Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken herre på täppan?  (läst 826 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Vilken herre på täppan?
« skrivet: 07 mar-14 kl 07:51 »
Vi har en mindre flock på 9 fåglar (7+2) som har fungerat bra ihop. Anledningen till att vi har två tuppar är för att säkra om olyckan är framme att vi inte står utan tupp, vilket man också rekommenderar när man har genbank. Jag har förstått att det är bättre att ha ojämnt antal tuppar men skocken är så liten så det känns orimligt att ha fler. Nu har det hänt som jag bara har väntat på, vår ungtupp har kaxat upp sig och "gammeltuppen" har åkt på däng.  Det här hände när jag var hemifrån en sväng och när jag kom tillbaka gick gammeltuppen, trots att han såg värst tilltygad ut, tillsammans med hönsen och den unge satt i hönshuset på pinne. Morgonen därpå var det gammeltuppen som inte ville ta sig ned från pinnen, ögonen var ganska igensvullna. Jag bar ut gammeltuppen (4 år) i kycklinghägnet så att han skulle få vara ifred. Ungtuppen (snart 2år ) fortsatte annars att hunsa honom i hönshuset. Nu har jag bytt plats på dem eftersom jag inte vill att de ska gå tillsammans och jag är osäker på vem jag ska ha kvar när det blir fråga om ett val.
För mig är det inte helt klart om det har varit ett rangbyte eftersom den gamle var den som gick med hönorna när jag kom hem men om det är så inser jag att jag inte kan ha kvar båda tupparna. Vi hade en sådan här historia för ett par år sedan med två tuppar som var lika gamla, den nedpetade (annars så snälla) tuppen började ge sig på kycklingarna i försök att hävda sig. Han nackades... Eftersom gammeltuppen nu har gått så bra med hönorna, tar hand om dem och försvarar dem så har jag svårt att låta honom vara den som går hädan, om det nu blir aktuellt att slipa yxan.
Såklart kommer jag att höra mig för om det är någon som vill ha ungtuppen, som också är en fin tupp och kurtiserar hönorna när han kan. Men om det inte går...
Hur hade ni gjort?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
SV: Vilken herre på täppan?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 12:07 »
Äsch... höken befriade mig från valet... Nu är ungtuppen herre på täppan :-/
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Vilken herre på täppan?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-14 kl 03:18 »
Då fyller ungtuppen sin funktion!

Men synd om gammeltuppen - han gjorde väl sitt jobb och betalade priset.

Jag hade tänkt skriva att du skulle ta bort ungtuppen och spara två tuppkycklingar i år. Min erfarenhet är att de då lägger största kraftmätningen emellan sig och gammaltuppen sparas onödig strid. Han kan gå emellan när ungdomarna går för långt! Till sist åker han när han är riktigt gammal antar jag men min har klarat sig riktigt länge (6 år?). Du kanske vill göra så ändå nu när du bara har en tupp?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser