Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 29285 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Blandrashundar...
« Svar #80 skrivet: 16 mar-07 kl 20:53 »
ok.....det jag menar är att visst syssla med blandrasavel om du nu tror på det och vet vad du sysslar med. Det jag inte tycker om är ju den klassiska....de är ju så söta tänk vilka fina valpar det kan bli. Då är det ren okunskap.
Och jag vill påvisa att det finns vi som vill bevara bra renrasiga hundar för det har redan "uppfunnits" så många raser, varför blanda ihop nånting nytt?
Ta vara på det vi har. Det finns redan så mycket bra. vad är det som får er att tro att ni skulle kunna uppfinna en ny ras som är bättre än det som andra har gjort före er?

Det pågår ständigt ett framgångsrikt arbete med att ta fram nya raser utifrån att tex användningsområdena för hundar ändrar sig. Att nöja sig med de raser som finns kallar jag stagnation.
Och det är väl bra att DU trivs med din ras,men det är förmätet att tycka att alla skall tycka som du.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #81 skrivet: 16 mar-07 kl 20:57 »
Jag frågar mig vem ska ta på sig att utveckla raserna till sundare o friskare individer ??? ??? du jag o kleti o pleti och vilka är vi ::) vi har olika syn på hur en hund ska se ut och vara el hur, Ingen säger emot sönderavlade stackars hundraser. Men ska vi släppa helt på ngt som ska likna en vinthund-saluki tex bara för att kleti tycker att de hundarna är för höga i hans smak.... så blandar kleti i Tax ;D wow det blev en ny frisk ras... har ni fortfarande inte förstått att jag har en blandis och tycker om alla hundar men önskar ändå att kleti inte bör kalla sig för en seriösablandrasuppfödare. Min gutefår! ska de inte få behållas som ras de heller????
Självklart ska du behålla dina Gutar som ras (om du vill det) men vill du få mer snabbväxande lamm med en annan ull så skulle det ge en korsningseffekt om du använde Texelbagge på tackorna.... Sån är aveln.... Rent Genetiskt....
                            Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #82 skrivet: 16 mar-07 kl 21:00 »
Det pågår ständigt ett framgångsrikt arbete med att ta fram nya raser utifrån att tex användningsområdena för hundar ändrar sig. Att nöja sig med de raser som finns kallar jag stagnation.
Och det är väl bra att DU trivs med din ras,men det är förmätet att tycka att alla skall tycka som du.
Menar väl för tusan inte alla ska tycka som jag...... ???

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #83 skrivet: 16 mar-07 kl 21:02 »
Det är självklart att valparna ärver arvsanlagen efter sina föräldrar, var skulle de annars komma ifrån.

Däremot är det riktigt att resultatet blir oförutsägbart när man korsar korsningar. Orsaken är att föräldrarna är heterozygota i mycket högre grad än rashundar, som har ett mycket mer begränsat genmaterial. Korsar man korsningar blir resultatet ingen ny ras utan, tja, en hund. :o Skall man göra en ras av det måste egenskaperna fixeras, vilket sker genom förnyad inavel.Arvsanlagen ja.....men räkna inte med att hundarna blir en blandning av enbart föräldrarna.

Pumaa

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 16 mar-07 kl 21:07 »
Lindéus...

Du verkar vara emot dem som vill ha valpar efter just SIN hund, bara för de råkar vara blandisar... Du skriver negativa saker till de som vill para sina blandisar, Okey håler med dig om att allt ska vara kollar i släktledet osv men du har faktiskt inte och göra med vilken hund de har och om de vill para den... Jag tycker man kan avla blandisar (INTE som kennel, kanske en gång) men allt ska vara klappat o klart alltså släktledet kollat Riktigt och att man tar någon ras som redan är inblandad i sin egen hund... Om du inte tycker om blandras avel så skulle du hata min granne hon föder upp blandisar och ällt är uppkollat så ingen sjukdom eller ngt sånt finns i släktledet, de hon blandar är Schäfer. Rottweiler, Bernersennen.... Pappan tilld eras valpar är Schäfer medans mamman är bernersennen och rottis och det blir super fina och friska valpar då vet kollar dem! Vilket gjordes med mina med! Jag skulle inte sälja en valp om jag visste att den hade fel i benen eller ngt sådant!

Insanity

« Svar #85 skrivet: 16 mar-07 kl 21:11 »
Glad att hanen fått uppleva föräldraskap? Ursäkta, men på vilket sätt var det den stora lyckan för honom att få uppleva föräldraskap?
Det är hundar vi pratar om, inte människor

Om jag inte missbedömer mig nu så var det väl dessutom inte alltför länge sen ni annonserade om valparna här  
Hur kan du då veta att de är friska? Eller har ni redan fått alla valpar röntgade osv?

Vad var det för tankar du hade med parningen för övrigt?

Djur har med känslor eller visste du inte det?
King hade super kul med sina valpar och verkligen var pappan de kunde se upp till!
Parningen var för att jag ville ha valpar efte just Silver som jag ÄLSKAR mer än något annat! + att jag vill inte stellisera henne och har hört att tikar kan lätt få livmodersinflamation om de inte fått kull någån gång men det vet jag inte om jag tror på...
MEN bara för att vissa inte är seriösa så betyder det inte att alla är oseriösa bara för det avlar på sin blandis EN gång!!  Och bara för att privat eller kennlar säljer renrasigt betyder det inte att folk inte gör dem till t.ex: kamp hundar! Det finns dem som betalar 10 000kr bara för att få en bra "slåss" hund! dom skiter i priset de får dom in på såkallade hundkamper!
eller va de gör med dem! INGET handlar om renrasighet när det gäller t.ex: vanvård eller något sådant! Så det kan du ta bort direkt!  ;D  De kan ha tänkt över sina dyra hundköp MEN de kan gå såå fel i uppfostran att de tar till djurplågeri! Det har absolut inte med renrasighet att göra!  ---> Hunden blir vad hundägaren uppfostrar den till!

P.S King på bild, som nu jagar harar i hundhimelen  :'(  :)

Vart har jag skrivit om vanvård osv?  ???

Självklart ska man få ta valpar efter sin hund om man nu vill det, men då ska man göra det seriöst också.

Nu har jag ingen blandras då vår älskade hund fick somna in i december, han var för övrigt en korsning labrador/rottweiler, båda föräldrarna var reggade i SKK, och var utan anmärkningar i höfter, armbågar osv..

Om nu vår blandras skulle använts till avel så hade jag först och främst ögonlyst, och fått honom röntgad förhoppningsvis utan anmärkningar. Därefter hade jag mentaltestat honom, först därefter hade jag på fullt allvar funderat på att använda honom till avel.

Bara för att man vill ha en avkomma efter den hund man har så får man trots det tänka lite längre än vart näsan räcker.

Det går inte ta valpar hur som helst, även om det kan bli bra avkommor. Hur många är det inte som tar valpar efter sin tik eller använder sin hanhund till avel utan att kolla om de är friska osv?

Är din tik friröntgad och var hanen friröntgad?

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #86 skrivet: 16 mar-07 kl 21:11 »
Håller fullständigt  med dig Charlotte. Varför skulle hundrasutveckling stanna här och nu? Och vad är det som en del blir så RÄDDA för när det handlar om att utveckla nya raser?
Och varför blir ofta de som är så totalt emot att blanda raser, så nedlåtande. Att kalla en åsikt som inte överensstämmer med den egna, för dumhet och ännu värre, är i mina ögon en brist på hållbara argument.

Om man på lite sikt, kunde bli av med, säg ledproblemen hos leonbergern, genom att blanda in en av rasens "ursprungsraser", och på så sätt minska den genetiska belastningen betr. detta problem, utan att förändra rasen i övrigt, skulle det inte vara en god sak? Jo, självklart, och det är fullt möjligt. Men inte så länge möjligheten motarbetas av ett rabiat motstånd att ens diskutera blandraser.
Kanske är det så att många inte vill att det genom okunskap ska komma fram nya raser med ännu mer problem. Men som sagt det som har kunskap och intresse och som är ute efter bra egenskaper och friska hundar de kan enligt MIN åsikt göra det OM de inte kan finna en redan befintlig ras med de egenskaper man är ute efter. Och vadå nedlåtande mot blandrasägare.....tycker mig nog kunna se att det är tvärtom också.....lite här och där.... :-\

Pumaa

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 16 mar-07 kl 21:14 »
Men lilla vännen.....  de ärver inte bara sina föräldrar......kanske inte äns nånting!
snälla tänk inte så. Du kan aldrig få en likadan hund som den du har..(om den inte blir klonad)

Sa jag att jag trodde det eller?
Ehöm, nej exakt dåså kom inte o säg det då!
2 av valparna blev kopior av sin gammelmormor och 3 efter sin mormor
resten blev kopior efter silvers syskon (svarta huskyliknande)
Jag må vara 16 men inte korkad Lindéus!
Djur är en STOR del av min fritid o hobby!

P.S på bilden är det en av valparna som blev en kopia av sin moster Tina som bor i alvesta

Sia

• Dalarna
« Svar #88 skrivet: 16 mar-07 kl 21:18 »
Jo, men när man inte har nåt mål eller nån långsiktig tanke bakom det hela och inte hälsodeklarerar föräldra-djuren ordentligt utan bara tar en kull:för att den är ju så söt/snäll!!
Det är DÅ man är ute och cyklar!
Då köper jag hellre en rashund så att jag vet ungefär vad jag får..

Om man dessutom tror att en tik lättare får livmoderinflammation av att inte få några valpar så kanske man skulle läsa på lite mer innan man tar valpar?!
Dom tikar som jag träffat som har fått livmoderinflammation var avelstikar som fått minst två kullar innan, den ena strax efter valpning , så det är bättre att lägga pengarna på kastrering istället för valpar om man gör det för att man är rädd för inflammationer.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #89 skrivet: 16 mar-07 kl 21:20 »
Lindéus...

Du verkar vara emot dem som vill ha valpar efter just SIN hund, bara för de råkar vara blandisar... Du skriver negativa saker till de som vill para sina blandisar, Okey håler med dig om att allt ska vara kollar i släktledet osv men du har faktiskt inte och göra med vilken hund de har och om de vill para den... Jag tycker man kan avla blandisar (INTE som kennel, kanske en gång) men allt ska vara klappat o klart alltså släktledet kollat Riktigt och att man tar någon ras som redan är inblandad i sin egen hund... Om du inte tycker om blandras avel så skulle du hata min granne hon föder upp blandisar och ällt är uppkollat så ingen sjukdom eller ngt sånt finns i släktledet, de hon blandar är Schäfer. Rottweiler, Bernersennen.... Pappan tilld eras valpar är Schäfer medans mamman är bernersennen och rottis och det blir super fina och friska valpar då vet kollar dem! Vilket gjordes med mina med! Jag skulle inte sälja en valp om jag visste att den hade fel i benen eller ngt sådant!
Näej....det jag har emot som kan sammanfatta det hela är oseriös avel.......och då menar jag fortfarande (börjar kännas som en gammal lp som hoppar) att man ska ta ansvar....inte expremitera hit och dit och inte veta vad det är man håller på med. Och att man inte ska inbilla sig att en blandis är friskare än någon annan.....visst kan man få fram nånting bra...men det vet man inte förräns första kullen har passerat två år...vissa raser vid tre år. Det finns givetvis oseriösa inom renrasiga kennlar också...men det kommer fram rätt så snart tror jag...

Pumaa

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 16 mar-07 kl 21:21 »
Är din tik friröntgad och var hanen friröntgad?

Ja, min tik kollas varanann månad av vet då jag är NOGA med min älskling, och ja King var AD/HD fri och kommer från en kennel som ligger i Danmark! ALLT där är kollat och allt är OK!
Klart, man ska inte avla om man inte kollat upp allt riktigt! Jag skulle aldrig ljuga om sådant då jag vet hur det kan kännas då en av mina kompisar fick en sjuk hund fastän den var renrasig golden och kom från kennel... Men även en valp med friska föräldrar kan få sjukdomar... men inte av den ärftliga sorten...

Och det med vanvård var till alla....
Många skriver att mga blandiasr behöver nya hem jag menar att det inte är bara blandiasr som drabbas, det kan lika mkt drabba en renrasig hund fastän den kostat 9000kr...

Florina

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 16 mar-07 kl 21:24 »
Nej Charlotte! jag har köpt gutar för bevarandet och dess egenskaper skull och det som tilltalar mig. Skulle jag vilja ha köttdjur skulle jag köpt en annan fårras ;) det finns raser både av får och hund som tilltalar alla...jag har inget emot om man skulle para en gång på ett bra sätt, men från det till att bedriva uppfödning på vasomhelst är inte i min smak "men det vet ni redan" ;D ;D gör vad ni vill,det gör ni ändå 8)

Insanity

« Svar #92 skrivet: 16 mar-07 kl 21:25 »
Jag har för mig att det i någon annons som du eller din mamma lagt ut på valparna att priset var sänkt ganska rejält pga att det visat sig att pappan till valparna hade ganska rejäla höftfel..

Men om så inte var fallet ber jag om ursäkt  :-\

Och hur kan du redan nu påstå att valparna är friska  ??? :P
De är ju inte ens färdigvuxna  :-\

Återkom om ca 2 år när alla valparna blivit röntgade osv, då låter det kanske annorlunda

Pumaa

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 16 mar-07 kl 21:25 »
Näej....det jag har emot som kan sammanfatta det hela är oseriös avel

ALLA som avlar på sin blandis en gång behöver inte vara oseriösa!
Många kankse är det men samtidigt är mga seriösa med!

Oseriöst avel? ja om man inte tänkt igenom allt noga, jag kollade upp allt med mina hundar gick till vet osv o kollade silvers o kings släktled allt var OK... Annars hade jag INTE avla på dem! Alltså det var ingen oseriös avel!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #94 skrivet: 16 mar-07 kl 21:27 »
Men lilla vännen.....  de ärver inte bara sina föräldrar......kanske inte äns nånting!
snälla tänk inte så. Du kan aldrig få en likadan hund som den du har..(om den inte blir klonad)

Sa jag att jag trodde det eller?
Ehöm, nej exakt dåså kom inte o säg det då!
2 av valparna blev kopior av sin gammelmormor och 3 efter sin mormor
resten blev kopior efter silvers syskon (svarta huskyliknande)
Jag må vara 16 men inte korkad Lindéus!
Djur är en STOR del av min fritid o hobby!

P.S på bilden är det en av valparna som blev en kopia av sin moster Tina som bor i alvesta
näpp har inte påstått att du är korkad....men jag tolkade det som om du ville ha en valp efter din hund för att du tyckte så bra om den. Och då menar jag att du inte ska ta för givet att valpen bli densamma som mamman. 16 år? Det är väl inte du som har ansvaret för kullen?
Efter två kullar så måste man registrera ett kennelnamn och vara över 18år.

Insanity

« Svar #95 skrivet: 16 mar-07 kl 21:28 »
Imponerande att du på en blandras lyckades kolla upp släktleden. Det är ju ytterst få blandraser där man har koll på mor och farföräldrar till valparna...
Blandraser har ju inga stamtavlor möjligtvis härstamningsbevis, och några papper på dom finns ju sällan....

Om du/ni nu var så seriösa, varför var då inte valparna vaccinerade osv när ni sålde dom?

Florina

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 16 mar-07 kl 21:29 »
Puma! Ja men då tycker vi likadant trots allt :D

Pumaa

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 16 mar-07 kl 21:36 »
Jag har för mig att det i någon annons som du eller din mamma lagt ut på valparna att priset var sänkt ganska rejält pga att det visat sig att pappan till valparna hade ganska rejäla höftfel..

Men om så inte var fallet ber jag om ursäkt  

Och hur kan du redan nu påstå att valparna är friska  
De är ju inte ens färdigvuxna  

Återkom om ca 2 år när alla valparna blivit röntgade osv, då låter det kanske annorlunda
(Jag skrev just nu är de friska, och de berätar för att vet sägaer att de kommer gå mkt bra för de valparna...)

Det är INTE sant att han hade höftfel! Det var en FD väninna till mamma som startade den skiten! För hon var svartsjuk för mamma hade sådant hon inte hade och var ALLTID negativ om allt mamma hade! Mamma var trevlig mot henne men allt hon gav tillbaka var ren skit! De grälade och hon startade den skiten! + att mamma gillade inte hur ho satte djur före sina barn och som djuren bodde! De kallar jag vanvård som de djuren bodde!
Men så frågade hon en dag o hon fick köpa en valp och då sa jag Nej direkt jag visste att valpaen skulle få ett sketet liv som hennes andra djur då hon fått avliva fem hunder innan, (inom två år!) Så nej tack.... allt om Höftfel är lögn! Allt var kollat och var OK men när mammas FD väninna spritt den skiten trodde ingen på mamma så vad hon än skrev så skrev folk tillbaka, Dina valpar är sjuka! Och då blev jag as förbannad! Hon skrev annonsen som du skrev det och folk ringde men vi litade inte på dem, sen gick vi till vet EN GÅNG TILL och då sa de att: höftfel? Nej denna hund är fullt frisk och är väldigt vacker!
Så då gick vi upp i pris igen och de som köpt valpar har sett vet intyg osv så den skiten om höftfel existerar inte! Mammas FD väninna visar sig inte ens här på alternativ.nu längre efter det som hände! Jag satte dit henne för lögn och trakesserier... Sån skit tar jag INTE!

Så nu vet du vad det EGENTLIGEN var!  ;)

Pumaa

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 16 mar-07 kl 21:39 »
16 år? Det är väl inte du som har ansvaret för kullen?

Vem har påstått att jag tänker ta fler kullar?
+ att jo jag hade ansvaret min hund du vet, men det övriga tog pappa hand om...
(Han ville inte sälja valparna han blev så fäst vid dem  ;) )

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #99 skrivet: 16 mar-07 kl 21:43 »
16 år? Det är väl inte du som har ansvaret för kullen?

Vem har påstått att jag tänker ta fler kullar?
+ att jo jag hade ansvaret min hund du vet, men det övriga tog pappa hand om...
(Han ville inte sälja valparna han blev så fäst vid dem  ;) )
ok....

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser