Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkinvasion!  (läst 11516 gånger)

mmeo

• Östergötland
Sorkinvasion!
« skrivet: 04 mar-14 kl 14:20 »
Första våren i nya trädgården och jag verkar ha fullkomlig sorkinsvasion i den! Jag antar i alla fall att det är sork. Jag har inga tidigare erfarenheter av det djuret så helt säker är jag inte. Mängder med hål i marken har jag i alla fall som tycks bli fler för varje dag. De är omkring 5 cm stora och inga direkta högar av jord kring dem. Jag ser även spår i gräset av att de grävt gångar i marknivå under snön. Visst borde det vara sork? Kan jag veta om det är vattensork eller åkersork? Spelar det roll?

I alla fall oroar det mig en del eftersom årets odlingsplaner innefattar plantering av ett gäng fruktträd och nybrytning av trädgårdsland med hjälp av potatisodling i halm. Det känns helt klart som riskprojekt eftersom områdena jag tänkt plantera på är helt underminerade av gångar av hålen att döma.

Jag funderar på att testa en sån här sorkskrämma:
http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Sonisk-Mullvadskramma-

Är det någon som har erfarenheter om att de här skrämmorna fungerar eller ej? Eller har ni några andra tips för att freda era odlingar?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Sorkinvasion!
« Svar #1 skrivet: 04 mar-14 kl 15:27 »
Jo, de fungerar. Men inte till 100%.

Typiskt flyttar sig sorken en bit. Och med tiden så verkar den bli hörselskadad och slutar bry sig. Effekten minskar efter några veckor...

Jag misstänker att det är bäst att använda den vår och sommar för att få sorken att sticka till grannen. Jag tror att det är i stort sett omöjligt att få den att flytta sig på hösten/vintern. På hösten/vintern när det är barmark kan man gå runt och räfsa bort högarna så att det drar kall luft ner i hålen.  >:D

Sedan går det att komplettera med käppar med vindflöjel och propeller som är lite obalanserad och som ger skakningar och vibrationer ner i marken. Trevligt täljprojekt för yngre släktingar/barn på besök.

Istället för R20/D-batterier så kör jag med laddningsbara R6/AA-batterier av typen Eneloop, i hållare som gör att de får samma storlek som R20/D. Billigare i drift, om man redan har laddningsbara batterier och hållare...

Förmodligen finns det fler knep och tips. Allt ifrån att gasa ihjäl till att montera fällor i gångarna. Klart knepigt...

mmeo

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-14 kl 16:08 »
Ja, jag misstänkte att det kanske var så att effekten av skrämmorna avtar med tiden. Jag tror jag gör så i alla fall att jag beställer några och med lite tur kanske jag kan skrämma över dem till grannen då.  ::)

Jag har läst lite sådana tips som du nämner med fällor med mera, men det känns svårt. Jag antar att mängden hål indikerar mängder med sork och att eventuellt fånga enstaka sorkar gör väl inte så mycket till eller från. Jag är heller inte så sugen på att ha fullt med fällor i trädgården tillsammans med småbarn som springer runt. Vattenfylla gångarna har jag också läst om men jag vet inte var jag skulle börja med tanke på mängden hål och det lär nog vara stora mängder vatten att fylla alla de här gångarna med.

Jag läste om något skumt preparat, Revira, som skulle vara som lecakulor som spreds ut. Men det lät väldigt mycket som mumbojumbo tyckte jag. Dyrt var det också.

Curt

« Svar #3 skrivet: 04 mar-14 kl 18:41 »
Det enda som fungerat hos mig är karbid. Ner med några bitar i hålet och vattna med kanna. Täck hålet med jord. Ryker det ur fler hål så täck dom också.

mmeo

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-14 kl 19:43 »
Tycker det låter livsfarligt med karbid. Jag gissar att det inte är så väldigt lagligt heller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-14 kl 21:07 »
SLU har satt ihop lite om sork som är bra att veta, bl a det här     http://pub.epsilon.slu.se/4673/1/Fakta_Tillv%C3%A4xt_Tr%C3%A4dg%C3%A5rd_2010_9_korr_IV_klart.pdf

mmeo

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-14 kl 22:09 »
Tack, Själv är bäste dräng!

Jag undrar vad det är för sork jag har egentligen. Enligt det här materialet gör vattensork högar, och det har jag inte sett några spår av alls kring hålen. Åkersork låter det å andra sidan som att de inte skulle orsaka sådana hål som jag ser utan att de gör gångar precis i markytan. Sådana gångar har jag visserligen rätt gott om, men jag ser helt klart också hål ner till gångar som verkar djupare. Jag vill ju gärna tro att det är åkersork jag har, eftersom det verkar betydligt lindrigare att ha att göra med men det är kanske önsketänkande.  Jag kanske har en hybrid som både ringbarkar och äter allt under jord...  ::) Jag får väl gå ut imorgon och gräva lite i hålorna för att se hur djupa gångarna är egentligen.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 mar-14 kl 22:37 »
Gräv gärna om du är nyfiken men jag kan nog säga att det är 100 % åkersork. Det första man ser är alla gångar vid markytan, sen börjar man snubbla i hålorna.

Dom gräver MYCKET!

Katter är det enda effektiva jag har sett. Inte kul att vara sork när katten hittat ditt hål...

Har inte provat råttgift i hålen
. Blir lite sugen för vi har massor av sork men ingen katt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-14 kl 22:44 »
Jag ser sällan högar här, men grannens katt kommer ofta och bjuder på en nyfångad vattensork, modell större. Vår katt kommer med åkersork och möss. Katterna måste ha insett att jag är en värdelös jägare ;D

Du skall se att du också har båda sorkarterna, och att de jobbar tillsammans för att sätta i sig det du odlar ;)

mmeo

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-14 kl 22:51 »
Det låter ju väldigt bra, Vitis! Om det alltså är åkersork så behöver jag inte vara så orolig att få rotsystemet uppätet på nya fina fruktträd, om jag fattar det hela rätt, utan gnagskydd vid stammen räcker. (rätta mig den som har annan uppfattning) Hur är det med mina rotgrönsaker om jag har åkersork? Ligger de risigt till eller vågar jag mig på potatis i halm?

Vi har tyvärr inte katt men grannen har en som spatserar i vår trädgård. Jag får försöka fjäska lite med honom så kanske han kan hjälpa till med bekämpningen. :-)

mmeo

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-14 kl 22:53 »
Du skall se att du också har båda sorkarterna, och att de jobbar tillsammans för att sätta i sig det du odlar ;)

Ja, det är klart. Ett gäng som angriper ovan jord och ett underjordiskt gäng.  Suck! ::)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 mar-14 kl 23:12 »
Vet att somliga använder bilen .Men är högst tveksam till lagligheten .

kurt

« Svar #12 skrivet: 05 mar-14 kl 05:00 »
Vet att somliga använder bilen .Men är högst tveksam till lagligheten .

Det som i så fall inte är lagligt är just längre tomgångskörning!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 mar-14 kl 08:58 »
Nja, tomgångskörning gäller bara inom vissa gränser, inte på landsbygden. Däremot får man inte skada djur, utsätta dem för onödigt lidande eller avliva med icke godkända metoder. Så kommer det en miljöåklagare och går förbi när man står där med slangen, så kan det bli jobbigt.

mmeo

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 05 mar-14 kl 08:59 »
Det tar emot att gasa dem i vilket fall. (Kanske ändrar den inställningen efter att de ätit upp mina träd och potatisar...) Sen är de ju inte så samarbetsvilliga att de gräver hål bredvid parkeringen utan de hålls i de mer oländiga delarna av trädgården dit jag inte kan köra bilen.

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 mar-14 kl 09:56 »
Våra sorkar ställer bara till oreda under vintern, märker inte av dem under odlingssäsongen.

Tyvärr har vi inte kvar katten Sixten längre men han var en fenomenal sorkplågare.

Sixten och sorken

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 mar-14 kl 10:03 »
Jo, en del katter kan dra ut på det rejält. Jag såg lite dåligt, men det där var väl en vattensork?

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 05 mar-14 kl 11:36 »
Jo, en del katter kan dra ut på det rejält. Jag såg lite dåligt, men det där var väl en vattensork?

Det här var ju pinsamt, jag har bara antagit att det är åkersorkar efter som vi bor på en åker och inte i närheten av nåt vatten.

Bifogar en bättre bild...

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 mar-14 kl 11:39 »
Om jag är hemma imorrn när det är ljust kan jag ta lite bilder på gångar och grävskador.

Dom gör inga högar men massa gångar i mellanskiktet mellan snö och gräs. Nu hade vi bara snö nån vecka i år så det är mindre skador än efter vintrar med mer snö.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 05 mar-14 kl 11:41 »
Det här var ju pinsamt, jag har bara antagit att det är åkersorkar efter som vi bor på en åker och inte i närheten av nåt vatten.

Bifogar en bättre bild...

Vattensork

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
PLund, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser