Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var sin box?  (läst 2256 gånger)

Marika79

• Småland
Var sin box?
« skrivet: 05 mar-14 kl 09:43 »
Läste en tråd här ang getskötsel och klicka där på en länk där man rådde att man ska ha getterna i var sin box för dom inte ska bli stressade.
Jag har mina 2 i en box...

Hur har ni era? ???

Zadie

• Västerbotten
SV: Var sin box?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-14 kl 10:54 »

Hej!

Mina getter bor i grupp och blir stressade (skriker febrilt och försöker ta sig ut) av att bli ensamma i en box förutom vissa undantag, tre av mina getter är helst ensamma i box när det närmar sig killning och en par dagar efteråt. Getter är smarta djur, när de kände till alternativen kunde de säga "usch, jag är alldeles för tjock och trött för de där stökpellarna". Ja i själva verket vägrade de bara följa gänget in i gruppboxen och stannade istället uppfodrande vid de enskilda boxarna och väntade. :)

Min uppfattning är att om man håller sig till jordbruksverkets minimimått för getter så kan det vara riktigt svårt att få dem att trivas i gruppbox. Fast mina kommer jättebra överens rent generellt så tror jag att jag skulle ha spring, stång och skador ideligen om de bodde på minimåtten. Om jag skulle rent teoretiskt gå över till att hysa dem två och två på minimimåtten ens så skulle jag få pussla så rätt getter bor med varandra annars skulle det vara kaos. På en stor getgård där man kanske varken "kan" hålla dem i stora boxar eller pussla runt och låta familje- och vänskapsband styra vem som bor med vem så kan jag tänka mig att man kommer fram till att hysa dem en och en är bäst. Jag kan dock personligen inte tänka mig att det är det getterna tycker är bäst, de är ju flockdjur!

Jag tog nyligen hem tre killingar där två är födda här men varit borta 5 månader och en är gäst en par dagar. Gästen fick det väldigt tufft i det nya gänget så de tre bor tills vidare i egen box på nätterna och så är de tillsammans med fyra andra i hagen om dagarna. Med denna lösning visar det sig tydligt tycker jag att yta och revir är viktigt för getter, speciellt om de antingen inte känner eller kanske bara gillar varandra. Gruppboxen på 20 kvadrat blir för liten, där vill de bara skicka bocken åt fanders. Ute är det inte ens ett problem utan alla äter, busar och hänger och ingen går runt och behöver akta sig hela tiden.

Men du tog inte med länken så vet inte vad de menade med "stress" där, det här är iaf mina rent personliga tankar om saken baserat på min getflock. :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Marika79

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-14 kl 11:55 »
Hej!

Mina getter bor i grupp och blir stressade (skriker febrilt och försöker ta sig ut) av att bli ensamma i en box förutom vissa undantag, tre av mina getter är helst ensamma i box när det närmar sig killning och en par dagar efteråt. Getter är smarta djur, när de kände till alternativen kunde de säga "usch, jag är alldeles för tjock och trött för de där stökpellarna". Ja i själva verket vägrade de bara följa gänget in i gruppboxen och stannade istället uppfodrande vid de enskilda boxarna och väntade. :)

Min uppfattning är att om man håller sig till jordbruksverkets minimimått för getter så kan det vara riktigt svårt att få dem att trivas i gruppbox. Fast mina kommer jättebra överens rent generellt så tror jag att jag skulle ha spring, stång och skador ideligen om de bodde på minimåtten. Om jag skulle rent teoretiskt gå över till att hysa dem två och två på minimimåtten ens så skulle jag få pussla så rätt getter bor med varandra annars skulle det vara kaos. På en stor getgård där man kanske varken "kan" hålla dem i stora boxar eller pussla runt och låta familje- och vänskapsband styra vem som bor med vem så kan jag tänka mig att man kommer fram till att hysa dem en och en är bäst. Jag kan dock personligen inte tänka mig att det är det getterna tycker är bäst, de är ju flockdjur!

Jag tog nyligen hem tre killingar där två är födda här men varit borta 5 månader och en är gäst en par dagar. Gästen fick det väldigt tufft i det nya gänget så de tre bor tills vidare i egen box på nätterna och så är de tillsammans med fyra andra i hagen om dagarna. Med denna lösning visar det sig tydligt tycker jag att yta och revir är viktigt för getter, speciellt om de antingen inte känner eller kanske bara gillar varandra. Gruppboxen på 20 kvadrat blir för liten, där vill de bara skicka bocken åt fanders. Ute är det inte ens ett problem utan alla äter, busar och hänger och ingen går runt och behöver akta sig hela tiden.

Men du tog inte med länken så vet inte vad de menade med "stress" där, det här är iaf mina rent personliga tankar om saken baserat på min getflock. :)

Här är länken där jag hitta det.

http://www.fobo.se/kunskap/djurhallning/daggdjur/Getter.shtml

Ja mina går bra att ha ihop förutom när det är mat på G för då blir Lusse jäkligt självisk.
När dom sover så sover dom nära varandra oxå så jag misstänker att dom har det bra tillsammans... Dom är ju syskon och har varit tillsammans sen dom föddes...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 mar-14 kl 00:21 »
Ganska informativ text, men getter är flockdjur, och rent mentalt trivs de bäst i grupper på 15 - 30 individer av olika ålder och kön, samt med dagliga födosökspromenader på 2 - 3 kilometer.  Fäbodbruk, alltså!  ;)  Om du bara har ett par stycken, så kan de ändå bo tillsammans - försåvitt de inte är onormala och stångar varandra!  Dållig tillgång på mat kan också göra dem griniga - och det gäller mig också!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-14 kl 06:09 »
Ja mina går bra att ha ihop förutom när det är mat på G för då blir Lusse jäkligt självisk.
När dom sover så sover dom nära varandra oxå så jag misstänker att dom har det bra tillsammans... Dom är ju syskon och har varit tillsammans sen dom föddes...

Det finns ofta starka släktband hos getter och det skulle vara synd att dela på dina som trivs så bra tillsammans :). Litet gruffande vid matdags är inte ovanligt men det har du säkert löst.

Marika79

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-14 kl 15:09 »
Tusen tack för era svar :)
Ja när det vankas mat så blir bocken helvild men jag ger dom sin mat på två olika ställen:)
Nä jag tänker inte dela dom om det inte är så om någon blir allvarligt sjuk och behöver lugn och ro.
Ville bara se hur ni andra har det, blev lite nyfiken ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1597 gäster, 3 användare
torbjorn, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser