Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut stuga på arrenderad mark  (läst 2824 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Hyra ut stuga på arrenderad mark
« skrivet: 27 feb-14 kl 12:33 »
Sitter och funderar på att arrendera en liten stuga ute i skogen och hyra ut stugan till turister så att jag kan tjäna ihop pengar till min drömgård >:( 
Men nu över till frågorna: vad kan ett arrende kosta för en markplätt på omkring 2000kvm med en liten stuga på kanske 15 kvm utan el och med kallkälla utanföri övrigt så behöver stugan rustas upp en aning.
Måste jag underrätta markägaren som jag arrenderar av om mina planer eller är det "bara" att köra på?
Är det en vanlig försäkring som gäller eller är det någon annan typ av försäkring man ska titta på?

Har ni några andra tips och råd så tas dom emot mer än gärna

Mvh Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Hyra ut stuga på arrenderad mark
« Svar #1 skrivet: 27 feb-14 kl 13:29 »
Du måste väl inte prata med ägaren men det kan väl vara bra för den framtida relationen. Om ägaren idag få noll kronor för en stuga som inte används (och antar jag, långsamt förfaller) men får en liten peng och en iståndsatt stuga i framtiden så är nog personen nöjd så vida den inte är hemskt närig.

När det gäller försäkring så måste det nog bli en lite dyrare variant. Jag är kassör i en bygdgårdsförening och vi har en ordentligt förhöjd premie för att försäkringen skall täcka skador som orsakas av hyresgäster. Hur mycket det slår på försäkringen i ditt fall vet jag inte, men borde vara överkomligt. Trotts allt, 15 kvm utan el kan ju inte generera så värst mycket.

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #2 skrivet: 27 feb-14 kl 13:40 »
Om du får hyra ut mark och stuga i andra hand beror förstås på hur avtalet mellan dig och markägaren kommer vara formulerat. Du bör dock vara ärlig om dina planer redan från början för att inte riskera osämja som dessutom kan drabba dina kunder om markägaren blir riktigt tjurig. Risken finns förstås att markägaren vill ha ett högre pris från dig om ditt mål är att  tjäna pengar på stugan och dra dit andra hyresgäster som markägaren inte kunnat godkänna på förhand. Du skulle då kunna försöka förhandla till dig en billig grundhyra plus någon procentavgift på de hyresintäkter som du får in. Då kommer ni båda vara mån om att upplevelsen blir trevlig för dina hyresgäster.

Markägaren bör ha byggnaden försäkrad och du borde förmodligen ha en försäkring för det lösöre som finns i och runt stugan. Enklast är antagligen om markägaren ringer sitt försäkringsbolag och berättar om era planer så kan försäkringsbolaget berätta vem som borde försäkra vad. Alternativt att du ringer direkt till Länsförsäkringar eller Dina, berättar om dina planer och frågar hur du bör göra. Den informationen kan ju vara bra då du väl hittat en markägare att börja förhandla med.

Priset är svårare. Om jag hade varit markägaren med en stuga som jag inte har någon alternativanvändning för så skulle jag nog inte ta mindre än 2000 kr i månaden för att främlingar ska springa runt där och eventuellt förstöra byggnad och mark. Men om jag skulle känna att jag litar på dig och du tänker hålla koll på stugan och sköta enklare underhåll/uppsnyggningar så skulle jag kanske vara villig att förhandla ner grundpriset en aning och sedan lägga på en procentavgift baserat på hur dina affärer går.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-14 kl 15:39 »
Jag tycker frågeställningen är lite luddig.

Ska du äga stugan och arrendera marken? För äger du inte stugan så kallar man det knappast för att man arrenderar stuga plus mark utan man hyr en stuga.

Om du inte äger stugan måste du naturligtvis fråga stugägaren om du får hyra ut i andra hand. Den som äger stugan ska naturligtvis försäkra den. Jag som markägare går ju inte och försäkra någon annans stuga som råkar stå på min mark.

För övrigt hade vi en stuga på vår mark som vi inte ägde och arrendet till oss var på 2000kr om året. Stugägaren slutade betala arrende och en kväll då jag märkte att det var folk i stugan gick jag dit och frågade varför de inte betalade arrende och då visade det sig att de som satt där hade "lånat" stugan så det var ju inte de som skulle betala arrende.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare
oskarq, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser