Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 27403 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Re:Blandrashundar...
« Svar #40 skrivet: 15 mar-07 kl 18:27 »
Hej

De som anse att det är av ytterst vikt med att behålla en ren avel med tanke på temperament osv...hur var det när ni själva fick barn? Kollat upp stamtavlan nogrant där ochså?

Nähä, tänkte väl det.

Det skulle i så fall förklara plötsligt en hel del om oss. ;D
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 18:35 av Kap Horn »

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #41 skrivet: 15 mar-07 kl 18:31 »
Hm det var just debatten handlade igentligen om, att människor som INTE  har ngr kunskaper om hur man hanterar en hund med ex stor maskin i, de köper grisen i säcken "de har hört att det är en fräck hund me lite vakt i sig" och de hundarna har jag sett avlivas alldeles FÖR MÅNGA gånger. Men de som ska betala 9000kr har i de flesta fall sett över sin egen situation och skaffat sig information/kunskap som behövs. min blandis är en toppenhund men det har jag gjort den till. ja menar att jag har de verktyg som inte många förstasötavalpköpare har :P skulle jag då sälja valpar av henne???nej aldrig

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #42 skrivet: 15 mar-07 kl 18:36 »
Sen de där med sönderavlade raser ja!!!det är en annan historia, men inte ska personer med blandraser spela uppfödare och försöka få fram nya raser som i de flesta fall kommer i fel händer och i nya händer osv. Det är inte försvarligt hur ni än vänder o vrider på ämnet. Skaffa er en annan hobby :)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #43 skrivet: 15 mar-07 kl 18:52 »
då kan du komma till mig och tala alla människor tillrätta som kommer till mig och säger: "men det är ju en golden, den ska ju vara lugn enligt skk,men han är ett helvete och äter på allt"

Så gärna, jag vänder gärna upp och ner på den person på SKK som sagt att Golden är lugna!
På 13 år som SBK-instruktör, så är blandraserna klart överrepresenterade (typ 80-90%) bland de som har RIKTIGT jobbiga problem. Anledningen;
1. Hunden är mentalt felkomponerad pga dålig raskombination, och därför mycket svår att hantera.
2. Köparen/ägaren har inte fått information om hundens framtida nackdelar, och har därför inte kunnat ta ställning till om man tror sig klara av det

Alla hundar har nämligen nackdelar! På en renrasig hund är det ganska enkelt att peka på vilka (BC=intensiva, rottis=vaktiga, terrier="tuffa"). Och uppfödarna gör oftast också detta, pekar på vad man måste ta i beaktning. Nackdelarna är lika viktiga, om inte viktigare, att känna till när det är dags att köpa hund.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #44 skrivet: 15 mar-07 kl 18:57 »
Hundar som tuggar på inredning har inget med hund- RAS att göra utan ett utryck för frustration :-[

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #45 skrivet: 15 mar-07 kl 18:58 »
Sen de där med sönderavlade raser ja!!!det är en annan historia, men inte ska personer med blandraser spela uppfödare och försöka få fram nya raser som i de flesta fall kommer i fel händer och i nya händer osv. Det är inte försvarligt hur ni än vänder o vrider på ämnet. Skaffa er en annan hobby :)
Nä....ska man bedriva någon form av uppfödning så bör man gå en uppfödarkurs. De finns lite överallt och kostar inte många kronor. Det är sju böcker man behöver köpa in. Uppfödarboken,Avelsboken,valpboken,foder,Anatomi,juridik och beteendeboken. SEN kan man fundera på om man fortfarande tycker sig lämplig att ta om så bara en kull.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #46 skrivet: 15 mar-07 kl 19:01 »
Så gärna, jag vänder gärna upp och ner på den person på SKK som sagt att Golden är lugna!
På 13 år som SBK-instruktör, så är blandraserna klart överrepresenterade (typ 80-90%) bland de som har RIKTIGT jobbiga problem. Anledningen;
1. Hunden är mentalt felkomponerad pga dålig raskombination, och därför mycket svår att hantera.
2. Köparen/ägaren har inte fått information om hundens framtida nackdelar, och har därför inte kunnat ta ställning till om man tror sig klara av det

Alla hundar har nämligen nackdelar! På en renrasig hund är det ganska enkelt att peka på vilka (BC=intensiva, rottis=vaktiga, terrier="tuffa"). Och uppfödarna gör oftast också detta, pekar på vad man måste ta i beaktning. Nackdelarna är lika viktiga, om inte viktigare, att känna till när det är dags att köpa hund.
Ofta finns det rasböcker att få tag på. Låna på bibblan.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Blandrashundar...
« Svar #47 skrivet: 16 mar-07 kl 07:46 »
jag måste erkänna att jag känner mig kluven i detta med blandraser.jag själv hade blivit lika glad för en blandras som en renrasig.min bästa kompis har en blandras som är 13 nu och är helt underbar än om hon bara är en blandning av jobbiga raser.Men nu kommer  men.........många tar höga priser som i och för sig i bra för då tänker sig förhoppningsvis valp köparen för innan man skaffar hund,men man får i många försäkrings bolag bara försäkra sin blandrashund i 4000 eller inget värde alls.Här om kring har vi ett par st som kör kullar efter kullar på sina små blandrashundar och det är ingen koll alls på hälsan på de hundarna eller vila mellan kullarna heller,som tur är en av dem anmälda så där är det stopp nu .En av de som kör blandras uppfödning tar valpar på sin ena tik än om en valp efter den tiken har fått leg petrhes..och sånna saker känns trist när man inte tar ansvar för det man föder upp.Anna

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Blandrashundar...
« Svar #48 skrivet: 16 mar-07 kl 11:50 »
Väntade på det här korkade argumentet.. dyker ALLTID upp.
Hundar ÄR inte människor.. Människor ÄR inte indelade i raser.


Hej

De som anse att det är av ytterst vikt med att behålla en ren avel med tanke på temperament osv...hur var det när ni själva fick barn? Kollat upp stamtavlan nogrant där ochså?

Nähä, tänkte väl det.

Det skulle i så fall förklara plötsligt en hel del om oss. ;D


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Re:Blandrashundar...
« Svar #49 skrivet: 16 mar-07 kl 11:58 »

....att hundar inte är människor och vice versa var då dagens sanning...
alltid något.
Men visst finns det människoraser, fast man använder sig av ordet "typ" istället. Någon ordning få det jo vara här i livet. ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #50 skrivet: 16 mar-07 kl 15:24 »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Blandrashundar...
« Svar #51 skrivet: 16 mar-07 kl 15:29 »
http://www.slu.se/?id=551&puff=114


Det är ju det jag alltid har sagt, blandrashundar ÄR friskare  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #52 skrivet: 16 mar-07 kl 16:20 »
Okidok då bestämmer och tar ni ansvar över hundarnas liv efter ni har sålt dem ??? vi vill nämligen inte höra talas om blandisar som avlivas el hugger sönder ngn ansikte pga okunniga köpare....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar...
« Svar #53 skrivet: 16 mar-07 kl 16:27 »
 Jag är lite förvånad egentligen att man samtidigt som man fördömer blandrasavel hyllar en klubb som bedriver avel på Defekta djur och vid utställningar dessutom premierar sånt som i princip är brott mot djuskyddslagen, hundar som knappt kan gå, hundar som oftast måste förlösas med kejsarsnitt, hundar som har veck och rynkor som det blir svamp i eller måste opereras för att kunna se ordentligt, hundar med så platt nos att andningen försvåras, hundar som ska växa sig stora så att man ibland måste bära dem för att växtvärken är så svår, hundar som blir så stora att kroppen inte orkar med att leva ett normallångt liv.... Ja, listan kan göras lång på den "seriösa" aveln som bedrivs i Kennelklubbens regi.... Det tycker jag är ett lika stort problem för er som är medlemmar i Kennelklubben att ta tag i....
 De som får en renrasig hund med hjärtfel eller annat ärftligt fel, de blir ju förståss mindre ledsna än vad den oupplyste blandisägeren blev när hunden vart för svårfostrad.... För renrasägaren var ju medveten om vad han skulle få från början, så då är det ju helt okej....
                               Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 16:29 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Blandrashundar...
« Svar #54 skrivet: 16 mar-07 kl 16:29 »
Är med i ditt resonemang Florina och kan bara beklaga att det finns så många unga hormonstinna grabbar i vårat avlånga land som har tillräckligt med pengar att köpa en "billig" blandras och korsa fram nått aggressivt som de kan stoltsera med för polarna, konsekvenserna av en en felavlad blandras som hugger vilt omkring sig tänkte de nog inte på.

Det behöver inte vara unga grabbar men nåt spån i vårt land kom på att de var lättsålda som "macho-hundar" i div kretsar och det är ju beklagligt.

Jag har haft lika många renrasiga som blandisar under mina 20 år som hundägare  och jag har fått avliva några av båda sorterna för att det slagit slint eller för att de inte varit friska på annat sätt så generellt är väl min uppfattning att mentalt fungerar blandraser ofta bättre medans man aldrig kan garantera friska höfter mm. eller gå tillbaks i släktledet för att se var det blivit fel. Medans renrasiga varit mer instabila psykiskt.

Men det är min uppfattning och ingen behöver dela den.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Blandrashundar...
« Svar #55 skrivet: 16 mar-07 kl 16:30 »
Jag är lite förvånad egentligen att man samtidigt som man fördömer blandrasavel hyllar en klubb som bedriver avel på Defekta djur och vid utställningar dessutom premierar sånt som i princip är brott mot djuskyddslagen, hundar som knappt kan gå, hundar som oftast måste förlösas med kejsarsnitt, hundar som har veck och rynkor som det blir svamp i eller måste opereras för att kunna se ordentligt, hundar med så platt nos att andningen försvåras, hundar som ska växa sig stora så att man ibland måste bära dem för att växtvärken är så svår, hundar som blir så stora att kroppen inte orkar med att leva ett normallångt liv.... Ja, listan kan göras lång på den "seriösa" aveln som bedrivs i Kennelklubbens regi.... Det tycker jag är ett lika stort problem för er som är medlemmar i Kennelklubben att ta tag i....
 De som får en renrasig hund med hjärtfel eller annat ärftligt fel, de blir ju förståss mindre ledsna än vad den oupplyste blandisägeren blev när hunden vart för svårfostrad.... För renrasägaren var ju medveten om vad han skulle få från början, så då är det ju helt okej....
                               Mvh
                            Charlotte


*nickar medhållande*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #56 skrivet: 16 mar-07 kl 17:29 »
Det är ju det jag alltid har sagt, blandrashundar ÄR friskare  ;D
Många generationer
Ett avelsarbete måste alltid ses i ett långsiktigt perspektiv, oavsett djurslag. Det kan ta många generationer innan man på allvar ser eventuellt negativa effekter av selektiv avel. Det handlar i praktiken om 60–100 år när det gäller hundar. För den som väljer hanne till sin tik kan det vara svårt att inse vad det beslutet kommer att innebära för rasen i framtida generationer

Jasså.......

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #57 skrivet: 16 mar-07 kl 17:31 »
Åter igen.....hur många blandrashundar är undersökta?
Ögonlysta?
Ad hd röntgade?

Hallå vad är det ni inte förstå?
DU kan ALDRIG påstå att en blandis är friskare!!!!!!
För det VET du inte!

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #58 skrivet: 16 mar-07 kl 17:37 »
Jag är lite förvånad egentligen att man samtidigt som man fördömer blandrasavel hyllar en klubb som bedriver avel på Defekta djur och vid utställningar dessutom premierar sånt som i princip är brott mot djuskyddslagen, hundar som knappt kan gå, hundar som oftast måste förlösas med kejsarsnitt, hundar som har veck och rynkor som det blir svamp i eller måste opereras för att kunna se ordentligt, hundar med så platt nos att andningen försvåras, hundar som ska växa sig stora så att man ibland måste bära dem för att växtvärken är så svår, hundar som blir så stora att kroppen inte orkar med att leva ett normallångt liv.... Ja, listan kan göras lång på den "seriösa" aveln som bedrivs i Kennelklubbens regi.... Det tycker jag är ett lika stort problem för er som är medlemmar i Kennelklubben att ta tag i....
 De som får en renrasig hund med hjärtfel eller annat ärftligt fel, de blir ju förståss mindre ledsna än vad den oupplyste blandisägeren blev när hunden vart för svårfostrad.... För renrasägaren var ju medveten om vad han skulle få från början, så då är det ju helt okej....
                               Mvh
                            Charlotte
Det där med "sjuka" raser...är så.....urbotat dumt från början. Och vi som håller på att avla på specifika raser...(kanske inte alla det håller jag beklagligt med om) men det finns faktiskt folk som lägger ner väldigt mycket energi och pengar på att få fram friska sunda hundar. Det bästa för de olika raserna tror jag är kennlar som sammarbetar för sund avel. Det va la det som säkerligen var tänkt ifrån början med de olika rasklubbarna. MEN att det har gått över till prestige (stavas det så?). Jag tycker bara att det är synd att de som jobbar för den sunda aveln inte syns .....ännu...=) Det tar år.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Blandrashundar...
« Svar #59 skrivet: 16 mar-07 kl 17:37 »
Åter igen.....hur många blandrashundar är undersökta?
Ögonlysta?
Ad hd röntgade?

Hallå vad är det ni inte förstå?
DU kan ALDRIG påstå att en blandis är friskare!!!!!!
För det VET du inte!

Du ska ta min kommentar med en gnutta ironi vännen, därav  ;D leendet  ::)
Ingen anledning att skrika alltså...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Emilia Skarsäter, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser