Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsfoder till kycklingar...  (läst 6623 gånger)

pålandet

• Småland
hönsfoder till kycklingar...
« skrivet: 25 feb-14 kl 09:07 »
Hur ska man kunna undvika att kycklingarna inte äter hönsens värpfoder?
Hur har ni gjort?

sonja på slätten

• Halland
SV: hönsfoder till kycklingar...
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 09:23 »

Man ger alla kycklingfoder,  plus tillgång till snäckskal.
Eller också ordnar man ett separat boende till mor och barn.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pålandet

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-14 kl 09:30 »
Detta är inköpta 8 veckors kycklingar så mao inte från egen uppfödning.
Men påverkar kycklingfodret äggproduktionen hos de vuxna hönsen?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-14 kl 09:55 »
spelar ingen roll om dom äter lite värpfoder, har haft naturligt uppfödda kycklingarna och dom fick leva på värpfoder och havre

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 25 feb-14 kl 10:04 »
Jag har för mig att vi gav våra senaste kycklingar endast havre + matrester + mycket frigång i trädgården… Vad kan det få för nackdelar?  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-14 kl 10:23 »

Henrik,  detta beror förstås helt på vad matresterna bestod av och hur mycket av småkryp de kunnat finna  ute.
 Det är generellt så,  att kycklingar har större proteinbehov än vuxna.
De kan även ta skada av den höga kalkhalten i de flesta värpfodren.
Att ge värpande hönor kycklingfoder har just ingen negativ  sida,  mer än att  värpfodret i allmänhet är  billigare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-14 kl 11:38 »
Behöver kycklingar på 8 veckor särskilt kycklingfoder,  startfoder eller vad det kallas?
Jag skulle ge basfoder, allfoder  som har samma proteinhalt som värpfoder, fast utan extra kalk.   Snäckskal vid sidan om förstås.

annajohannas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-14 kl 12:03 »
Alla mina höns får basfoder (har blandras med b la dvärgkochin), detta äter även kycklingarna från dag 1. Så du kan lugnt ge dem basfoder.

Trädgårdshöns

« Svar #8 skrivet: 25 feb-14 kl 12:45 »
Till vilken ålder klassas kycklingar som kycklingar ur utfordringssynpunkt?

calle4630

• Halland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-14 kl 13:53 »
jag har alltid gett mina kycklingar värpfoder som bas och plus att dom får hårdkokt ägggula och uppblött havregryn första två veckorna. o dom har växt fint på det. sen när domblir äldre så får dom fri tillgång på havre, korn och värpfoder. dom går lösai trädgården sådom hittar ju en del själva med.
Livet är fullt av möjligheter :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 28 feb-14 kl 08:01 »
Värpfoder innehåller för mycket kalk för kycklingar. För mycket kalk i fodret till växande kycklingar kan ge skador på njurarna. Något som man inte ser på kycklingen när den är liten men som kan resultera i njursvikt när kycklingen växer upp. Man väljer själv men risken att man har oförklarliga dödsfall på höns i 1-2 årsåldern ökar om man föder upp kycklingar på värpfoder.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 mar-14 kl 16:14 »
Det beror väl lite på vad det är för vuxna höns som du ger värpfoder. Är det inte värphybrider eller dyl. kan du väl ge allfoder i stället för värpfoder. Snäckskal bör alla ha tillgång till. Jag har aldrig varit med om att kycklingar är benägna på snäckskal. Annars säger jag som Skogsbonne att lite värpfoder skadar nog inte i den åldern. Det är klart om dom bara får leva på värpfoder ända sen de kläcks så kanske det medför vissa risker.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-14 kl 16:25 »
Jag är numera noga att kycklingar/ungdjur inte kommet åt värpfoder, detta efter att ett år (då jag trodde att det inte spelade nån roll) fick förväxta undernäbbar (vilket resultetar i korsnäbb om det inte upptäcks och åtgärdas i tid) på många ungdjur.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 13 mar-14 kl 09:29 »
SJälvklart är det inte farligt om de får värpfoder vid något enstaka tillfälle. Men om man föder upp kycklingar från start eller från att de slutar med start foder på värpfoder istället för tex allfoder så bäddar man för att få problem. Värpfoder innehåller mycket kalm för att värpande hönor ska kunna producera äggkal utan att få kalkbrist. Så höga kalkintag på en växande individ är en stor risk bla för njurarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 mar-14 kl 08:39 »
Gäller det även värpkoncentrat? Alltså att värpkoncentrat innehåller för mycket kalk?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 19 mar-14 kl 11:11 »
Cathrin73, kolla på innehållsförteckningen och jämför med basfodret, eller motsvarande. Om du inte har sådant kan du fråga tillverkaren om innehållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser