Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?  (läst 15709 gånger)

Ull-Stina

• Skåne
SV: Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?
« Svar #20 skrivet: 05 mar-14 kl 18:19 »
Vi hade en isolerad rätt stor vinterbur med två rum och sommarbur med ett rum som barnen flyttade runt på gräsmattan. Finns säkert ideér på kaninsidan både om mått och annat. Vi hade alltid ett par kaninhonor ihop. (Hanne lånades av kompisar). Ja barnen hade väldigt roligt med kaninerna betydligt roligare än med våra katter. De lärde kaninerna gå i koppel, hoppa och tävlade, dessutom fick de lära sig ta ansvar för att plocka mat sommartid, kolla vatten och hö etc och tillse och städa burar. Helt OT ursäkta.

Inte alls helt OT, jag frågade ju! :)  Kaniner kanske det kan bli om några år, jag tror att barnen behöver bli lite större. Är nog ett bra djur att få ta hand om själv när man blir tillräckligt stor.

Ull-Stina

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 05 mar-14 kl 18:21 »
Vi kontaktade ett katthem och förklarade att det var en utekatt vi ville ha så de valde ut en (kastrerad och klar) åt oss. Vi kommer fortsätta välja sådana katter :)

Vad bra att det funkade så bra hos er! Vi får nog ta oss en rejäl funderare på hur vi skulle kunna ha det egentligen, så att det blir så bra som möjligt för en eventuell katt i (utanför) vårt hem.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 05 mar-14 kl 18:52 »
Detta är din personliga åsikt. Finns inget lagkrav på saken.

Varför skulle man inte kastrera katter som hålls fritt ute?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 mar-14 kl 19:45 »
Det må vara hänt att det är en personlig åsikt men för den skull är det inte mindre sant att en kastrerad katt  stannar på gården i större utsträckning istället för att ränna om kring på bygden och göra katt ungar . Och hur trevligt är det för folk att en han katt springer och märker revir överallt . Vi har en sådan här vilket påtalas för ägaren men som skiter i det hela så den lär nog förolyckas som det så fint heter .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 05 mar-14 kl 20:26 »
Varför skulle man inte kastrera katter som hålls fritt ute?

Man kan välja det som passar en själv och ens katthållning bäst. Jag kan se vissa skäl att inte kastrera, eller åtminstone att inte kastrera alla katter per automatik. Det föreslagna lagkravet på kastrering av alla utekatter blev ju inte av. Det kritiserades för risken att bondkatterna skulle dö ut, eller förändras till något annat genom att aveln i mycket högre grad blev styrd av människan. Dessutom påverkas enligt min bedömning katten (i varierande grad) till kropp och själ av kastrering. Jag uppfattar nog kastrerade katter som lite denaturerade. Andra kan ha annan uppfattning.

Visst finns det risk för konflikter med grannar om man har en okastrerad katt. Man får avväga detta i förhållande till hur man bor, vilka grannar man har samt hurdan katten ifråga är. Alla hankatter är inte likadana. En del kan vara ganska civiliserade utan att kastreras.

Dock handlar denna tråd inte om diskussion för eller emot kastrering. (Detta har redan diskuterats i flera trådar.) Jag bara gjorde ett påpekande angående ett uttalande som nästan lät som man var tvungen att kastrera sin katt. Jag tyckte ett tillrättaläggande var på sin plats.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 05 mar-14 kl 20:38 »
Tillägg:
Vidare finns förstås risk för mer eller mindre oönskade kattungar. Även detta varierar kraftigt beroende på var man bor. Antingen finns inga fertila honkatter i närheten, eller så kommer man överens med dessa katters ägare hur det ska hanteras, respektive har en plan för detta själv om honkatten är ens egen, eller så kastrerar man hankatten eller avlivar den eller adopterar bort den.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 mar-14 kl 20:51 »
Tillägg:
Vidare finns förstås risk för mer eller mindre oönskade kattungar. Även detta varierar kraftigt beroende på var man bor. Antingen finns inga fertila honkatter i närheten, eller så kommer man överens med dessa katters ägare hur det ska hanteras, respektive har en plan för detta själv om honkatten är ens egen, eller så kastrerar man hankatten eller avlivar den eller adopterar bort den.
Hur ska du koma överens när folk skiter i hankatten  och låter han springa och pinka revir på andras verandor  . Ja anser att det är kattägaren för benade skyldig het att förhindra sådant Men som sagt  sådana katter brukar försvinna sinom tid när folk har tröttna  på att få ner pinkade hammockar  och stolsdynor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 05 mar-14 kl 20:58 »
Hur ska du koma överens när folk skiter i hankatten  och låter han springa och pinka revir på andras verandor  . Ja anser att det är kattägaren för benade skyldig het att förhindra sådant Men som sagt  sådana katter brukar försvinna sinom tid när folk har tröttna  på att få ner pinkade hammockar  och stolsdynor.

Ansvariga ägare skiter inte i sina hankatter även om de ger dem en viss frihet. Alla grannar är inte lika kinkiga. Alla har inte så himla mycket grannar i närheten. Alla hankatter är inte likadana. Som sagt var, man får avväga hanteringen i förhållande till allt detta.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 05 mar-14 kl 21:01 »
Jag har redan besvarat detta.
Väldigt undfallande i så fall . I stället för som hankatts ägare ta sitt ansvar och kastrera katten

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 05 mar-14 kl 21:03 »
Väldigt undfallande i så fall . I stället för som hankatts ägare ta sitt ansvar och kastrera katten

Jag ändrade snabbt mitt svar. Trodde ingen hann se första versionen. (Systemet skrev inte ens ut att jag ändrat.) Jag har nu förtydligat.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 05 mar-14 kl 21:10 »
Jag ändrade snabbt mitt svar. Trodde ingen hann se första versionen. (Systemet skrev inte ens ut att jag ändrat.) Jag har nu förtydligat.
Får väll nöja mig med det svaret då i stället för att tjata vidare  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 05 mar-14 kl 22:43 »

Men det är en bra åsikt!

Både kattälskare (jag) och katthatare (andra) tycker att det är bra att katter hålls på ett kontrollerar sätt.

Det råder knappast brist på kattungar som ingen vill ta hand om.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 05 mar-14 kl 22:55 »
Både kattälskare (jag) och katthatare (andra) tycker att det är bra att katter hålls på ett kontrollerar sätt.

Och kontroll betyder kastrering i alla lägen?

Citera
Det råder knappast brist på kattungar som ingen vill ta hand om.

Bondkatten är ett delvis domesticerat djur. Det är då rimligt att man bedriver en viss avel men att katterna får sköta en del av detta själva - tycker jag. Om jag nu (hypotetiskt då jag f.n. inte har katt) har katter som jag är nöjd med, t.ex. som musjägare, och vill avla vidare på, ska jag då inte kunna göra det? Ska jag p.g.a. grupptryck från korttänkta människor som troligen föga hajjar av avel och populationsgenetik (alternativt som hatar katter) tvingas kastrera mina katter och i stället ta en hittekatt med okända egenskaper? Det är knappast så man bedriver avel på andra djur. Varför ska man inte kunna bedriva en rationell avel på katter, som är anpassad till kattens särart som självständigt och endast delvis domesticerat djur? Naturligtvis med rimliga hänsyn till grannar och katter. Kanske inte möjligt i tätort eller mer tätbefolkad landsbygd i dagens läge, men däremot i mer glesbefolkad dito.
« Senast ändrad: 05 mar-14 kl 23:07 av Anders S »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 05 mar-14 kl 23:36 »
Intressant är att egenheten att pissa på andras hus kan försvinna ur avelsbasen om nedpissade grannar blir delaktiga i pissekattens bortgång. Här i byn har det funnits både en långlivad hankatt som socialt hälsade på gårdarnas invånare innan han gjorde sitt jobb med honkatten, och ofta fick mat innan han drog vidare. Ful var han men en god råttjägare. Och så en kortlivad som var skygg men pissade på allt han kom åt. Enligt en granne med historieberättarådra så pissade han grillen full, och utemöblerna fick de bränna. Här lyckades han parfymera mina bästa skor som stod på trappen. Efter rundringning utfärdades en dödsdom på kräket. Hoppas han inte fick någon avkomma.

Men även kastrerade hankatter pissar. Här pissar två ideligen på min bil och i grannens hö och stall. Men de är så bra i övrigt att vi inte gjort slag i saken. De var tre till för ett år sedan då den värsta pissaren kilade vidare, dock ej för min hand, utan sjukdom hann före.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #34 skrivet: 05 mar-14 kl 23:46 »
Det är både rimligt och mänskligt att man väger in pissandet i urvalet av lämpliga kattpappor. Håller med om att de värsta exemplaren kan förpassas utan vidare - åtminstone om de inte har väldigt bra egenskaper för övrigt.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 06 mar-14 kl 11:41 »
Jag förstår ditt resonemang Anders S, att om alla brukskatter verkligen skulle kastreras skulle det bara bli avlat på innekatter med okänd råttfångarbenägenhet. Kände inte till det lagförslag du skrev om.

Jag ville bara inflika, och tycker inte det var alldeles o t, att med så många katter lösa på skogen som finns idag måste man räkna på vilken inverkan det har på den vilda faunan.

Ni som har erfarenhet av arbetande katter; tycker ni att ni får någon uppfattning om olika katters preferenser att fånga råttor istället för fågelungar t ex? Och fångar katter stora råttor? Jag skulle som sagt behöva en djärv råttfångare i hönshuset men vill inte den ska ställa till i naturen.

Tror inte heller att så stor andel av Sveriges frigående katter är arbetskatter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 06 mar-14 kl 13:36 »
Så sant, de flesta som har katt har ingen koll på, eller blundar för vad deras katt gör när den är ute. En bra råttkatt, som bara tar råttor, möss och sorkar, och inte skiter i höet är guld värd på en gård.

Vår katt är ingen storjägare, men han tar bara åkersork och möss. Har försökt mata honom med fågel, men det rör han inte. Han går att ha bland kycklingar och ällingar. Grannens ena katt är bra på sork och mus, och jagar i par med vår. Men den katten tar ekorre och intresserar sig för småfåglarna. Den katt som dog för grannen tog en kanin för mig. Så de är allt bra olika.

Den bra häradsbetäckaren var duktig på stora råttor, men det är inte alla katter som vågar. Råttor kan vara riktigt ilskna. Men jag har inte sett en råtta sen -93 så det är dåligt med underlag ;)

Kolla med några bönder som har gott om katter, de kanske har någon bra stam. Annars får du träna en kattunge.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 06 mar-14 kl 14:30 »
Jag gör en ny tråd med mina hönshuskattfrågor så jag inte knycker den här.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 06 mar-14 kl 14:43 »

Ni som har erfarenhet av arbetande katter; tycker ni att ni får någon uppfattning om olika katters preferenser att fånga råttor istället för fågelungar t ex? Och fångar katter stora råttor? Jag skulle som sagt behöva en djärv råttfångare i hönshuset men vill inte den ska ställa till i naturen.

Tror inte heller att så stor andel av Sveriges frigående katter är arbetskatter.
Jag ser vad min katt tar, speciellt när hon har ungar och hon föredrar gnagare framför fågel. Dessutom är hon helt ointresserad av kycklingar och vaktlar.

Personligen tror jag att lejondelen av de svenska utekatterna faktiskt kan klassificeras som arbetskatter. Där människan bosätter sig medföljer alltid en ökning av gnagare och annan ohyra i området, hur skulle det se ut om alla dessa katter inte höll efter populationen?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 06 mar-14 kl 15:09 »
Där människan bosätter sig medföljer alltid en ökning av gnagare och annan ohyra i området, hur skulle det se ut om alla dessa katter inte höll efter populationen?

Ja, hur skulle det se ut? Bra för fåglarna i alla fall! För vilken "annan ohyra" bekämpas av katter? Äter katter kackerlackor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser