Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättesmutsiga ägg, bara jag?  (läst 9848 gånger)

tobiaz82

• Jämtland
SV: Jättesmutsiga ägg, bara jag?
« Svar #20 skrivet: 19 mar-14 kl 19:32 »
Jag kör bara med kutterspån, det absorberar ju skit och fukt. Halm kör jag med i utegården. Efter en månad är det så nertrampat och skitigt där så då blir det mysigt åt dom med halm.

Intorkad skit på äggen gnuggas bort precis som föregående talare berätta.
Färsk skit spolas bort med hetvatten, då drar porerna ihop sig i skalet och man slipper bakterier i ägget.
Från början la jag mina ägg i kallvatten ett tag och hälften av alla ägg ruttna på nolltid! Vidrigt!

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 19 mar-14 kl 19:51 »
På nätet finns nåt slags putsduk som jag inte vet hur den är beskaffad (en- eller flergångs?) med tillhörande klots av trä med skumgummi på. Det kanske fungerar lika bra med stålull, då?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 mar-14 kl 20:32 »
Har man dåligt med halm eller hö i brukar äggen bli skitiga. så det kanske inte är så bra med spå i redena?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #23 skrivet: 20 mar-14 kl 03:11 »
Kan det vara kopplad till deras mat/hälsa? Så om hönan har diarre så smetar det ut sig över ägget?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser