Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?  (läst 57341 gånger)

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #60 skrivet: 07 nov-13 kl 09:34 »
Har man för avsikt att baka, vispa, mala och vill spara lite tid pga lite större satser är en kombimaskin en kompromiss.
Allt beror på behovet. Assistenter har oftast för svag motor och plasten har gjort sitt intåg även till de dyrare maskinerna.

Har man vilt, en gris att ta hand om eller dylikt är nog en motoriserad kvarn och korvkanon med rostfritt att föredra.
Titta t ex på Nima också.

http://www.nimaab.se/se/grp/kottkvarnar-och-tillbehor.php
Nu vart dom kvarnarna lite ena handa .Man kan ju inte till exempel mala säd eller baka med dom här kvarnarna så dom är inte intressanta . Utan ja ville  veta vilka  för och nackdelar mellan dom två modellerna ja an gav eller annan lik värdig .

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #61 skrivet: 07 nov-13 kl 14:10 »
Castro, hade jag valt mskin på trettio.se efter vad man kan av recentioner mm så hade det avgjort blivit den. Det är väl istort sätt samma maskin som föregångaren MUM86A1 och där är det ju 10 samstämmiga hurrarop som kundrecentioner.

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #62 skrivet: 07 nov-13 kl 15:20 »
Castro, hade jag valt mskin på trettio.se efter vad man kan av recentioner mm så hade det avgjort blivit den. Det är väl istort sätt samma maskin som föregångaren MUM86A1 och där är det ju 10 samstämmiga hurrarop som kundrecentioner.
Det fina är att det finns en kvarn för att mala säd med till den maskinen. Har även tittat  på Köksmaskin Major classic - Kenwood men ja tycker den är klen.

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #63 skrivet: 07 nov-13 kl 15:39 »
Det fina är att det finns en kvarn för att mala säd med till den maskinen. Har även tittat  på Köksmaskin Major classic - Kenwood men ja tycker den är klen.

Jo det var också min reflektion att det iallafall enligt dokumentationen var mycket mer motor för pengarna på Bosharna än på några andra maskiner.

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #64 skrivet: 07 nov-13 kl 15:43 »
Jo det var också min reflektion att det iallafall enligt dokumentationen var mycket mer motor för pengarna på Bosharna än på några andra maskiner.
Fanns väll en maskin som var starkare  men när nog dubbelt så dyr så den gick bort för det .

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #65 skrivet: 07 nov-13 kl 17:17 »
Jag har föregångarna till den där boschen på trettio.se. Har många tillbehör också. Det som är dåligt med den är att plastlocket är smäck. När man som jag gör stora rågdegar så har fästet på plastlocket gått sönder. Har hänt två gånger så orkar inte köpa fler lock och nu hoppar locket av när stora degar knådas. En annan nackdel med den är att när packningen i botten vid degkroken blir dålig så läcker degvätskan ut ifall man har lös sådan.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #66 skrivet: 08 nov-13 kl 16:54 »
Den här tillsatsen till kvarnen är bra, jag gjorde "makaroner" på 2-3 dm i kväll, dvs rörpasta som blev riktigt bra.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #67 skrivet: 08 nov-13 kl 17:39 »
Jag har föregångarna till den där boschen på trettio.se. Har många tillbehör också. Det som är dåligt med den är att plastlocket är smäck. När man som jag gör stora rågdegar så har fästet på plastlocket gått sönder. Har hänt två gånger så orkar inte köpa fler lock och nu hoppar locket av när stora degar knådas. En annan nackdel med den är att när packningen i botten vid degkroken blir dålig så läcker degvätskan ut ifall man har lös sådan.  :P
Minns jag rätt så är dendär packningen en O-ring som du kan köpa ett gäng och ha hemma för byte vid behov.

Ang kundresensioner: Inget av värde på kort sikt, för inte phaen tänker man förbruka en maskin för x-tusen inom överskådlig framtid? Både gamla Bosch och Assistenter hade samma delar i flera årtionden, förhoppningsvis kör de samma race med Ankarsrum.
Bara så ni vet, många oxar och grisar maldes med morsans gamla Bosch, otaliga bröddegar, 180-bullars-bak till varje helg i åravis.............. Tror syrran ärvde den sen.
På 60-talet var locket till degbunken i rostfritt, inte i plast. Så det hjälpte inte med grovt rågmjöl för att spräcka locket. Dä va möe bätter förr!
Så någon särskilld köttkvarn från nima borde man inte behöva för ett någorlunda normalt hushåll. Ju mer grejer, ju sämre hantverk. Å så ska man hysa alla "måste-ha-pryttlarna", förhoppningsvis rysta dammet av dom ibland också.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #68 skrivet: 08 nov-13 kl 18:16 »
jajamensan, jag har morsans gamla Bosch. Tror den är från 1968, har varit med om det mesta men motorn går. Lock och packning är bytt många gånger, har alltid packningar hemma i reserv. Tror inte det finns någon bättre maskin som man dessutom kan köpa reservdelat till nästan 50 år efter den köptes. Tänk om det varit så med bilar ;)

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #69 skrivet: 08 nov-13 kl 18:45 »
Kaffekvarn/sädkvarn finns som tillbehör till flera assistenter.

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #70 skrivet: 08 nov-13 kl 21:15 »
På 60-talet var locket till degbunken i rostfritt, inte i plast. Så det hjälpte inte med grovt rågmjöl för att spräcka locket. Dä va möe bätter förr!

Ja plastlocket är bara smäck.  :(   Om jag får tummen ur ska jag skaffa packningar men, nu kör jag lösa degar och annat rinnigt i en Electroluxassistent jag fyndat på loppis.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #71 skrivet: 11 nov-13 kl 17:07 »
Kaffekvarn/sädkvarn finns som tillbehör till flera assistenter.
Har du någon bra tillbehörs sida ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #72 skrivet: 11 nov-13 kl 17:09 »
Du kikade ju på tretti.se och där finns också tillbehören listade till respektive maskin.

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #73 skrivet: 11 nov-13 kl 17:13 »
Du kikade ju på tretti.se och där finns också tillbehören listade till respektive maskin.
Jo men ja tänkte om det fans mera  tillbehör än dom som visades på tretti.se .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #74 skrivet: 11 nov-13 kl 17:31 »
jajamensan, jag har morsans gamla Bosch. Tror den är från 1968, har varit med om det mesta men motorn går. Lock och packning är bytt många gånger, har alltid packningar hemma i reserv. Tror inte det finns någon bättre maskin som man dessutom kan köpa reservdelat till nästan 50 år efter den köptes. Tänk om det varit så med bilar ;)

Ja, tänk om! Tror innanmätet i din är samma som i min, transmission och tillbehör, fästen..............MUM 6xx nånting. Fast min är 30 år nyare och inte vatt med så mycke. Men det ändrar väl Maria på nu. Hon behöver en extra degbunke med krokar.
Nån som har till övers?
Andra tillbehör eller ett gammalt herke till salu?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #75 skrivet: 18 nov-13 kl 21:54 »
Jo men ja tänkte om det fans mera  tillbehör än dom som visades på tretti.se .

Hur pass bra maler kvarnarna till assistenterna, blir det t ex rågmjöl eller bara typ foderkross efter kvarnen.

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #76 skrivet: 18 nov-13 kl 22:16 »
Hur pass bra maler kvarnarna till assistenterna, blir det t ex rågmjöl eller bara typ foderkross efter kvarnen.
Finns det några fakta om det ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #77 skrivet: 18 nov-13 kl 22:18 »
Inte vad jag sett, tänkte bara höra mig för om det finns någon försökskanin som provat innan man slänger bort en tusing.

Håning

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #78 skrivet: 18 nov-13 kl 22:23 »
Inte vad jag sett, tänkte bara höra mig för om det finns någon försökskanin som provat innan man slänger bort en tusing.
Oki då är det lik illa då alltså :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #79 skrivet: 22 nov-13 kl 18:31 »
Jag har fixat en kvarn och något att riva/skiva grönsaker med. Mandolinen blir mer och mer livsfarlig för fingertoppar mm. Nu räcker det med plåster!!

Ska försöka lägga ut info redan i kväll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Emilia Skarsäter, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser