldes på blocket

Sia

• Dalarna
« Svar #147 skrivet: 18 mar-07 kl 20:37 »
Det var med en gång på nyheterna att stulna och smugglade hundar såldes på blocket

SMÅ hundar, sådana som är enkla att tejpa ihop tassar och nos på och stapla trettio stycken i en Jympa-bag och köra hit över polska gränsen med utan att tullen ser dom.
Dvs. chihuahuaor och dyl. dom ska man inte köpa på blocket, dom bär förmodligen på smittsamma sjukdomar och kommer att dö inom några veckor iallafall.
Läs: http://www.sva.se/dok/331.html
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Kicki87

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 18 mar-07 kl 20:41 »
jaha ok

Charlotte

• -
« Svar #149 skrivet: 18 mar-07 kl 21:04 »
Ja men kör igång med seriös blandrasavel då om ni vill ;) vem som helst o hursomhelst/ nu drar jag mig ur den här debatten... :-*

Jag tänker inte börja med någon hunduppfödning över huvudtaget, jo skulle det bli någon så fick det väl bli B.C då, den enda ras med en standard som man kan bli glad av att läsa:
http://www.aktivhund.se/Hundraser/visa.asp?menuindex=11&breedid=11
 Lägg särskilt märke till avdelningen FEL. Att få behålla kravet på vallningsmeriterade föräldrar för att få registrera valpar var SVAKs krav för att vilja låta BC ställas ut, det borde väl för tusan vara ett krav för alla "nyttohundar" att de ska kunna användas???
 Jag är anti till SKK som utesluter medlemmar som föder upp blandraser samtidigt som de premierar "missbildade" hundar...
 Det är väl inte enstaka uppfödare som är galna, det är ju Domare som tolkar rastandarden som får uppfödarna att handla som dom gör.... Och domarna lejs ju in av SKK.
 Tänk om man kunde lägga in en liten klausul i varje rasstandard att alla djur som behövt genomgå operativa ingrepp för att leva ett drägligt liv (inklusive kejsarsnitt för att överhuvud taget kunna födas) skulle diskvalificeras för vidare avel och utställning, då skulle säkert raserna snabbt bli friskare... Sån avel med "defekta" djur är ju förbjuden inom annan husdjursuppfödning, varför ej på hund??
                       Mvh
                     Charlotte
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 21:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki87

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 18 mar-07 kl 21:13 »
Tänk om man kunde lägga in en liten klausul i varje rasstandard att alla djur som behövt genomgå operativa ingrepp för att leva ett drägligt liv (inklusive kejsarsnitt för att överhuvud taget kunna födas) skulle diskvalificeras för vidare avel och utställning, då skulle säkert raserna snabbt bli friskare... Sån avel med "defekta" djur är ju förbjuden inom annan husdjursuppfödning, varför ej på hund??
                       Mvh
                     Charlotte

Kommer nog aldrig att hända sålänge som konstigt folk tycker om sina missbildade hundar..
btw det där med att vissa bara kan födas genom kejsarsnitt så har jag stött på en engelsk bulldog som föddes naturligt och var riktigt fin.. den hade mindre huvud, längre näsa och fina framben.. såg riktigt normal ut

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #151 skrivet: 18 mar-07 kl 21:21 »
Hmm...har faktiskt funderat på den där "klausulen"...Man kan ju ställa ut sin hund från e det 4mån?
vinna fina priser tills den har passerat unghundsklassen. DÄREFTER så skulle det kanske krävas friskhetsintyg för att i huvutaget kunna få ställa ut. På så sätt skulle det ju bara komma fram friska och "snygga" hundar.

tessiem

« Svar #152 skrivet: 18 mar-07 kl 22:32 »

Friska hundraser: Jakthundsraser, Malinois..finns nog fler. dessutom så KARTLÄGGER man sjukdomarna och har avelsprogram mot dessa. Vad gör man för åtgärder på blandraser?  ::)

SNÄLLA kan du nämna en enda OFÖRSTÖRD "renrasig hundras?????

manna

• -
« Svar #153 skrivet: 19 mar-07 kl 10:59 »
det finns massor av rasrena hundar som både är friska och sunda.

Japp! Islänningar!  ;D ;D ;D

Den drygt 10 år gamle Rakki gled igenom vet.besiktningen idag med plus i kanten och guldstjärnor på allt.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #154 skrivet: 19 mar-07 kl 15:02 »
Japp! Islänningar!  ;D ;D ;D

Den drygt 10 år gamle Rakki gled igenom vet.besiktningen idag med plus i kanten och guldstjärnor på allt.  ;D

Jaaa, vad kul, puss på nosen till vovven och guldstjärna till matten som sköter sin älskling så bra.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

samsam1

• -
« Svar #155 skrivet: 19 mar-07 kl 17:25 »

Friska hundraser: Jakthundsraser, Malinois..finns nog fler. dessutom så KARTLÄGGER man sjukdomarna och har avelsprogram mot dessa. Vad gör man för åtgärder på blandraser?  ::)
Hej. Jämthundarna och gråhundarna har börjat få epelepsi .
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

manna

• -
« Svar #156 skrivet: 19 mar-07 kl 18:07 »
Jaaa, vad kul, puss på nosen till vovven och guldstjärna till matten som sköter sin älskling så bra.

Himla kul att han fortfarande är som en unghund i både kropp och själ! Fast islänningarna är ju sådana, så han är inget undantag från någon regel. Helt klart den bästa rasen jag har stött på. Jag kommer aldrig att välja någon annan!  ;D ;D ;D

Fast detta blev ju OT, eftersom tråden handlar om blandraser... Eller blandraser vs renraser. Eller "blandisar är friskare och alla renraser är sjuka". Eller "blandisägare är puckade och det enda som gäller är schäfer". Eller hur det nu var... *suckar*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

tessiem

« Svar #157 skrivet: 20 mar-07 kl 11:38 »
Schäfer?? Jäkla IKEA-Mallar  ;D
Nejdå.. jag tror att tråden handlar om huruvida blandrasAVEL är seriöst eller inte.
Blandraser är väl rätt söta som hundar i allmänhet är.. blandrasägare har jag ingen åsikt om (är ju en själv!) men desto fler om blandrasuppfödare.. (och schäferägare men det är ett kapitel för saig..Hahaha.. ;D)

Himla kul att han fortfarande är som en unghund i både kropp och själ! Fast islänningarna är ju sådana, så han är inget undantag från någon regel. Helt klart den bästa rasen jag har stött på. Jag kommer aldrig att välja någon annan!  ;D ;D ;D

Fast detta blev ju OT, eftersom tråden handlar om blandraser... Eller blandraser vs renraser. Eller "blandisar är friskare och alla renraser är sjuka". Eller "blandisägare är puckade och det enda som gäller är schäfer". Eller hur det nu var... *suckar*

Florina

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 20 mar-07 kl 17:31 »
Tessiem du säger med 2 meningar det som jag tycker ;) synd att tråden kom ur gängorna på nåt vis...själv har jag ju själv en blandis som jag älskar :)

tessiem

« Svar #159 skrivet: 21 mar-07 kl 22:32 »
Du har vettiga åsikter om du tycker som mig!  ;D

Ja det brukar bli så här med blandisdebatten. Har varit med om det ett par vändor i olika sammanhang, alla vädrar sina åsikter och det blir hätsk debatt som mynnar ut i tystnad . för de blandisägare som vill avla på sina hundar kommer fortsätta att göra det. För att tjäna pengar eller för att de tror att deras hundar blir lyckligare av föräldraskap..
Och vi andra kommer att få fortsätta se blandisar slumpas bort och omplaceras...

Tragiskt på så många fina hundar som hamnar fel helt enkelt...

Tessiem du säger med 2 meningar det som jag tycker ;) synd att tråden kom ur gängorna på nåt vis...själv har jag ju själv en blandis som jag älskar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser