Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med skruvar till en polsk hyvel  (läst 1089 gånger)

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
Hjälp med skruvar till en polsk hyvel
« skrivet: 10 mar-14 kl 21:53 »
Hej!

Jag har ett litet problem med en äldre rikt- och planhyvel från polen: skruvarna som håller stålet är förstörda och jag har inte lyckats få tag i några med tillräckligt lågt huvud.

På hyvel står:
RESZELSKI ZAKLAD
PRZEMYSLU MASZYNOWEGO LESNICTWA
W RESZLU
NR.983 1979
TYP. DYMA 8

Jag hittade mycket på google, men allt är ju på polska och jag fattar tyvärr ingenting.

Finns kanske någon som har en likadan och vet var man kan köpa reservdelar? Eller är det mer eller mindre standard och man kan försöka med skruvar från en annan maskin?
Mycket tacksam för alla tips!

Hälsningar,
Wylliam

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hjälp med skruvar till en polsk hyvel
« Svar #1 skrivet: 10 mar-14 kl 21:58 »
Jag antar att det är någon vanlig M-gänga?  Jag skulle nog föreslå att du väljer första bästa skruv med rätt gänga och rätt gänglängd, och filar eller svarvar ner huvudet till rätt höjd.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Hjälp med skruvar till en polsk hyvel
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 14:13 »
Tänker du på de där skruvarna med fyrkantig skalle som klämmer fast kutterkilarna?

De är specialskruvar som måste ha exakt rätt vikt för att kuttern inte skall komma i obalans. Då folk använder dåliga skruvnycklar på dem brukar de bli nötta i hörnan så att skruvnyckeln inte får grepp. En första nödlösning brukar vara att kasta om ordningsföljden på skruvarna i kutterkilen. Eftersom gängorna startar på litet olika ställen längs omkretsen finns det en chans att det är något annat hörn som får ta smällen i fortsättningen och så kan en dålig skruv hålla några år till.
Om det inte hjälper borde det gå att fila om huvudet på en vanlig skruv av minst 8.8 kvalitet och med rätt gänga men då måste man väga den på en mycket exakt våg och fila tills den får exakt samma vikt som en oskadad originalskruv. Om kuttern blir obalanserad kan det gå riktigt illa. På vissa kuttrar är kutterkilarna också märkta med ett antal körnarslag som visar till vilket spår de här. Sådana kuttrar är balanserade med kilarna på plats och då får kilarna inte förväxlas.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
torpjens, GuyFromTheSky, ManPåGården, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser