Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsenfår med dåligt hull.  (läst 3661 gånger)

Miaoklara

• Värmland
Åsenfår med dåligt hull.
« skrivet: 27 feb-14 kl 08:40 »
Har 4 tackor som jag köpte i dåligt hull i höstas, svårt att få dem i bättre hull. :( Hur lång tid kan det ta? Har avmaskat dem och gett dem Selen. Vilket foder är bäst? De får hö,korn,mineraler nu.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Åsenfår med dåligt hull.
« Svar #1 skrivet: 27 feb-14 kl 12:14 »
Köp pellets.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 27 feb-14 kl 15:49 »
En fråga som jag ställer mig är om de verkligen är i dåligt hull, eller om de är som Åsenfår är mest? Har du tidigare erfarenhet av Åsen? Eller jämför du med moderna raser?

Hur mycket korn ger du? Får de fri tillgång till hö? Är det grovt eller fint hö?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Miaoklara

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-14 kl 16:21 »
Har aldrig haft åsenfår förut, mina andra tackor är blandras. Några med gute i. Nån som har nån bra bild på åsenfår vintertid som det går att jämföra med kanske?  :)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 27 feb-14 kl 16:43 »
Mina är oklippta och dräktiga, så det syns nog inte så bra. Hur känns de över ryggen? Kan du gripa runt sidoutskotten, då är de magra.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Miaoklara

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-14 kl 18:00 »
 Två av tackorna är sämre o de andra två är ganska ok. Har gett dem pellets kraftfoder sedan de flyttade hit och nu även korn. Hur mycket kraftfoder kan man ge dem per dag?
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 18:50 av Miaoklara »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-14 kl 19:07 »
Allt beror ju på om de är dräktiga och när de ska lamma... Det går inte att rätta till hullet på en tacka som är dräktig. Åtminstonde inte efter 1-2 månaders dräktighet. Allt du ger till tackan går till lammet - och det är ju så det ska vara också!!
Om de ska lamma i april, så hade jag gett dom 3 hg kraftfoder per tacka (pellets) nu och byggt upp till 6 hg under lammningen. 1-2 veckor efter lammningen ge dom 8 hg/dag (delat på 2 ggr - aldrig mer än 4 hg/giva åt gången) Sen ut på betet, trappa ner pelletsen under den första veckan på betet, Efter en vecka kan du ta bort pelletsen helt. Dessa mått gäller gotlandsfår, Åsenfåren är mindre i växten, så du kan kanske sänka givan något.
När jag ger mina tackor 6-8 hg under lammningen, så har de dessutom fri tillgång på foderblock.
Foderblock skulle kunna vara ett bra alternativ för dig, om du bara har några få djur. Då kan djuren äta vad de behöver och reglera mängden själva.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Miaoklara

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-14 kl 19:16 »
Har beställt foderblock nu i veckan så de kommer nästa vecka.  :)

Miaoklara

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-14 kl 19:34 »
Jag är ganska säker på att de är dräktiga. Men då hoppas jag på att de rättar till sig efter lamningen.  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-14 kl 19:41 »
Det lär det nog inte göra ;D Men då går de på bete och kan reglera sitt foderintag själva. Då råder det omvända - om inte tackan har tillräckligt med mat, så växer inte lammen :)
Men det lär rätta till sig, när du väl har skiljt av lammen från tackorna... Om de inte återhämtar sig, så kanske du ska ge dom lite kraftfoder när de väl har sinat i september. Det gäller att ha tackorna i gott hull innan betäckningen. Det är liksom då, man tar sats inför det kommande året!!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Miaoklara

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 27 feb-14 kl 20:06 »
Tack för tipsen  :) Skönt o ha nån o fråga när man själv är nybörjare  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser