Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker utprovad och bra Växtbelysning och undervärme (typ värmematta).  (läst 9053 gånger)

HiSpAn

• Gäst
Söker utprovad och bra Växtbelysning och undervärme (typ värmematta).

Alltså inget S.K.I.T från Nelson eller Weibulls, de säljer bara dyrt skräp. En vanlig trädgårdsbutik är totalt avtändande att gå in i från växter, tillbehör och fröer.

Inga hembyggen eller Åsa-Nisse-lösningar!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Hur stort eller litet ska du ha?

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Vitis

• Skåne
Kolla hos t.ex. Trädgårdsteknik. Dom har en hel del saker i sin katalog.

Från småskaligt upp till STORT.

Själv föredrar jag "Åsa-Nisselösningar"!  :)

HiSpAn

• Gäst
Jag handlar normalt på Lindbloms fröer och har köpt flera paket QuickPot QP104 odlingsbrätten där med underställsbrickor och uttryckare. De är ca 310 x 530 mm per st.

Wexthuset har följande matta men den är dyr och jag tänkte inte grilla korv! 150W suck!
http://www.wexthuset.com/vaxthus-minidrivhus-odlingslador/undervarme-uppvarmning/undervarme-heat-mat-60-x-120-p1

Men jag gillar deras 4-rörs T5 växtbelysning
http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/t5-lampor-lysror/lightwave-t5-4x54-w-2-p1

Sneckström har denna typ. Billig men lite mesig.
http://www.sneckenstrom.se/undervarme-varmekabel/

Storlekarna kan variera, större matta räcker till flera brätten etc. Belysningen kan också arrangeras så att den passar flera brätten eller så tar man två belysningsramper.

Men räknar man ihop allt man gärna vill ha blir det dyrt. Då vill man veta att man fått vad man kunnat för slantarna.

HiSpAn

• Gäst
Kollade precis på Trädgårdsteknink, de är också dyra. LED belysningarna är fina men för dyra.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
När det gäller belysning får du lite vad du betalar för.

Vanliga T8 K6000-rör är nog definitivt mest rock-n-roll för pengarna. Såna armaturer, och rör, kan du köpa för hundralappar på Jula eller liknande. T5 är ca 30% effektivare i ljusutbytet än T8, men prislappen går upp lite pga att de är nyare och mer avancerade (och inte bulkas ut i billighetsvarianter).

Det finns lysrör med mer anpassat spektrum än K6000-rör, men då går prislappen upp. Akvarielysrör brukar tex kosta markant mer än vanliga belysningslysrör.

LED är en fantastisk teknik för att verkligen optimera så man bara genererar exakt de våglängder som spelar nån roll (LED fungerar lite som laser, dvs man får kontroll på ljuset med en precision som vanliga lampor och lysrör inte kan matcha) men tekniken är (förhållandevis) komplicerad och därmed dyrare. Å andra sidan är livslängden betydligt längre.

Den där 4-rörs T5-armaturen är förmodligen det roligaste du kan hitta utan att satsa på LED.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Villamundo

• Ett par som flyttat i Torp nära Äsphult.
    • Skåne

Alltså inget S.K.I.T från Nelson eller Weibulls, de säljer bara dyrt skräp. En vanlig trädgårdsbutik är totalt avtändande att gå in i från växter, tillbehör och fröer.

Åsa nisse, nej .. hemma bygd ja... :)
Jag bygde upp egen förodlingsstation till "relativt" få pengar baserad på råd från boken "Mini Farming: Self-Sufficiency on 1/4 Acre":

Två styck HYLLIS bokhyllor, sex planteringslådor (40 pr. styck), värmemattor (299/ styck), 12 x T5 armaturer + T5 14W rör (kanske i minsta laget men växterna trivs bra) sex frigolit underlag (vi hadde själv). ljuset är inkopplad timer, värmemattorna står på jämt. Vi har bara eldkamin/spis som enda värme, och även om det är 9 grader inne så håller jordkuberna sig på 24-30 grader.

allt material köpte jag på IKEA, Wexthuset och Biltema.VEt ej om det verkar för åsa nisse, men jag kan gärna lägga upp bilder osv om nån e interesserad.

, jämfört med vad dom komerciella paketlösningarna kostar.

grisslan

• Skåne
Åsa nisse, nej .. hemma bygd ja... :)
Jag bygde upp egen förodlingsstation till "relativt" få pengar baserad på råd från boken "Mini Farming: Self-Sufficiency on 1/4 Acre":

Två styck HYLLIS bokhyllor, sex planteringslådor (40 pr. styck), värmemattor (299/ styck), 12 x T5 armaturer + T5 14W rör (kanske i minsta laget men växterna trivs bra) sex frigolit underlag (vi hadde själv). ljuset är inkopplad timer, värmemattorna står på jämt. Vi har bara eldkamin/spis som enda värme, och även om det är 9 grader inne så håller jordkuberna sig på 24-30 grader.

allt material köpte jag på IKEA, Wexthuset och Biltema.VEt ej om det verkar för åsa nisse, men jag kan gärna lägga upp bilder osv om nån e interesserad.

, jämfört med vad dom komerciella paketlösningarna kostar.

Bilder, ja tack! :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Richard

• Gäst

du vill ju ha kvalitet men inte betala för det.
I Kina kan man köpa e 27 växtlampor för några kronor.
Lycka till.

Richard

• Gäst
eller så köper man sånt:
http://www.jula.se/stralkastare-led-ip65-1440lm-427570
Men köp aldrig såna ledpaneler från Kina.
Oftast för mycket röd ljus och för liten blå ljus.
Dom tålar ingen fukt !!!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
eller så köper man sånt:
http://www.jula.se/stralkastare-led-ip65-1440lm-427570

4000K är kallare än glödlampor och lågenergilampor, men fortfarande rätt långt från optimalt ljus för växter. Det är dock jädrigt bra arbetslampor. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Richard

• Gäst
Jag själv använder dom här:
http://www.led-tech.de/produkt-pdf/cree//XLampXP-G.pdf
Tar nästan ingen plats,med kylning 15mm tjock,vilken är direkt undervärme till plantor på andra bord.
Nackdel : det kräver en liten tålamod att få dom på plats .

Mitt i Planeten

• Gäst
Jag beställde den där 4-rörs armaturen och efter 2-veckor får jag veta att den kommer in först i slutet på April och några veckor till kanske ... klart att man annullerar sådant. Wexthuset kan inte leverera.

Jag beställde en del fröer från Frökungen, det mesta var rätt men det saknades också påsar. Kontakt via formulär men har ej hört av dem.

Sedan klagas det att vi inte handlar varor hemma, utan på nätet utomlands etc. Det gör man kanske för att varan finns tillgänglig och att det blir rätt i beställningarna. Det är bara en enda fransk leverantör som strulat under alla dessa år.

Nu chansar vi med en lampa (i.e. flera) från Trädgårdsteknik, puh!

Mitt i Planeten

• Gäst
Wexthuset! Förra veckan fick jag dåligt besked om växtbelysningen och skippade den. Kollade senare på dagen om varorna var skickade. De har skickats fick jag veta, men först idag kom de iväg.
Kunde inte ens komplettera den långsamma leveransen. Följer kolli ID på DHL, det tar 2 dagar att leverera till ett DHL utlämningsställe.

Missnöjd kund, kommer inte att handla där mer. Tid & rum verkar inte existera på företaget.
Två andra kollegor har samma typ av problem. En önskade cancellera beställningen men den var redan skickad trots att den kom först 10 dagar senare.

Mitt i Planeten

• Gäst
För en vecka dryg sedan beställde jag några 90W LED lampor på Trädgårdsteknink. 5 dagar senare hör de av sig och vill att jag förskottsbetalar (icke betrodd trots AAA på företaget).

Idag ringde jag och frågade vad som hänt och om det fanns något leveransnummer. De hade inte skickat varorna för de hade inte fått pengarna. Deras dator hade varit nere och de hittar inte mig.

Jag kollade idag och gjorde en utskrift (PDF) från handelsbanken och returnerade. En fråga jag fick var "varför skickade du med Bankgirot?" Vi har postgiro och det står postgiro i anvisningarna.

Den faktura jag fick har båda och bankgiro står först, jag brukar alltid använda bankgiro om det går/finns.

NU har jag beställt samma varor från Tyskland, billigare och betalat med Paypal. Fick svar efter ca 1 1/2 timme att betalning var gjord och att de skickar varorna idag.

Jag är 100% säker att den Tyska leveransen kommer före den Svenska.
Det är sällan strul att handla via Paypal & utomlands, men allt för ofta i lilla inskränkta Sverige där leverantörer inte fattar vad kundservice är och vad det betyder i resultaträkningen.
Kan man bli mera förbannad!!

jacobfor

• Uppland
NU har jag beställt samma varor från Tyskland, billigare och betalat med Paypal. Fick svar efter ca 1 1/2 timme att betalning var gjord och att de skickar varorna idag.

Hej,
Det skulle vara intressant att veta från vilket företag du beställde och vad det blev för någon belysning till slut. Är på jakt efter belysning också och det skulle vara intressant att få lite tips.

mvh,
jacob

Mitt i Planeten

• Gäst
Mitt problem är att få tag på den belysning jag vill ha. Handla för allt i världen inte på Wexthuset eller Frökungen. Lindbloms och Runåbergs är bästa ehandeln och totalt outstanding! Men de har inte allt.

Trädgårdsteknik har en belysning som jag tycker är intressant men inget hemma, tråkigt nog föreslog de en annan belysning som jag förstås tackade nej till. Ett annat problem är att de skall ha förskottsbetalning och det är inte något problem i sig, man bara betalar. Men när de sedan inte hittar betalningen via PG eller BG förrän efter en vecka och då får man meddelandet om att det är ytterligare en veckas leveranstid på min belysning. När det gäller betalning och leverans har man huvet under armen och tummen mitt i näven lixom samtidigt.

VECKORNA RULLAR PÅ! LITA INTE PÅ NÅGON SVENSK LEVERANTÖR!! Det är bara skitsnack från dag 1 tills du äntligen har varan, bara ursäkter om allt möjligt som inte är ditt problem.
Du vill bara beställa, betala och få varan.

Jag vill ha en LED (eller snarare 3 st) belysning med 90W för 220V. Röd 60% - Blå 30% - Vit 10%  beteckning: ID1KL88
Det är egentligen 90 st 1W intensiv-LED med 60 röda, 30 blå och 10 vita i armaturen.

Men hur j#¤%@ svårt skall det va att beställa en växtbelysning i det här landet?

Nu har jag beställt brätten, krukor och prylar igen och denna gången till Lindbloms oavsett pris för de duger för mig. Jag önskar bara att de hade mera artiklar.

Mitt i Planeten

• Gäst
En liten designpryl om man vill bli rånad i handelsträdgården.

Mitt i Planeten

• Gäst
forts!

Mitt i Planeten

• Gäst
Flera av leverantörerna går dåligt och en del med förlust. Det kan vara ett problem vid större förskottsbetalningar. Trädgårdsteknik t ex som inte ser kunden.

Får företag dålig lönsamhet och kommer in i en ond spiral om dålig lagerhållning, soliditetsproblem och långa leveranstider drabbar det i första hand småkunderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser