Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 27368 gånger)

Pumaa

  • Gäst
Blandrashundar...
« skrivet: 12 mar-07 kl 00:56 »
Hej!

Jag förstår inte varför vissa har emot blandras hundar?
Okey mer än två tre raser är lite mycket men själv har jag en tik på 2år som är en blandning mellan Sib.Husky och Vit Schäfer... Hon är en superbra draghund + en bra vakthund   ;)  Hon är helt enkelt underbar :) Jag skulle inte klara mig utan henne. Men jag har hört att blandraser klara sjukdomar lättare än renrasiga, vet ej om det stämmer men tänker man efter så är det oftast renrasiga som är sönderavlade eller har lättare för sjukdomar... Min Älskade hund på bild ;)

P.S. Detta är inget elakt ment mot någon!

Mvh Maria

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Blandrashundar...
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 08:58 »
Jag kan inte annat än hålla med dig. Trots att jag själv avlat renrasigt(golden ret.) så är den absolut bästa hund jag haft en blandras, Golden retr./afghan. Det blev en total fullträff, bägge rasernas goda egenskaper och inga av deras negativa. Som en förbättring av bägge raserna. Hon fick i sin tur valpar, där flera av valparna utmärkte sig inom lydnad eller agility och där mammans goda blandrasegenskaper verkar ha förts vidare till samtliga valpar, enligt köparna.

En av orsakerna till att vi valt att inte längre avla med golden ret. är just de återkommande nedärvda defekter som finns inom rasen. Inga av våra avelshundar eller valpar  hade nån defekt, men ialla fall.......

Vi har också en liten dvärgblandrastik, helt underbar till sätt o utseende. Uppfödd av min dotter som har mamman. Alla valparna från två kullar är friska, vackra, mentalt stabila och valpköparna är jättenöjda.

Självklart finns det raser som är olämpliga att blanda, men att därmed mena att ALL blandrasavel är av ondo menar jag är enbart snobberi.
(Så har jag väl retat upp en massa folk, igen då.......)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Blandrashundar...
« Svar #2 skrivet: 12 mar-07 kl 11:21 »
Återigen...
De flesta (?) har väl inget emot blandraser?? Vi gillar inte blandrasAVEL.. skilj på äpplen & päron..TACK!

Har själv en underbar liten byracka från Spanien som är en gatukorsning. Älskar honom. Men skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp.. Vill inte gynna blandrasaveln.
För att:

1. De utförs inga kontroller på mentalitet, sjukdomar osv. Köper du renrasig så är det vissa krav som måste uppfyllas av uppfödaren
2. Det finns en anledning till att hundstallets vanligaste hund är en 1,5årig blandrashane.
3. Av de hundraser som redan finns uppfyller åtminstonbe 20 mina krav.. Varför chansa?

Skulle dock kunna ta en blandrasomplacering senare i livet igen.

Blandraser är inte per automatik friskare.. Beror ju på vilka raser som blandats.
Kompisens SharPei/Tollar blandning opererades 2 ggr för körsbärsöga samt har foderallergi.
Systern till den hunden har tarmfel..

Min blandras är lika frisk som min renrasiga. Ingen har behövt att uppsöka veterinär för ngt allvarligare fel.


Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #3 skrivet: 12 mar-07 kl 11:27 »
Återigen...
De flesta (?) har väl inget emot blandraser?? Vi gillar inte blandrasAVEL.. skilj på äpplen & päron..TACK!

Har själv en underbar liten byracka från Spanien som är en gatukorsning. Älskar honom. Men skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp.. Vill inte gynna blandrasaveln.
För att:

1. De utförs inga kontroller på mentalitet, sjukdomar osv. Köper du renrasig så är det vissa krav som måste uppfyllas av uppfödaren
2. Det finns en anledning till att hundstallets vanligaste hund är en 1,5årig blandrashane.
3. Av de hundraser som redan finns uppfyller åtminstonbe 20 mina krav.. Varför chansa?

Skulle dock kunna ta en blandrasomplacering senare i livet igen.

Blandraser är inte per automatik friskare.. Beror ju på vilka raser som blandats.
Kompisens SharPei/Tollar blandning opererades 2 ggr för körsbärsöga samt har foderallergi.
Systern till den hunden har tarmfel..

Min blandras är lika frisk som min renrasiga. Ingen har behövt att uppsöka veterinär för ngt allvarligare fel.


Så skönt att läsa...... ;)

Noella

  • Inlägg: 47
    • Södermanland
Re:Blandrashundar...
« Svar #4 skrivet: 12 mar-07 kl 12:26 »
När jag letade hund så letade jag efter en blandrashund med bordercollie i sej. Eftersom jag uppskattar den rasens egenskaper men inte tror mej
kunna tillfredställa dens stora behova av stimuli eller de faktum att det inte är en barnhund.

Eftersom min blandrastik.
Bordercollie/old english sheepdog/golden
Är en sån.. stjärna.
Den bästa av alla hundar som jag haft så ville jag gärna ta en kull efter henne.

Jag valde då att ta en av de raser som redan var inblandade och kollade jag upp att pappan var höftröngtad.

Den belv en fin kull på nio valpar. Alla svarta??
Det förvånade mej lite eftersom mamman var gråvit och pappan helvit.

Jag kommer inte att ta fler valpar efter henne eftersom en av valparna
fick problem med en höft.
Det problemet kunde sedan härledas till ärftlig efter den kvarts bordercollie som fanns med i blandningen.

Kändes verkligen trist att få höra...
För jag respekterar den kunskap som många hunduppfödare har och tar i beaktan innan man avlar vidare på en hund.

Men annars så har jag väldigt goda erfarenheter av
fina och välbalanserade blandrashundar.


Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #5 skrivet: 12 mar-07 kl 12:35 »
Åter och åter......kolla upp vad som finns bakom blivande föräldrar. Minst tre led. Kolla hur genetiken fungerar. Oavsett renrasigt eller blandras.

Pumaa

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #6 skrivet: 12 mar-07 kl 17:05 »
Min hund Silver var en tjuvparning och mannen som har Silvers mamma och mormor var inte så noga med valparna så jag tyckte när jag såg dem att gud de måste bort där ifrån... Skit överallt! Mamma och mormor i hundgård, valparna ensamma i huset. Silver var spec, hon låg under en säng helt ensam och sov alla de andra 10 syskonen var utomhus och sprang runt ;)
Silvers mamma är Siberian Huksy lika så hennes mormor, hennes pappa är en renrasig vit schäfer. När vi kollat Silver att hon var frisk och lika så hennes föräldrar så blev vi glada... Han som hade dem sålde dem billigt p g a att det var tjuvparning och de var endast avmaskade, jag hoppas att alla hennes syskon kom till bra hem men någon kom nog fel, det brukar vara så med billiga valpar tyvärr...  :(  Men jag är glad att Silver mår bra och är hur pigg, frisk och sprallig som helst... Livligare hund har jag aldrig träffat om jag ska vara ärlig men som sagt hon är i tonåren  ;)  Hon har två  nackdelar, det är att hon gillar inte alla tikar... Hanar går hon bra ihop med men inte tikar, hennes ögon blir helt svarta av hat  :-\ De ända tikar hon går ihop med är de som är äldre än 5 år. Det är en ras som hon INTE gillar oavsett kön, ålder och det är Chihuahua. De Chihuahua hundarna hon mött har alltid visat tecken på att de vill bita henne, och det sen hon var valp så så fort en Chihuahua kommer blir hon helt förbannad. Det är synd då en av mina kompisar har en super snäll Chihuahua tik, men jag försöker träna bort det på henne, någon med förslag på hur?

Jag har testat att lugna henne när en Chihuahua kommer, det funkar en minut sen blir det att hålla fast henne riktigt hårt. Idag så fick jag hålla henne i kedja, jag har inte svårt att hålla henne bara det att grannarna (bor på landet) klagar på att hon är sådan. Men idag så fick jag henne lugn, det ända hon fick göra var att kolla på de lilla hunden, alltså jag fick henne att inte skälla och dra, (Glad för det, framsteg :) ) Men TACKSAM för svar!

Mvh Maria och Silver

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Blandrashundar...
« Svar #7 skrivet: 13 mar-07 kl 20:26 »
Då måste visa henne att det inte är okej att skälla och göra utfall mot andra hundar. Avbryt henne så fort hon försöker. Såntdär kan ta tid men ta en titt på hur Ceasar Millan gör i "Hundviskaren", han hanterar liknande fall i nästan varje avsnitt.

u ska inte lugna henne när hon är lugn för då kan hon ta det som beröm. Utan vara bara tyst och konsekvent tills hon gör nåt, då ska du korrigera henne, om och om igen. När "sessionen" är slut och hon kan se en liten hund utan att reagera DÅ ska du berömma henne.

/Kimma
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 20:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pumaa

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #8 skrivet: 13 mar-07 kl 21:31 »
Okey...   Tack för svaret Kimma :) Jag har aldrig sett henne så arg som hon var i förgår (inte det jag skrev igår)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #9 skrivet: 13 mar-07 kl 23:19 »
jag har inget emot blandrashundar, men har desto mer emot det som drabbar alltför många blandrasvalpköpare när de fått en valp med egenskaper de inte kan hantera!

Ett underbart liv med en underbar fyrbent kamrat kan istället bli dryga 10 års helvete!

Schäfer-rottis = skärpa och vakt i mängder kombinerat med signalkänslighet som kan utlösa beteendet vid fel tillfälle

Terveuren-älghund = intensiv och het, men alldeles för självständig för att vara styrbar

mm mm
Många är tragedierna som föds i detta - människor som blir isolerade (tvärtemot vad de tänkt!) då de inte kan ha med hunden bort, och ej heller lämna den för passning. Talar tyvärr av erfarenhet efter 13 år som instruktör.........

En ras har ett antal beteenden som är förstärkta utifrån vad hunden skulle användas till. Varje beteende behöver en viss sammansättning, "paket", av mod/självständighet/förighet/signalkänslighet/nyfikenhet mm för att beteendena skall kunna ske "kontrollerat". I en blandras rubbas balansen, och följden kan bli ett "osäkrat vapen" i värsta fall.

En ras kan varudeklareras. DEN rasen passar DEN personen/familjen, utifrån dess specifika egenskaper. I en blandras vet man inte vad som "slår igenom".

BlandrasAVEL kan INTE försvaras, annat än av okunskap!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Blandrashundar...
« Svar #10 skrivet: 13 mar-07 kl 23:43 »

BlandrasAVEL kan INTE försvaras, annat än av okunskap!

AMEN!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar...
« Svar #11 skrivet: 14 mar-07 kl 23:50 »
Är för blandraser och seriös blandrasavel.  8)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #12 skrivet: 15 mar-07 kl 11:05 »
Svekhult-ia du beskrev ämnet precis som jag tänker ;) fattar inte hur man bedriver seriös blandrasavel bara ::) varför undrar man...det finns väl renrasiga hundar till alla sorters människor. Bruks-vall-sälskap-vakt-gryt-jakt o flera säkert. Varför labba själv? det finns ju blandisar som behöver ett hem utan att man behöver bedriva avel till ingen nytta. /en som har blandis

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Blandrashundar...
« Svar #13 skrivet: 15 mar-07 kl 11:34 »
Ja, är man någorlunda seriös och bedriver blandrasavel, så kollar man så hundarna är friska och sunda djur. Man röntgar dom, MH-testar osv, och ser dessutom till att föräldrardjuren till de man tänkt avla på och ännu bättre längre bak i led har friska föräldrar osv..

Bara idag såg jag på blocket en trevägskorsning som lånades ut som avelshanne, för 1000 kr.

Varför? Jo, för att hon ville att de skulle finnas mer hundar som honom *suck*
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #14 skrivet: 15 mar-07 kl 11:48 »
Ja, är man någorlunda seriös och bedriver blandrasavel, så kollar man så hundarna är friska och sunda djur. Man röntgar dom, MH-testar osv, och ser dessutom till att föräldrardjuren till de man tänkt avla på och ännu bättre längre bak i led har friska föräldrar osv..

Bara idag såg jag på blocket en trevägskorsning som lånades ut som avelshanne, för 1000 kr.

Varför? Jo, för att hon ville att de skulle finnas mer hundar som honom *suck*
Är det då man blir trött eller? Tyvärr ser man det för ofta. Försöker intala mig själv att jag inte ska titta i dom där annonserna...ska ju inte har något därifrån ändå....men likförbaskat så smyger jag in och tar en titt. Håller med Svekhultia....Såg förresten i en hundtidning idag att en ny ras har blivit godkänd utav skk. En med mycket varg i.....undrar var de ska ha den till och i vilken rasgrupp den kommer att tillhöra. Kanske får bli en ny rasgrupp också...."vilddjuren"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #15 skrivet: 15 mar-07 kl 11:53 »
problemet är bara - hur ska en förstagångshundköpare kunna avgöra om blandis-uppfödaren är seriös?

detta är en allvarlig fråga, eftersom det påverkar både människor och hundars liv!

det är ingen rättighet att föda upp hundar, men en skyldighet att ta ansvar för vad man säljer. En skyldighet som sträcker sig långt bortom att sälja tex en bil.......!

SKK har verktyg till att kontrollera uppfödare av rasrena hundar, att de avlar på friska och sunda hundar, att de använder lagliga köpekontrakt, att de sköter sina hundar och sin kennel.

Att tro att blandraserna är friskare än rasrena är så dumt så det finns inte på kartan. Varför skulle en blandning mellan två rasrena hundar bli friskare än det fysiska paket som skickas med föräldradjuren? Det fungerar inte så!

Blandisar ser friskare ut i statistiken eftersom de inte röntgas, deltar i MH eller omfattas av hälsoprogram. Det som inte syns, finns inte - eller??

Kom och förklara för de som söker upp mig med sina problemhundar som inte går att ha i möblerade rum varför blandrasavel är så bra!!! Se dem i ögonen när de gråter av förtvivlan - "jag visste ju inte"......

 >:( >:( >:( >:( >:(
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #16 skrivet: 15 mar-07 kl 12:03 »
problemet är bara - hur ska en förstagångshundköpare kunna avgöra om blandis-uppfödaren är seriös?

detta är en allvarlig fråga, eftersom det påverkar både människor och hundars liv!

det är ingen rättighet att föda upp hundar, men en skyldighet att ta ansvar för vad man säljer. En skyldighet som sträcker sig långt bortom att sälja tex en bil.......!

SKK har verktyg till att kontrollera uppfödare av rasrena hundar, att de avlar på friska och sunda hundar, att de använder lagliga köpekontrakt, att de sköter sina hundar och sin kennel.

Att tro att blandraserna är friskare än rasrena är så dumt så det finns inte på kartan. Varför skulle en blandning mellan två rasrena hundar bli friskare än det fysiska paket som skickas med föräldradjuren? Det fungerar inte så!

Blandisar ser friskare ut i statistiken eftersom de inte röntgas, deltar i MH eller omfattas av hälsoprogram. Det som inte syns, finns inte - eller??

Kom och förklara för de som söker upp mig med sina problemhundar som inte går att ha i möblerade rum varför blandrasavel är så bra!!! Se dem i ögonen när de gråter av förtvivlan - "jag visste ju inte"......

 >:( >:( >:( >:( >:(

Åter igen....så rätt du skriver. Skönt att det finns fler som tänker som jag när det gäller blandraser. Samtidigt är det så fruktansvärt att det är så här verkligheten ser ut. :-\
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 12:05 av Lindéus »

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #17 skrivet: 15 mar-07 kl 12:08 »
Den nya rasen heter Saarlooswlfhond. Läste i Härliga hund.  ::)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #18 skrivet: 15 mar-07 kl 12:51 »
Varför skulle en blandning mellan två rasrena hundar bli friskare än det fysiska paket som skickas med föräldradjuren?

Därför att två inavlade linjer som paras inte ger inavlad avkomma.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #19 skrivet: 15 mar-07 kl 13:06 »
Därför att två inavlade linjer som paras inte ger inavlad avkomma.
Men inavel....raser som härstammas från 1800-talet och ännu längre bak kan väl inte kallas för inavel. Och om du blandar två raser så är ju det lika mycket inavel i sådanna fall...njä....det där köper jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare (1 dolda)
gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser