Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?  (läst 15684 gånger)

Torpfröken

• Uppland
SV: Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?
« Svar #40 skrivet: 06 mar-14 kl 15:14 »
Ja, hur skulle det se ut? Bra för fåglarna i alla fall! För vilken "annan ohyra" bekämpas av katter? Äter katter kackerlackor?

Så fåglar kan inte öka till ett ohållbart antal pga mänsklig verksamhet? Berätta det för bönderna här på Uppsalaslätten, de inbillar kanske sig när åkrarna blir ödelagda av råkorna?  ;)

Och ja, katter kan äta insekter också, men med ohyra menas även ryggradsdjur som blivit ohållbart många.

christelle

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 06 mar-14 kl 16:07 »
Inte så många fåglar här som tagits av de många katter vi haft genom åren av både han- och honkön. Honorna har bara tagit gnagare när de haft ungar. Det är kanske inte så konstigt eftersom katter inte kan flyga...tror det är något av en myt att katter tar så mycket fåglar, tror det är jägarna, som inte gillar katter, som sprider illvilliga rykten om vilka bytesdjur katterna tar. Vi har haft höns och kycklingar och katterna har inte rört dem, däremot har de lurpassat på de småfåglar som varit hos hönsen för att äta fröer och annat gott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 06 mar-14 kl 16:12 »
Det finns katter som tar fåglar något alldeles enormt. Jag vet en som formligen rensar sin omgivning på småfåglar.

Det tråkiga med att ha katt är att småvesslan ryker.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 06 mar-14 kl 16:29 »
Det har ja svårt att tro ska vara i brist på gnagare då .För under alla år som ja har haft katter så har dom mest bara tagit några stycken var år så inte har fåglarna försvunnit .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 06 mar-14 kl 17:20 »
Katter är egensinniga djur och kan få smak olika rätter och envist hålla sig till dem. När jag var liten hade vi en katt som knappt rörde färsk mat, men gammal strömming, då blev han som galen. Den andra katten vi hade då var en stor hankatt som gillade brosk. En morbror skämde bort/felfodrade sin innekatt så pass att den ratade allt utom torskfile. En granne hade en katt som släpade hem harar. En fiskargubbe som min bror känner hade en katt som var stor som en mindre hund och bara åt fiskrens.

Nej inte försvinner fåglarna, men den här katten jag tänker på tar hundratals per år, vilket jag inte skulle vilja skedde hemma hos mig. Det räcker med att man sällan ser en vessla längre, och att ekorrarna ligger pyrt till.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #45 skrivet: 06 mar-14 kl 20:10 »
Nej inte försvinner fåglarna, men den här katten jag tänker på tar hundratals per år, vilket jag inte skulle vilja skedde hemma hos mig. Det räcker med att man sällan ser en vessla längre, och att ekorrarna ligger pyrt till.

Usch, vad ska du skriva så för.  :-X Nu får jag ju nästan inte lust att skaffa katt igen. Jag minns när min katt tog stjärtmesarna som hade börjat häcka i trädgårn. Det var inte roligt. Stjärtmesar är mina favoritfåglar.  :(

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 07 mar-14 kl 13:23 »
Katter är väl vackra djur och värdefullt sällskap för många och jag skulle verkligen behöva en skicklig katt men det är inte oproblematiskt med katter fritt ute och det verkar vara få som bryr sig om det.

Det finns en artikel om detta i tidskriften Sveriges Natur från nov 2009, rubriken är "Goserovdjuret". Jag lägger in ett stycke här och resten finns att läsa på Naturskyddsföreningens hemsida:

"I MITTEN AV NITTIOTALET BESTÄMDE SIG Sören Svensson på Lunds universitet, mångårig ledare för den svenska häck­fågelstaxeringen, för att ta reda på vilka effekter svenska tamkatter har på fågelfaunan. Detta var då - och är än idag - ett förbisett ämne i den zoologiska forskningen. En mindre svensk studie från början av 1980 och ett par utländska studier var vad som fanns att tillgå. Utifrån dem gjorde Sören Svensson beräkningen att en miljon svenska katter fångar och dödar, lågt räknat, tio miljoner småfåglar på ett år (Ornis Svecica 6, 1996).

Sedan dess har antalet katter i landet ökat till minst 1,6 miljoner. Vilket skulle innebära 16 miljoner döda småfåglar på ett år.

Sören Svensson bedömer att de kattdödade fåglarna inte betyder något för den biologiska mångfalden i stort. De utgör bara tre procent av alla fåglar som dör i landet under ett år. Att andelen är så låg beror på att de flesta fåglarna häckar i skogar och andra områden där det finns få människor och därför få katter.

Saken blir helt annorlunda om man tittar på fåglar i och runt bebyggelse. Där spelar jagande katter stor roll för fågellivet. Med stöd från utländska studier bedömer Svensson att de kan minska antalet fåglar rejält, speciellt av de arter som placerar sina bon så att de är nåbara för katter som till exempel sångare, rödhakar och gärdsmygar."

kackelmann

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 07 mar-14 kl 15:31 »
Undrar samma sak här; visste ni från början att katten föredrog att vara ute? Har ni försökt hålla katten borta från inomhus, eller blev det bara så?
(En helt annans sak: ser att du har blommehöns samt bor i Skåne. Ni ska inte sälja några höns nu på våren...?)

Den var inne i början men började pissa inne så den fick motas ut och höll sig ute sen.
Angående höns, skicka ett PM..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Manet

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 30 maj-14 kl 12:45 »
HEJ! Oavsett om Du ska ha utekatt vill jag tipsa om en kattras som kanske Du tål; Sibirisk katt. De flesta i den rasen saknar ett protein i sin saliv som många är allergisk mot.
Jag är  själv ällergisk med snuva och ögonbesvär men har sedan fyra månader en underbar sibirisk katt, känner ingen eller mkt lite allergi!
Kolla på nätet för mer fakta om rasen och uppfödare och var Du kan besöka ett testhem!
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser