Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?  (läst 4359 gånger)

tinaX

  • Inlägg: 5
    • -
Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?
« skrivet: 25 feb-14 kl 19:45 »
Jag har problem med en fågel som hackar söner teglet i huset för att bygga bo i ventilen till badrummet. Har någon nåt tips på hur jag gör ventilen mindre attraktiv som boende för fågeln? Vill inte skada fågeln på nåt sätt eller ventilen.

Ha det fint!

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 20:08 »
Vad händer om en annan fågel tar ventilen i besittning?? En stor gangster fågel typ. Finns ju siluetter och annat som kan få vilken liten pippi som helst att flytta frivilligt .

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 25 feb-14 kl 20:23 »
Vi har haft ett problem med en blåsmes familj flera år i rad. Sen kom vi på att man kan ju faktiskt sätta myggnät framför hålet så kommer de inte in. =)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-14 kl 23:24 »
Hackar sönder tegel låter otroligt. menar du kanske att de pickar loss bruk som sitter löst?

Vi har en plåtventil från duschutrymmet, rakt upp genom taket, som inte alls tycks mysig att bo i, men där har sädesärlor häckat två somrar i rad. Tyvärr tog sig en unge inte upp och ut, så sambon fick extrahera den underifrån. Tyvärr var vi för sena att agera så den klarade sig inte. Det var ju mycket fladdrande ljud där så det var inte så lätt att förstå att någon av dem var illa ute.

Vår plan är att sätta insektstätt nät över ventilen och sätta en holk för sädesärla nedanför ventilen men under takfoten istället.

tinaX

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Fågel bygger bo i min ventil - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-14 kl 19:56 »
Nä själva teglet hackar den nog inte sönder, formulerade mig lite konstigt. Det är bruket mellan teglet i så fall skulle jag tro. Ventilen sitter på övervåningen och vi har väldigt högt hus så jag har inte vart där och kollat noga.
Vi har redan skyddsgaller/nät som ska hålla fåglar och annat borta. Men bara i liknande storlek som ventilen vilket har gjort att det är lätt för fågeln att ta sig runt bara den hackar sönder bruk runt nätet.
Vi har tänkt att sätta upp ett mycket större nät så det blir ett alldeles för stort arbete för fåglar att hacka sig in. Men det blir först när det blir lite varmare. Kanske både större nät och skrämmande siluetter! :) Nu letar vi tillfälliga alternativ som gör ventilen mindre attraktiv för fågeln. Kanske katthår?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser