Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandskanin som produktionsdjur  (läst 7972 gånger)

annajohannas

• Gäst
Gotlandskanin som produktionsdjur
« skrivet: 15 mar-14 kl 12:24 »
Jag undrar hur gamla gotandskaniner skall vara innan de skickas till slakteri?

annajohannas

• Gäst
SV: Gotlandskanin som produktionsdjur
« Svar #1 skrivet: 15 mar-14 kl 20:34 »
Ingen som vet,ålder vid slakt av denna ras?

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #2 skrivet: 15 mar-14 kl 20:45 »
Om du söker på t ex "gotlandskanin slaktålder" på Google eller rentav här på forumet så hittar du flera trådar med svar på frågan.

Jag slaktar när jag tycker att de är stora nog, men helst efter att de satt vinterpäls och då är vårkullarna minst 7-8 mån gamla. Om det finns regler kring hur gamla de ska vara om de ska skickas till slakteri vet jag dock inte, vi sköter slakten själva hemma.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 15 mar-14 kl 22:57 »
Vi (kaninproducenterna) har sagt att kaniner som ska betalas bästa pris för ska vara mellan 10 veckor och 10 månader. Sedan finns det marknad även för äldre djur. Bäst svar kan ju slakteriet du ämnar skicka till ge.

I USA vill man ha s.k. fryers som icke får vara könsmogna vid slakten (mindre än 12 veckor).

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-14 kl 10:03 »
För att få bäst betalt skall väl kanin väga 3,5kg i levande vikt och det gör typ gotlandskaninen som fullvuxen, så jag tycker inte det lönar sig att skicka just gotland. Har till och med vuxna gotland som inte ligger mer än 3kg som vuxna.

Jag slakar våra gotland när dom väger mellan 2-2,5kg och det varierar himla mycket på ålder, oftast är dom runt halvåret och lite till,
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

annajohannas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 mar-14 kl 10:26 »
Tack för era svar. Då får jag fundera på en annan ras.

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-14 kl 12:23 »
Har man gott om plats hemma och enbart slakta till sig själv tycker jag gotland är bra. Därför har vi renrasiga gotland och även andra kött raser som växer fortare. Gotland är ju himla snåla i maten och trevlig ras, men jag själv hade valt en snabbväxande och bättre köttraskanin om jag skulle skicka till slakt  :)
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

John Rambo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 mar-14 kl 15:37 »
Gotland är som jag kan förstå en mycket bred ras, där variationer är kan vara stora induviduellt.
I grunden är det en ras som växer och förökar sig på hö, gräs och kvistar.
Att säga gotland är på ett visst sätt måste nog tas med marginal.

Någon som korsat gotland med jätte, eller annan ras, borde kunna få fram rätt egenskaper.
Att slakta kanin vid 3 månader som är uppfödd på hö, tror jag däremot inte på.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 16 mar-14 kl 18:06 »
Vi (kaninproducenterna) har sagt att kaniner som ska betalas bästa pris för ska vara mellan 10 veckor och 10 månader. Sedan finns det marknad även för äldre djur. Bäst svar kan ju slakteriet du ämnar skicka till ge.

I USA vill man ha s.k. fryers som icke får vara könsmogna vid slakten (mindre än 12 veckor).
Tack! Antecknat 10 månader som "sista slakttillfälle" i kalendern.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 mar-14 kl 21:08 »
Som jag förstår då är 10 månader gränsen för stekning i stekpanna.
Därefter börjar köttet bli segt och kaninen lämpar sig mer för stuvning, kokning för att få ett mört kött.

Vild

• -
« Svar #10 skrivet: 17 mar-14 kl 14:38 »
Jag har precis köpt en gotlandshona som vägde 4,2 kg vid 9 månader. :) Jag tror att storleken varierar ganska mycket inom rasen. Jag valde denna hona just pga hennes storlek och att hon växt snabbt, ska också ha mina för slakt. Vi får väl se hur hennes ungar blir, hanen är ju mindre.

Gösta

« Svar #11 skrivet: 17 mar-14 kl 18:16 »
Gotland går alldeles utmärkt som köttras. Skall dock vara medvetna om att det tar längre tid att få upp dem i slaktvikt.
Ålder max 10 månader är satt för att få jämn tillagningstid på köttet. Det tar längre tid att laga till ju äldre kaninen är.
Slaktutbytet på en Gotland är något bättre än andra kaninraser. Ca 60/40 (kött/slaktavfall)
Gösta

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 17 mar-14 kl 18:35 »
Slaktutbytet på en Gotland är något bättre än andra kaninraser. Ca 60/40 (kött/slaktavfall)
Gösta
Intressant!

John Rambo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 mar-14 kl 06:21 »
Tror även en gotland smakar bättre än en kosttillskott.
Som hade någon sorts bismak stekt med salt i smör.
Även om den var mör och fin.
Skulle nästan vilja dela upp kaninerna i dessa två "raser".
« Senast ändrad: 18 mar-14 kl 06:26 av John Rambo »

Gösta

« Svar #14 skrivet: 20 mar-14 kl 14:37 »
Tror även en gotland smakar bättre än en kosttillskott.
Som hade någon sorts bismak stekt med salt i smör.
Även om den var mör och fin.
Skulle nästan vilja dela upp kaninerna i dessa två "raser".
Du har helt rätt i att kaninen tar upp smak av sitt foder. Det är orsaken till att vi tagit fram ett rent kaninpellets som inte innehåller smaktillsatser.
Gösta

Torpfröken

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 mar-14 kl 16:35 »
Du har helt rätt i att kaninen tar upp smak av sitt foder. Det är orsaken till att vi tagit fram ett rent kaninpellets som inte innehåller smaktillsatser.
Gösta
Vilket pellets är det?

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 20 mar-14 kl 16:50 »
RabbFor skulle jag tro.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 20 mar-14 kl 20:23 »
En liten passus; Rabbfor har ett högt proteininnehåll och ska ges med försiktighet till Gotlandskaniner.
Gösta

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #18 skrivet: 21 mar-14 kl 15:12 »
Man brukar fodra gottisar med vanlig säd som kraftfoder plus kvist, rotsaker
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

John Rambo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-14 kl 08:39 »
En liten passus; Rabbfor har ett högt proteininnehåll och ska ges med försiktighet till Gotlandskaniner.
Gösta

Är det rent gräsprotein, om inte får det nog räknas som tillsats.
Ska nog understrykas, att bör i så fall INTE ges till gotlandskanin.
Vill man mata kaninen med pellets, bör man nog skaffa en annan ras.
Dels för att inte förstöra själva rasen, om man även ägnar sig åt avel.

Hur som helst upplevde jag kostillskottköttet som en aning beskt på vissa delar av kaninen.
Men denna info kanske bör tas med en nypa salt, då jag inte smakat gräskanin än som jämnförelse.

Hur som helst kan nog även vattnet påverka köttsmaken, och vatten smakar som dom flesta vet väldigt olika.
Proteinet är ju det som är själva kosttillskottet, och förekommer inte naturligt i kaninens diet, mer än några få procent, jämfört med kosttillskottets uppskattningsvis 30-80%, beroende på sort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser