Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomiskt att odla under lysrör?  (läst 11338 gånger)

vicky-g

• Västmanland
SV: Ekonomiskt att odla under lysrör?
« Svar #40 skrivet: 27 feb-14 kl 20:17 »
En annan aspekt är om det är onödig lyxkonsumtion att äta färska bladgrönsaker som odlats under lysrör under vintern? Och det är det nog.

Det finns mycket annat man kunde ätit istället, som hade varit minst lika nyttigt och som klarade sig med naturligt solljus under sommaren. Man kan äta rotfrukter och kål, exempelvis, som man tar upp från sin egen jordkällare. Då är inte alternativet att köra till butiken. Ytterligare en möjlighet är att äta vintersallad som odlas i fönster eller ute under vår och höst i drivbänk.

Men det är i så fall lite som inte är onödig lyxkonsumtion...  :-X

Jag tycker att det gott kan vara rimligt att odla en mindre del under lysrör under vintern, om det är något särskilt man saknar. Exempelvis färsk dill och persilja eller bladsallad. Men att det mesta är annars rotfrukter, lök och kål eller från frysen. Fast jag tycker elen borde vara minst 2-3 ggr dyrare. Den är så billig att vi slösar med den...

Visst vore drömmen att kunna gå ner i jordkällaren och hämta egna grönsaker en kulen vinterdag och koka en egen soppa. Men för mig som bor i lägenhet, som har mycket begränsade ställen att odla på ute, inte har tillgång till jordkällare... ja, jag får helt enkelt leta reda på andra sätt att leva lite mer självhushållande, lite mer ekonomiskt och ekologiskt.

Så jag kommer fortsätta att leta efter sätt att förgylla min vardag. För trots att jag älskar morötter så finns det tillfällen då lite gröna blad eller grönt strössel är att föredra smakmässigt.

Kan även tillägga att denna konstiga vinter har erbjudit machesallat (undrar om det stavas så?) ute i februari i Västmanland. Den smakade himmelskt! Såg även en liten spinkig planta vinterportlak.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #41 skrivet: 27 feb-14 kl 20:35 »
Koloniträdgård med stuka? Eller en isolerad låda på balkongen för att förvara rotfrukter och kål? Eller varför inte torka eller frysa in av sommarsolens överflöd?

MissT

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 27 feb-14 kl 21:58 »
Grönkål och nässlor, frysta eller torkade, tycker jag är ett bra alternativ till sallad på vintern.

Alexn72

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 28 feb-14 kl 08:03 »
Lite väl mycket överkurs.  ;D Har något liknande någonstans. Men att gräva fram den för det här mini experimentet... nä det orkar jag inte. Köpa en ny? Då blir det en jäkligt dyr sallad.

en liten skattletarfredag:-)
Faktum är att jag förra veckan "råkade" kolla en timer som är till en ledlampa i hönshuset och jag blev ganska förvånad när jag ser att timern drog mer ström än ledlampan.... (även om den bara drog 5 W så drog lampan 2W)

Men lycka till
Och när du ändå är igång och slösar på den fina elen så ta några bilder med ;)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 28 feb-14 kl 08:21 »
Så jag kommer fortsätta att leta efter sätt att förgylla min vardag. För trots att jag älskar morötter så finns det tillfällen då lite gröna blad eller grönt strössel är att föredra smakmässigt.

Tycker jag du gör rätt i! De utsläpp din växtlampa kommer generera är så små att varenda jävel (inklusive jag själv) som behöver köra bil för att kunna bo på landet mest ska hålla k...  ;D

Glöm inte att starta en tråd där du berättar om dina experiment! Jag personligen är kanske inte så inne på det där med att odla på små ytor (jag är inte så mycket för att odla över huvud taget, det är det min bättre hälft som är), men det kan säkert intressera och inspirera andra.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 feb-14 kl 13:42 »
Visst vore drömmen att kunna gå ner i jordkällaren och hämta egna grönsaker en kulen vinterdag och koka en egen soppa. Men för mig som bor i lägenhet, som har mycket begränsade ställen att odla på ute, inte har tillgång till jordkällare... ja, jag får helt enkelt leta reda på andra sätt att leva lite mer självhushållande, lite mer ekonomiskt och ekologiskt.

Kan även tillägga att denna konstiga vinter har erbjudit machesallat (undrar om det stavas så?) ute i februari i Västmanland. Den smakade himmelskt! Såg även en liten spinkig planta vinterportlak.
Ett tipps är att köpa ekologiska morötter och konservera  för vintern bara att för vara i första bästa garderob eller skåp  .

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #46 skrivet: 02 mar-14 kl 14:09 »
En hel del av de färska grönsakerna man kan köpa på vintern här i Sverige har odlats i växthus i Holland med både extra värme och stödbelysning. Med tanke på alla transporter (många av dem kyltransporter) involverade för att föra grönsakerna från växthuset till grossisten, från grossisten till affären, och från affären till hemmet, så bör jämförelsen falla väl ut för hemodlad sallad.

Det riktigt miljövänliga vore naturligtvis att själv under sommarhalvåret odla sådant som kan lagras länge som t ex vitkål och sedan konsumera detta under vinterhalvåret. Men det blir en lite väl rustik livsstil för de flesta (inklusive mig).

Hindret för många att odla eget inomhus är nog platsbrist, samt dåliga möjligheter att hålla lite lägre temperatur i en del av hemmet.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 02 mar-14 kl 14:13 »
Nu kom jag på bästa växten för egenodling. Svamp! Ingen extrabelysning behövs. Det bara måste bli billigare än att köpa, eller vad säger ni?
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #48 skrivet: 02 mar-14 kl 14:15 »
En hel del av de färska grönsakerna man kan köpa på vintern här i Sverige har odlats i växthus i Holland med både extra värme och stödbelysning. Med tanke på alla transporter (många av dem kyltransporter) involverade för att föra grönsakerna från växthuset till grossisten, från grossisten till affären, och från affären till hemmet, så bör jämförelsen falla väl ut för hemodlad sallad.

Inte säkert dock.

http://freakonomics.com/2011/11/14/the-inefficiency-of-local-food/

Citera
Transportation only accounts for 11 percent of the carbon embodied in food anyway, according to a 2008 study by researchers at Carnegie Mellon; 83 percent comes from production.

Det här är siffror för USA så det är inte säkert att det är helt applicerbart på våra förhållanden, men det visar ändå på hur svårt det är att bevisa vad som är garanterat bäst.

Frågan är intressant, men räkna inte med att det finns ett enkelt (eller självklart) svar. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

MissT

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 15 mar-14 kl 21:14 »
Men om salladen är odlad under lysrör i Holland, och sedan transporteras hit. Och så åker du till affären i bil och köper den, då måste det väl ändå vara bättre att odla själv hemma.

Så har ser min odling ut:

Under tiden som chili och tomat växer sej stora så odlar jag sallad och ruccola, så jag utnyttjar hela lysröret.

Under bänken skall jag odla svamp. Håller just nu på att bygga om en gammal byrå till planteringsbord. Av lådorna skall jag göra en kupévärmetork. Betalar ju inget för strömmen så det blir lönsamt.

MissT

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 15 mar-14 kl 21:20 »
Har förresten sänkt värmen från 20 grader som det var när jag tog över förrådet, till 15 grader. Undrar om det kompenserar för vad lysrören drar i ström? Någon som är bra på att räkna. ???

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #51 skrivet: 15 mar-14 kl 21:58 »
Hur gjorde du för att sänka temperaturen?

Troligen innebär den sänkta temperaturen att andra element får jobba lite hårdare. Men lite sparade det nog iaf.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 15 mar-14 kl 22:27 »
Om det var ett elelement som dämpades, så är det ju enkelt att räkna ut att det blev en vinst.

MissT

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 15 mar-14 kl 23:19 »
Jo det var ett element som jag stängde av. Det är väggar mellan och en dörr, alltså inte nät, så jag tror inte dom andra elementen behöver jobba så mycket mer.
Skall ordna en maskkompost där också för gratis näring.
Ruccolan är redan klar att skörda, detta är så kul  ;D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #54 skrivet: 16 mar-14 kl 00:17 »
Om det var ett elelement som dämpades, så är det ju enkelt att räkna ut att det blev en vinst.

Tyvärr så verkar vi inte få reda på vad det var för sorts element. Sedan verkar det lite märkligt att det överhuvudtaget finns element i ett förrådsutrymme och att det är uppvärmt till 20 grader. Eller 15. Eller alls, utöver frostfritt möjligen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 16 mar-14 kl 07:13 »
En hel del av de färska grönsakerna man kan köpa på vintern här i Sverige har odlats i växthus i Holland med både extra värme och stödbelysning. Med tanke på alla transporter (många av dem kyltransporter) involverade för att föra grönsakerna från växthuset till grossisten, från grossisten till affären, och från affären till hemmet, så bör jämförelsen falla väl ut för hemodljad sallad.

Det riktigt miljövänliga vore naturligtvis att själv under sommarhalvåret odla sådant som kan lagras länge som t ex vitkål och sedan konsumera detta under vinterhalvåret. Men det blir en lite väl rustik livsstil för de flesta (inklusive mig).

Hindret för många att odla eget inomhus är nog platsbrist, samt dåliga möjligheter att hålla lite lägre temperatur i en del av hemmet.

Det är ett typiskt och ganska dumt mänskligt tänkande att rättfärdiga sig genom att jämföra med saker som är värre. Det är bland annat därför vi effektivt driver oss in i fördärvet. Resonemanget är enkelt. Det rätta är minimering. Om man ska dra jämförelsen med till exempel Holländska växthus kan man ju lugnt konstatera att spillvärmen här går rakt ut i atmosfären istället för att hjälpa till med att eventuellt värma upp en bostad. I det fallet är ju den hemodlade verkningsgraden bättre. Att äta färska grönsaker på vintern känns för mig som en fantatiskt egendomlig tanke. På hotellen har jag inte så mycket val men reagerar alltid över att det finns färsk gurka och tomat att äta. Är det kortare vistelser kan man ju rata. Det är dock förvånande få som gör det valet.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 mar-14 kl 08:24 »
Är det alldeles säkert att köpt vitkål är genererar mindre utsläpp än lysrörsodlad rucola? Jag tror att det inte är helt självklart. Det finns väl rätt få vitkålsodlare som inte använder traktor? Vitkålen fraktas till affären, hälften av de andra vitkålshuvudena kasseras - redan av odlaren eller av affären. Vitkålhuvuden är rätt tunga och man kanske dristas ta bilen när man ska inhandla dem. Jämför man med egenodlad vitkål som har förvarats i en jordkällare (som helst ska vara byggd utan betong) är jämförelsen enkel, men med köpt vitkål är det inte alls självklart.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 16 mar-14 kl 09:52 »
Och när man dragit det här tillräckligt mycket till sin extrem så är det miljövidrigt att leva. Skäms på er, hålla på att förstöra miljön på det där sättet! Gör det enda rätta och sluta hålla på och existera och har er.  :P

Nån som hört monologen "En ansökan om att få finnas"...?

-- Bruce Schneier '08

Richard

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 16 mar-14 kl 10:09 »
Men om salladen är odlad under lysrör i Holland, och sedan transporteras hit. Och så åker du till affären i bil och köper den, då måste det väl ändå vara bättre att odla själv hemma.

Så har ser min odling ut:

Under tiden som chili och tomat växer sej stora så odlar jag sallad och ruccola, så jag utnyttjar hela lysröret.

Under bänken skall jag odla svamp. Håller just nu på att bygga om en gammal byrå till planteringsbord. Av lådorna skall jag göra en kupévärmetork. Betalar ju inget för strömmen så det blir lönsamt.
Inte riktigt,i Holland blir dom inte längre odlad under ljusrör ,det är en balanserad ljus från ledlampor som dom använder nuförtiden.
Gamla lampor som används är högtrycksnatriumlampor,men ingen som använder ljusrör.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #59 skrivet: 16 mar-14 kl 10:26 »

Ett annat hinder är fukt. Ju mer det växer, desto mer fukt i den omgivande luften. I en vanlig bostad kan det bli problem med en stor odling om man inte ökar ventilationen. Delvis kan man hantera detta genom att odla i ett "tält" av plastfolie, eventuellt med ett reflekterande alu-skikt för att öka ljusutbytet. Och samla upp kondensen som rinner ner utmed sidorna av plasten. Men det förutsätter att man odlar i ett svalt utrymme så att det verkligen blir kondens. Inne i tältet blir det varmt pga ljuset, utanför är det kallare. En sval källare vore perfekt.

Sedan kan ALLA odla färskt inomhus vintertid med gott samvete genom att grodda eller odla ätbara örter i fönstret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser