Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla in en tredje solcell hur gör jag?  (läst 9035 gånger)

Hobbybyggarn

• Södermanland
Koppla in en tredje solcell hur gör jag?
« skrivet: 09 mar-14 kl 13:53 »
Hej,

Skulle behöva lite hjälp, jag har två parallellkopplade solceller och har köpt en tredje att koppla in. Jag har speciella parallellkopplingar som jag ska använda. Det är bara att jag inte riktigt får ihop det. Två sladdar går ju idag från solcellerna in till regulatorn. Men parallellkopplingen har två ingångar och en utgång. Hur gör jag? Finns det nån som kan på ett enkelt sätt förklara hur jag ska göra? Alla beskrivningar är för två solceller!

Tacksam för svar!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Koppla in en tredje solcell hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 13:57 »
hur menar du egentligen?
om du har 2 ingångar och du behöver 3 så får du skaffa en y skarv för att lösa problemet

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-14 kl 14:17 »
Det låter väldigt produktspecifikt det du beskriver och jag får ingen aning.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 mar-14 kl 15:39 »
Det låter väldigt produktspecifikt det du beskriver och jag får ingen aning.

Rakt upp och ner så kan du också skarva kablarna dvs ta bort isoleringen och lödda/ skruva/ pressa, tvinna mm fast metall tråden mot den andra.

Lägg upp bilder så ska det nog lösa sig, dock ska du kolla så utrustningen klarar 3 st solceller

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 mar-14 kl 17:09 »
Menade det som TS skrev.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 mar-14 kl 17:44 »
Menade det som TS skrev.

opps blandade ihop er

Hobbybyggarn

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-14 kl 19:41 »
Kanske behöver förtydliga, minus och plussida är ju kopplad var för sig och blir två kablar från två solceller. Ska jag koppla den tredje solcellen till solcell nummer två eller ska man koppla den till båda solcellerna på nåt sätt med en sladd från vardera solcell? Jag tänkte om jag skulle ta de kablarna som är kopplade till regulatorn idag och koppla pluskabeln till plus på solcellen och vice versa och sedan vidare från sista solcellen till regulatorn, är det rätt? Vore tacksam för ett schema hur kablarna ska vara :-)  tack för svaren!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 mar-14 kl 20:41 »
så här ska det kopplas iallafall
https://www.mysolarshop.co.uk/images/sysdiag-connecting-solar-panels-par.jpg

om du sen kopplar in det vid regulatorn så blir det bra, kopplar du ihop det vid en annan solpanel så måste kabeln vara dimmentionerad för att hantera strömmen från båda.

Hänger du fortfarande inte med så får du lägga upp bilder

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 mar-14 kl 20:43 »
Hur många solceller som får parallellkopplas i serie är tillverkarspecifikt. Annars kan man ju bara dra en kabel från varje solcell om terminalerna på regulatorn tillåter det. Eftersträv att ha så mycket ledningsarea som möjligt. Om du kopplar från cell till cell borde du få mer förlust eftersom ledningsarean minskar och antalet förband ökar i jämförelse med att du tar samma kablar direkt till regulatorn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1788 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser