Tack, Isa och Spraka!

En sak att fundera på, är att körning kan gå på bekostnad av tölten hos din häst. Anledningen är att du begär raka motsatsen i hur hästen använder sin kropp när den töltar, jämfört med det den ska göra när den drar en vagn.
När du rider den i tölt vill du att den förflyttar sin tyngdpunkt bakåt, hästen ska trampa under sig bak för att komma upp fram, så att den får lättare med lyften och gå taktrent i tölt.
Men när du vill att en häst drar en tyngre lass behöver den istället lägga merparten av sin vikt på bogarna, vilket är precis det motsatta av hur den ska göra i tölt.
Ska kolla ditt inlägg i andra tråden också. Kul! :-)
Nu har jag ju egentligen inte det problemet iom att pållen är 15 och aldrig har töltat.

Han är redan framtung som f-n (ursäkta uttrycket), så det kan knappast bli sämre.
Iofs har jag tölttränat en aning när han har varit i god kondis, och vi har fått ett par steg rent, men mest blir det nog nåt grisepassaktigt när han försöker.

Men som sagt, iom att han inte annars heller har så mycket tölt-talang, så stör det mig inte. Får vi till det så får vi till det, annars får vi inte till det.

Det intressanta som jag har märkt är annars att balansen för tölt i en raggsocka är densamma som balansen för piaff i storhäst. Så lite har jag funderat på hur man lär raggsockan skillnad på tölt och piaff om man någon gång kommer så långt med en individ. Det rör sig ju ändå om väldigt skilda rörelser tekniskt sett. Piaffen är ju diagonal tvåtakt och tölten fyrtakt med parallell förflyttning. Intressant. Men det är ju rätt ot här...

Av de svar jag har fått hittills så kanske jag vågar dra en försiktig slutsats att det kanske skulle funka att köra lättare köror med pållen.

Har ju kört både travhästar och arbetskörning förut. Har aldrig kört in en häst från A till Ö själv, men varit med vid inkörning och på körkurser osv. Hmmm... det blir nog säkert bra med tiden dethär.

Om någon ännu har kommentarer kring att köra islandshäst är alla tips och all information välkommen!!!