Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 29291 gånger)

Insanity

Re:Blandrashundar...
« Svar #100 skrivet: 16 mar-07 kl 21:45 »

Det är INTE sant att han hade höftfel! Det var en FD väninna till mamma som startade den skiten! För hon var svartsjuk för mamma hade sådant hon inte hade och var ALLTID negativ om allt mamma hade! Mamma var trevlig mot henne men allt hon gav tillbaka var ren skit! De grälade och hon startade den skiten! + att mamma gillade inte hur ho satte djur före sina barn och som djuren bodde! De kallar jag vanvård som de djuren bodde!
Men så frågade hon en dag o hon fick köpa en valp och då sa jag Nej direkt jag visste att valpaen skulle få ett sketet liv som hennes andra djur då hon fått avliva fem hunder innan, (inom två år!) Så nej tack.... allt om Höftfel är lögn! Allt var kollat och var OK men när mammas FD väninna spritt den skiten trodde ingen på mamma så vad hon än skrev så skrev folk tillbaka, Dina valpar är sjuka! Och då blev jag as förbannad! Hon skrev annonsen som du skrev det och folk ringde men vi litade inte på dem, sen gick vi till vet EN GÅNG TILL och då sa de att: höftfel? Nej denna hund är fullt frisk och är väldigt vacker!
Så då gick vi upp i pris igen och de som köpt valpar har sett vet intyg osv så den skiten om höftfel existerar inte! Mammas FD väninna visar sig inte ens här på alternativ.nu längre efter det som hände! Jag satte dit henne för lögn och trakesserier... Sån skit tar jag INTE!

Så nu vet du vad det EGENTLIGEN var!  ;)

Jag vet vem personer du syftar på är, och dina åsikter gällande henne håller jag absolut inte med om och tycker det är rätt jävla dålig stil att skriva massa skit om henne här  >:(

Jag har köpt djur av henne, och inte nog med att de varit i utmärkt skick och bra kondition så har de dessutom varit väldigt tama och fina exemplar.

Men men, det finns alltid två versioner av en historia, men i det här fallet så står jag på hennes sida!!
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #101 skrivet: 16 mar-07 kl 21:50 »
ok....
Nu som först såg jag var du kom ifrån....hi,hi

Pumaa

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 16 mar-07 kl 22:15 »
Jag vet vem personer du syftar på är, och dina åsikter gällande henne håller jag absolut inte med om och tycker det är rätt jävla dålig stil att skriva massa skit om henne här  >:(

Jag har köpt djur av henne, och inte nog med att de varit i utmärkt skick och bra kondition så har de dessutom varit väldigt tama och fina exemplar.

Men men, det finns alltid två versioner av en historia, men i det här fallet så står jag på hennes sida!!

Jag har inte nämt något namn eller något så du kan inte veta vem det handlar om...

Insanity

« Svar #103 skrivet: 16 mar-07 kl 22:18 »
Vet mer än du tror
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Florina

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 17 mar-07 kl 16:48 »
Den heta debatten :P har förhoppningsvis mynnat ut i att extrem åt ngt håll är negativt dvs extremavel där vissa renrasiga djur tvingas andas dåligt,sjukliga def osv bara för att ett antal uppfödare önskar ett visst utseende el egenskap och andra sidan att para hundar hur som helst bara för nöjes skull eller hitta på en ny ras! vad vet jag :P vi kan väl vara lite lagom och ha sunda tankar för våra djurs skull ;) fast lagom för mig behöver inte vara lagom för er såklart ;D

filurfigur

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 17 mar-07 kl 17:30 »
Satt just och kikade lite på hundannonserna på blocket, och precis som på andra omplaceringssidor så är det en sak som alltid slår en... det är betydligt fler som söker nytt hem till sin blandrashund än vad det är som söker nytt hem till sin renrasiga hund.

Det verkar finnas hur många blandrashundar i  ca 15-månadersåldern som behöver nytt hem pga av ändrade arbetsförhållanden, allergier, tidsbrist etc etc. Och det är blandraser med allt från 2-6 raser i sig. Och de vill oftast ha ett hem på  landet till sin hund, så att hunden kan få springa av sig, och hunden är så snäll och lydig, och är absolut ingen problemhund. Bara det att folk skriver att "det är ingen problemhund" tyder väl på något...?!?

Blandrashundar med många olika raser i är inget för förstagångsägaren eftersom man inte vet hur hunden kommer att bli eller få för egenskaper. Och det märker folk när den söta lilla valpen blivit unghund och lite krävande... då får de plötsligt allergi mot hundar.

Varför händer detta inte lika ofta när det gäller renrasiga hundar? Det kan man ju fundera över.

Har inget emot blandrashundar, men jag tycker att folk borde fundera lite mer över vad det är för hund de faktiskt tar sig an när de köper en söt liten valp med tex rottis, schäfer, leonberger, och karelsk björnhund i. En hund är ett liv, och ingen pryl som man ger bort, säljer, eller avlivar när den inte längre passar in i ens egen värld.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #106 skrivet: 17 mar-07 kl 17:50 »
Jag har nog haft en osedvanlig tur! Är sedan ett halvår hundägare för första gången - till en vuxen omplaceringshund av blandras... med bl a rottis o leonberger...  ;D Men det är en kanonjycke, glad och positiv trots ständiga ägarbyten! Bara vi kommer tillrätta med skällandet...  :-\
Men jag skulle aldrig få för mig att ta valpar efter honom ändå! Det finns helt enkelt ingen anledning! Att vilja ha en valp efter en älskad hund anser inte jag vara en anledning till parning!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

samsam1

• -
« Svar #107 skrivet: 17 mar-07 kl 18:01 »
Och lika korkar är det att tro att du får en kanonhund när du köper en RENRASIG hund. Det vet du nämligen inte.
Schäfer: Taskiga knän och höftleder. Så lågt kors FRAMAVLAT att hunden inte kan bajsa normalt och måste opereras.

Labrador: Taskiga knän och höftleder. Ögonsjukdom och inte sällan hyperaktiva översexuella.

Sedan har vi PENGARNA, då drar man sig inte ens för att bedriva inavel, visserligen benämns det som "linjeavel" vissa tycker tydligen att det låter bättre men det är bara inavel ingenting annat.

Denna lista kan göras oändlig, det är uppfödare och domare som tillsammans sett till att det blir fler och fler osundheter inom aveln inom  Renrasig uppfödning.
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

samsam1

• -
« Svar #108 skrivet: 17 mar-07 kl 18:12 »
Det där med "sjuka" raser...är så.....urbotat dumt från början. Och vi som håller på att avla på specifika raser...(kanske inte alla det håller jag beklagligt med om) men det finns faktiskt folk som lägger ner väldigt mycket energi och pengar på att få fram friska sunda hundar. Det bästa för de olika raserna tror jag är kennlar som sammarbetar för sund avel. Det va la det som säkerligen var tänkt ifrån början med de olika rasklubbarna. MEN att det har gått över till prestige (stavas det så?). Jag tycker bara att det är synd att de som jobbar för den sunda aveln inte syns .....ännu...=) Det tar år.
SNÄLLA kan du nämna en enda OFÖRSTÖRD "renrasig hundras?????
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Florina

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 17 mar-07 kl 18:45 »
Debatten om blandraser är "tro jag" inte igentligen uppdelad i två läger!! en för fri seriös blandrasuppfödning där det paras hur som helst o skit i va valparna kommer till för köpare och en som är BARA renrasiga djur bör finnas :P utan som "Filurfigur" menar i sitt inlägg är det lägret som menar att blandisar inte bör komma till hursomhelst :-\ skit i o älta om taskiga knän och önskan om att starta blandrasuppfödning NU va :P värna om individerna istället..................

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #110 skrivet: 17 mar-07 kl 18:55 »
SNÄLLA kan du nämna en enda OFÖRSTÖRD "renrasig hundras?????
OM jag hadde kunnat alla ca 340 olika rasernas sjukdomar och historia...så ja kanse. Men jag kan lika gärna kontra med att finns det någon frisk blandras?
vet inte om du missade det men....blandraser är inte lika sjukdomskontrolerade. Oftast beror det på att de flesta blandrasägare inte tänker avla på sina hundar och då kollar de inte upp eventuella sjukdomar. MEn det gör man när man ha kennel och är intresserad av sin ras. Just för att man vill veta och kunna följa upp rasen. Förstår inte vad det är som e så konstigt i detta.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #111 skrivet: 17 mar-07 kl 19:08 »
Jag har nog haft en osedvanlig tur! Är sedan ett halvår hundägare för första gången - till en vuxen omplaceringshund av blandras... med bl a rottis o leonberger...  ;D Men det är en kanonjycke, glad och positiv trots ständiga ägarbyten! Bara vi kommer tillrätta med skällandet...  :-\
Men jag skulle aldrig få för mig att ta valpar efter honom ändå! Det finns helt enkelt ingen anledning! Att vilja ha en valp efter en älskad hund anser inte jag vara en anledning till parning!
Tar mig friheten att använda Nettus hund som ett typexempel på oseriös avel och oseriösa ägare. Den här hunden är vad vi vet ca 6år. Nettus är 6:e ägaren sen ett halvår tillbaka. Hunden har otroligt sneda och krokiga bakben. Hunden vart inte vacinerad...inte idmärkt/chippad...inga papper....inte reggad. Mager som ...jag vet inte vad har aldrig sett något liknande...."död" päls....klorna var snuskigt långa...inga muskler....
Tro mig han är inte den ända som har haft ett sådant liv. tack och lov att han äntligen har fått komma till ett seriöst hem. Menar INTE att alla blandrashundar har haft det så här, detta var bara ett typiskt exempel.

Lusa

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 17 mar-07 kl 19:14 »
en förvirring i debaten är att många framställer blandrasen som en egen ras Mot dom många olika hundraserna och jämför därimellan. Om man skulle blanda all världens rasrena hundar huller om buller.. plocka ut ett visst tusental individer ifrån den mixen och jämföra dom mot lika många tusen hundar av blandras så tror inte jag det skulle se så illa ut.

Florina

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 17 mar-07 kl 19:31 »
Fast våra få rasrena hundar och andra djur skulle försvinna :( el vill vi det ::)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #114 skrivet: 17 mar-07 kl 19:42 »
Fast våra få rasrena hundar och andra djur skulle försvinna :( el vill vi det ::)
Nä inte jag (uppenbarligen) ;) Det är därför jag så starkt vill jobba för att rädda en kanske flera raser innan de är totalt förstörda. Innan det är för sent....

Lusa

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 17 mar-07 kl 19:47 »
Förtydning (heter det så?ser skitskumt ut!) till mitt förra inlägg.
Jag menade inte blanda (avla) huller om buller, utan jag menade att plocka ut rasrena individer på random när jag skrev "Om man skulle blanda all världens rasrena hundar huller om buller.. plocka ut ett visst tusental individer ifrån den mixen"  :)
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 19:50 av Lusa »

filurfigur

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 17 mar-07 kl 19:48 »

Nej, det tror jag ingen vettig människa vill. Eller?!?!  ???

Hur skulle man då kunna hitta en hund som man vet har de egenskaper som man söker, om man vill använda sin hund till mer än bara sällskap?!?!

Varför kasta bort sååååå många års avelsarbete, för att några raser har sönderavlats på vissa håll i världen?

Sen är det en annan sak ifall det finns seriösa uppfödare som avlar fram en ny hundras, men det är ju inget man sitter hemma och gör sådär en söndagseftermiddag bara... sån avel handlar ju om åratals nogrant arbete.

Jag tycker att det är fel att medvetet sätta blandrasvalpar till världen bara för att man av egoistiska skäl vill se sin älskade hund få söta små bebisar. Däremot så händer "olyckor" ibland och det kan bli tjuvparningar etc och de hundarna förtjänar ett lika bra liv som vilken annan hund som helst. Och jag skulle själv kunna tänka mig att ha en blandras, OM det var en blanding av två raser som var ganska lika i sätten och som motsvarar de egenskaper som jag vill ha hos en hund. Att ta hand om en hund, renrasig eller blandras, som har helt andra egenskaper än jag önskar skulle varken vara snällt mot hunden eller mig själv.

Men det är bara mitt sett att se det hela...

Anna.D

« Svar #117 skrivet: 17 mar-07 kl 19:56 »
det finns massor av rasrena hundar som både är friska och sunda.Många av våra svenska raser tex/Anna

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #118 skrivet: 17 mar-07 kl 19:56 »
Förtydning (heter det så?ser skitskumt ut!) till mitt förra inlägg.
Jag menade inte blanda (avla) huller om buller, utan jag menade att plocka ut rasrena individer på random när jag skrev "Om man skulle blanda all världens rasrena hundar huller om buller.. plocka ut ett visst tusental individer ifrån den mixen"  :)

Tror att det kvalar in som coctailuppfödning  :-\

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #119 skrivet: 17 mar-07 kl 19:57 »
det finns massor av rasrena hundar som både är friska och sunda.Många av våra svenska raser tex/Anna
Ja hade det inte gjort det så hade vi ju inte avlat vidare... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
William, läderfiffi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser