Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 29246 gånger)

Lindéus

• Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #60 skrivet: 16 mar-07 kl 17:39 »
Du ska ta min kommentar med en gnutta ironi vännen, därav  ;D leendet  ::)
Ingen anledning att skrika alltså...
Nä....ja.....men jag blir ledsen....det finns så många andra som inte förstå. Och ja jag missade ironin.... :-[ sorrrrry....Men om det inte har framgått redan så ligger det mig så varmt om den lille blopumpen...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #61 skrivet: 16 mar-07 kl 17:45 »
Nä....ja.....men jag blir ledsen....det finns så många andra som inte förstå. Och ja jag missade ironin.... :-[ sorrrrry....Men om det inte har framgått redan så ligger det mig så varmt om den lille blopumpen...

Det har jag förstått och det respekterar jag...som du säkert sett i mina andra inlägg talar jag för mig själv och i enlighet med mina erfarenheter, vem vet, jag kanske har bytt åsikt om ytterliggare 20 år. Men jag vill först se bevis på saker och ting innan jag köper det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #62 skrivet: 16 mar-07 kl 19:05 »
Det har jag förstått och det respekterar jag...som du säkert sett i mina andra inlägg talar jag för mig själv och i enlighet med mina erfarenheter, vem vet, jag kanske har bytt åsikt om ytterliggare 20 år. Men jag vill först se bevis på saker och ting innan jag köper det.
Där känner jag absolut det samma. Men jag är så "bångstyrig" det ska till mycket för att jag ska ändra mina åsikter. Tänker deffenetivt inte påstå att jag kan speciellt mycket. Men har vissa områden inom hund som jag är otroligt intresserad av. Kan tex ingenting om vallning eller ipo eller draghundar. Har tänkt intressera mig för det senare. Men just nu så ligger gen,mat och anatomi närmast det hänger liksom ihop. Hi,hi det ända jag vet om vallning är att Collien springer sicksack över vägen....eller om de går lösa så springer de runt flocken nästan hela tiden....det va några år seda....typ 12-13 år sen. Ipo..tja de bilder man har sett på Schäfrar som attackerar en tygarm......finns dock dom som menar att Leonberger (som jag har) skulle passa i skydd....tror att dom gör det i sitt ursprungsland tyskland. Men här i Sverige är det för besvärligt att behöva skaffa sig sådanna meriter när det ända de tänker på är exteriösa linjer. Men det skulle vara intressant. Jakt! tja...de jagar varandra och bollen....eventuella rådjur....men omdet kan jag nada.

Charlotte

• -
« Svar #63 skrivet: 16 mar-07 kl 19:26 »
Åter igen.....hur många blandrashundar är undersökta?
Ögonlysta?
Ad hd röntgade?

Hallå vad är det ni inte förstå?
DU kan ALDRIG påstå att en blandis är friskare!!!!!!
För det VET du inte!

Såklart att man inte VET, men chansen är större att avkomman mellan två raser är friskare rent kroppsligt eftersom det blir en korsningseffekt, sannolikheten att samma genetiska defekter ska förekomma hos båda föräldrarna är mindre, ett känt faktum inom all husdjursavel (utom på Kennelklubbens Avelskurs, kanske ;)).
  Enligt mig förekommer det en hel del seriös blandras avel...
Draghundskorsningar är ett exempel, ett annat är korsningar för att få fram hundar för vildsvinsjakt. Min egen Fågelhund är ett annat exempel: Korsning Pointer/Setter för att få en hund med "lagom" päls för fjälljakt och draghundssport.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #64 skrivet: 16 mar-07 kl 19:40 »
Såklart att man inte VET, men chansen är större att avkomman mellan två raser är friskare rent kroppsligt eftersom det blir en korsningseffekt, sannolikheten att samma genetiska defekter ska förekomma hos båda föräldrarna är mindre, ett känt faktum inom all husdjursavel (utom på Kennelklubbens Avelskurs, kanske ;)).
Draghundskorsningar är ett exempel, ett annat är korsningar för att få fram hundar för vildsvinsjakt. Min egen Fågelhund är ett annat exempel: Korsning Pointer/Setter för att få en hund med "lagom" päls för fjälljakt och draghundssport.
                      Mvh
                    Charlotte
Vet en korsning som har bakben värre än värsta tänkbara Schäfern...
Och om du fortsätter på din korsning där då.....hur kommer det att de ut om 10år.....

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 16 mar-07 kl 19:47 »
Okidok då bestämmer och tar ni ansvar över hundarnas liv efter ni har sålt dem ??? vi vill nämligen inte höra talas om blandisar som avlivas el hugger sönder ngn ansikte pga okunniga köpare....

florina,okunniga köpare finns det alltid oavsett blandras eller renrasigt.
att en hund hugger t.ex i ansiktet eller fingrar eller benen är brist på motion,uppfostran,gränssättning.

filurfigur

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 16 mar-07 kl 19:56 »
Det sägs att en förstagångskorsning ofta kan vara friskare än en renrasig, MEN det finns ingen helt sann statistik på det hela. Detta beror på att det tyvärr är så att en hel del av de som skaffar en blandras inte lägger samma pengar och energi på tex röntgen och sjukvård som de flesta till renrasiga hundar gör. Kanske är det så att om man köpt en renrasig hund för ca 10 000 kr så är man mer rädd om och mer mån om att den ska vara frisk, leva länge osv, än man är om man tagit hand om en blandras. BLir blandrashunden sjuk så kanske man hellre överväger att avliva den än att ge den dyr kostsam vård.

För att ingen ska misstolka det hela nu, så vill jag förtydliga att detta inte gäller alla, men att det här förekommer kanske mer än man vill tänka sig. Och jag påstår heller inte att blandrashunden skulle vara mindre värd eller älskad än den renrasiga hunden. Det kanske bara är så enkelt att det är en ekonomisk fråga, som så mycket annat i vårt samhälle. Det är dyrt att köpa en renrasig hund med alla papper och allt, och kanske inte alla som vill ha hund har råd med den summan. Och kanske väljer de då en billigare lösning, nämligen en blandrashund. Och alla som har djur vet också att det, trots försäkringar, är dyrt att gå till veterinären.

Däremot har jag läst någonstans att statistik visar på att blandrashundar av andra led eller mer inte är lika friska, har väl något med det genetiska och arvsanlagen att göra?!?

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #67 skrivet: 16 mar-07 kl 20:08 »
så kan man ju fundera på VARFÖR en renrasig hund kostar mer än en blandras.
få se om jag kan få med allt.
Säg 1500kr i Språngavgift för hanhunden.
Säg för enkelhetens skull att det blir 5st valpar.
Så ska hanhundsägaren ha 1500kr per valp.
= 9000kr till hanhundsägaren.
Dolda felförsäkring i 3 år.
500kr.
Vaccination....och avmaskning...700kr/valp
mat...vet inte men säg färskfoder a 10kr/kg...
Kanske avlägsna sporrar...(inte alla raser som mår bra av att ha det kan skadas)
vet inte vad det kostar.
osv....dessutom så är du som uppfödare enligt nya regler skylldig att ta tillbaka/köpa en valp om nånting inte är som det ska och nya ägaren inte vill behålla den inom tre år (förr var det två år)

det är sådant här man får stå ut med och lite till. Så ja..det är inte konstigt att priserna har gått upp på hundar. det jag tror att man ska se upp med när man tittar på priserna på en blandvalp är om det står att de säljes till självkostnadspris. För då är det troligt att det inte är seriöst.

anette i bugared

• -
« Svar #68 skrivet: 16 mar-07 kl 20:09 »
                      Mvh
                    Charlotte

Håller fullständigt  med dig Charlotte. Varför skulle hundrasutveckling stanna här och nu? Och vad är det som en del blir så RÄDDA för när det handlar om att utveckla nya raser?
Och varför blir ofta de som är så totalt emot att blanda raser, så nedlåtande. Att kalla en åsikt som inte överensstämmer med den egna, för dumhet och ännu värre, är i mina ögon en brist på hållbara argument.

Om man på lite sikt, kunde bli av med, säg ledproblemen hos leonbergern, genom att blanda in en av rasens "ursprungsraser", och på så sätt minska den genetiska belastningen betr. detta problem, utan att förändra rasen i övrigt, skulle det inte vara en god sak? Jo, självklart, och det är fullt möjligt. Men inte så länge möjligheten motarbetas av ett rabiat motstånd att ens diskutera blandraser.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #69 skrivet: 16 mar-07 kl 20:23 »
Håller fullständigt  med dig Charlotte. Varför skulle hundrasutveckling stanna här och nu? Och vad är det som en del blir så RÄDDA för när det handlar om att utveckla nya raser?
Och varför blir ofta de som är så totalt emot att blanda raser, så nedlåtande. Att kalla en åsikt som inte överensstämmer med den egna, för dumhet och ännu värre, är i mina ögon en brist på hållbara argument.

Om man på lite sikt, kunde bli av med, säg ledproblemen hos leonbergern, genom att blanda in en av rasens "ursprungsraser", och på så sätt minska den genetiska belastningen betr. detta problem, utan att förändra rasen i övrigt, skulle det inte vara en god sak? Jo, självklart, och det är fullt möjligt. Men inte så länge möjligheten motarbetas av ett rabiat motstånd att ens diskutera blandraser.
Synd bara att ursprungsraserna är minst lika söndervlade....Återigen avla på enbart friska hundar med friska förfäder. de finns! Jag ser inte ner på blandrasavel, men vill påstå att de inte är friskare. Jag är för att man ska fortsätta påbörjat arbete och bevara hundraser i friska former. Gör man det så behöver man ju inte uppfinna nya "ekorrehjul" det finns det ju redan de som har gjort.

Charlotte

• -
« Svar #70 skrivet: 16 mar-07 kl 20:26 »
Vet en korsning som har bakben värre än värsta tänkbara Schäfern...
Och om du fortsätter på din korsning där då.....hur kommer det att de ut om 10år.....
Varför skulle man fortsätta med den korsningen, det gör väl Schäferklubben så bra utan utomstående inblandning ;)
 Men skulle man däremot korsa med en hund med bra bakben skulle de konstiga benen förmodligen försvinna... Vet inte hur arvbarheten för konstiga bakben är, om den är homo eller heterozygot, förmodligen beror den på flera faktorer. Det finns väl egentligen ingen som helst anledning att avla på en "felande" hund, det är dessutom förbjudet enligt Djurskyddslagen.
 Vad jag försöker komma fram till är att avel egentligen är en enkel matematik, tar man 1+1 så blir det två, det uppkommer inga konstigheter om det inte uppstår en mutation och det är väääldigt ovanligt.
 Den absolut säkraste aveln skulle man egentligen få om man tog två starkt inavlade linjer (ingen risk för dolda fel) och korsade med en annan lika inavlad linje fast helt obesläktad med den första och korsade dessa med varandra och fick en "Korsningseffekt" oavsett om linjerna var av samma ras eller ej.                    
                      Mvh
                  Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #71 skrivet: 16 mar-07 kl 20:30 »
Synd bara att ursprungsraserna är minst lika söndervlade....Återigen avla på enbart friska hundar med friska förfäder. de finns! Jag ser inte ner på blandrasavel, men vill påstå att de inte är friskare. Jag är för att man ska fortsätta påbörjat arbete och bevara hundraser i friska former. Gör man det så behöver man ju inte uppfinna nya "ekorrehjul" det finns det ju redan de som har gjort.

Om du inte ser ner på blandrasavel så har du ett väldigt underligt sätt att uttrycka dig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #72 skrivet: 16 mar-07 kl 20:33 »
http://www.racystar.com/Fargerna.htm
Lite om hur genetik fungerar och nerärvs.

Pumaa

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 16 mar-07 kl 20:37 »
Hmm...

Jag menar inte att valparna måste få allt efter föräldrarna men de brukar få något och jag skrev att man kanske vill ha en valp efter just sin hund... Alltså man vill ha något kvar av sin hund när den går t.ex till nästa liv... Min granne hade en UNDERBAR blandis (Schabrador) och han ville ha kvar lite av honom så han avlade honom med en tik som var schäfer...  Man kan inte veta hur avkomman blir men något av föräldrarna finns där och det är kanse det man vill känna att t.ex avlidne hunden finns där fastän inte i "egen" kopp...
Hoppas ni fattar vad jag menar...  Om Silver skulle dö så skulle jag vilja ha något kvar av henne, men vi sålde alla valparna till bra hem och kontakten vill de hålla alla tio som köpte valp hos mig, och det är jag glad över... Jag får bilder varje månad på valparna och de är riktigt vackra! Här är en bild på King Jr (döpt efte sin far)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #74 skrivet: 16 mar-07 kl 20:39 »
Om du inte ser ner på blandrasavel så har du ett väldigt underligt sätt att uttrycka dig.
ok.....det jag menar är att visst syssla med blandrasavel om du nu tror på det och vet vad du sysslar med. Det jag inte tycker om är ju den klassiska....de är ju så söta tänk vilka fina valpar det kan bli. Då är det ren okunskap.
Och jag vill påvisa att det finns vi som vill bevara bra renrasiga hundar för det har redan "uppfunnits" så många raser, varför blanda ihop nånting nytt?
Ta vara på det vi har. Det finns redan så mycket bra. vad är det som får er att tro att ni skulle kunna uppfinna en ny ras som är bättre än det som andra har gjort före er?

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #75 skrivet: 16 mar-07 kl 20:41 »
Hmm...

Jag menar inte att valparna måste få allt efter föräldrarna men de brukar få något och jag skrev att man kanske vill ha en valp efter just sin hund... Alltså man vill ha något kvar av sin hund när den går t.ex till nästa liv... Min granne hade en UNDERBAR blandis (Schabrador) och han ville ha kvar lite av honom så han avlade honom med en tik som var schäfer...  Man kan inte veta hur avkomman blir men något av föräldrarna finns där och det är kanse det man vill känna att t.ex avlidne hunden finns där fastän inte i "egen" kopp...
Hoppas ni fattar vad jag menar...  Om Silver skulle dö så skulle jag vilja ha något kvar av henne, men vi sålde alla valparna till bra hem och kontakten vill de hålla alla tio som köpte valp hos mig, och det är jag glad över... Jag får bilder varje månad på valparna och de är riktigt vackra! Här är en bild på King Jr (döpt efte sin far)
Men lilla vännen..... :-\ de ärver inte bara sina föräldrar......kanske inte äns nånting!
snälla tänk inte så. Du kan aldrig få en likadan hund som den du har..(om den inte blir klonad)

Charlotte

• -
« Svar #76 skrivet: 16 mar-07 kl 20:48 »
 Korsningseffekten avtar ju sedan om man fortsätter att avla på dessa hundar eftersom det då blir dubbla uppsättningar av generna igen. Korsar man två hundar med olika ärftliga fel så blir avkomman frisk men deras avkomma i sin tur bär ju på anlagen som kan komma i dubbla uppsättningar och visa sig i sjuka valpar.
 Jag lägger egentligen inga värderingar i blandrasaveln... Det finns problem där såväl som det finns i aveln av renrasiga hundar....
Men jag vill bara förklara vad man avser när man säger att blandraser är friskare.
                                Mvh
                              Charlotte

Florina

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 16 mar-07 kl 20:49 »
Jag frågar mig vem ska ta på sig att utveckla raserna till sundare o friskare individer ??? ??? du jag o kleti o pleti och vilka är vi ::) vi har olika syn på hur en hund ska se ut och vara el hur, Ingen säger emot sönderavlade stackars hundraser. Men ska vi släppa helt på ngt som ska likna en vinthund-saluki tex bara för att kleti tycker att de hundarna är för höga i hans smak.... så blandar kleti i Tax ;D wow det blev en ny frisk ras... har ni fortfarande inte förstått att jag har en blandis och tycker om alla hundar men önskar ändå att kleti inte bör kalla sig för en seriösablandrasuppfödare. Min gutefår! ska de inte få behållas som ras de heller????

Pumaa

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 16 mar-07 kl 20:52 »
Glad att hanen fått uppleva föräldraskap? Ursäkta, men på vilket sätt var det den stora lyckan för honom att få uppleva föräldraskap?
Det är hundar vi pratar om, inte människor

Om jag inte missbedömer mig nu så var det väl dessutom inte alltför länge sen ni annonserade om valparna här  
Hur kan du då veta att de är friska? Eller har ni redan fått alla valpar röntgade osv?

Vad var det för tankar du hade med parningen för övrigt?

Djur har med känslor eller visste du inte det?
King hade super kul med sina valpar och verkligen var pappan de kunde se upp till!
Parningen var för att jag ville ha valpar efte just Silver som jag ÄLSKAR mer än något annat! + att jag vill inte stellisera henne och har hört att tikar kan lätt få livmodersinflamation om de inte fått kull någån gång men det vet jag inte om jag tror på...
MEN bara för att vissa inte är seriösa så betyder det inte att alla är oseriösa bara för det avlar på sin blandis EN gång!!  Och bara för att privat eller kennlar säljer renrasigt betyder det inte att folk inte gör dem till t.ex: kamp hundar! Det finns dem som betalar 10 000kr bara för att få en bra "slåss" hund! dom skiter i priset de får dom in på såkallade hundkamper!
eller va de gör med dem! INGET handlar om renrasighet när det gäller t.ex: vanvård eller något sådant! Så det kan du ta bort direkt!  ;D  De kan ha tänkt över sina dyra hundköp MEN de kan gå såå fel i uppfostran att de tar till djurplågeri! Det har absolut inte med renrasighet att göra!  ---> Hunden blir vad hundägaren uppfostrar den till!

P.S King på bild, som nu jagar harar i hundhimelen  :'(  :)
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 20:54 av Pumaa »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 16 mar-07 kl 20:53 »
Det är självklart att valparna ärver arvsanlagen efter sina föräldrar, var skulle de annars komma ifrån.

Däremot är det riktigt att resultatet blir oförutsägbart när man korsar korsningar. Orsaken är att föräldrarna är heterozygota i mycket högre grad än rashundar, som har ett mycket mer begränsat genmaterial. Korsar man korsningar blir resultatet ingen ny ras utan, tja, en hund. :o Skall man göra en ras av det måste egenskaperna fixeras, vilket sker genom förnyad inavel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser