Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diarré  (läst 1444 gånger)

sube

• Uppland
Diarré
« skrivet: 10 mar-07 kl 09:28 »
Jag har letat lite i tidigare trådar men hittar ingenting så jag frågar igen, vilket är det bästa "botet" mot Diarré och lösa magar?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Diarré
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 09:53 »
Bra är att först lista ut vad diarren beror på....
foderorsakad - parasiter - sjukdom ??

sen kan du behandla på rätt sätt  :)

Mvh
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 15:27 »
Oavsett anledning brukar jag sätta kaninerna i en ny ren bur. Ge bara hö och vatten (alternativt svalt kamomillte att dricka).

Om du misstänker mag-coccider bör väl medicinering med esbetre fungera (jag har bara använt det mot lever-coccider). Hör med veterinär.

Om det är nyss avvanda ungar som råkar ut för diaree kan du slippa problemet genom att ta bort mamman från buren och låta ungarna gå kvar i invand miljö. Efter någon vecka har ungarnas magar vant sig vid att inte dia, så då klarar de nya bakterier bättre.

...och helt ovetenskapligt tycker jag att gula kaniner oftare får magproblem än andra färger  ??? :P
Landsflykting i storstan...

sube

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-07 kl 18:04 »
Tarm Coccidios är det inte för dom har varit lite dåliga i upp mot en vecka och lever än! Troligen har dom fått i sig ngt olämpligt. Har blivit rek halm och vatten någon dag.
Har också provat ett probiotika, - nu får vi se hur det går.
Tack!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 10 mar-07 kl 22:24 »
Hej!

Mina ger jag bara hö och vatten några dar.
Tarmcoccidios lär man inte hinna behandla med esbetre, då det har ett mycket snabbt förlopp.

För någon tid sedan köpte jag "manualen" om kaninuppfödning från  www.rabbitfarming.com . Citat "Unsweetened tea substituted for water 24 to 36 hours will usually stop a diarrhea attack."

Edgar

sube

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-07 kl 23:23 »
Intressant Edgar, värt att testa TACK! :)

sube

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-07 kl 21:33 »
Kaninerna är nu mkt bättre, dom flesta helt bra!
Halm och vattna första dygnet sedan även hö tredje dagen fick dom som verkade bäst lite Rabbfor och idag fick allihop Rabbfor. Fast inte full ranson.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser