Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägarbyte  (läst 1759 gånger)

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
Ägarbyte
« skrivet: 23 feb-14 kl 07:54 »
Ska väl så småningom ta hjälp av en konsult i den här frågan men undrar om någon här har några tips....

Mina föräldrar äger en stor spannmålsgård + 180 hektar skog.

Vi är fyra syskon och en av oss (inte jag) är intresserad av att ta över.

Hur kan man dela upp det på ett bra sätt?

Svårigheter är bland annat:

Syskonet som vill ta över har inte så stort startkapital

Föräldrarna har inte så mycket pengar och får en väldigt dålig pension när de slutar jobba (lönsamhetsproblem på gården)

Plus en del frågor av privat karaktär som jag inte vill skriva här, men om någon är duktig på ämnet får ni hemskt gärna maila mig :)
« Senast ändrad: 23 feb-14 kl 08:01 av Journalistkarin »

Skogsola

• Gäst
SV: Ägarbyte
« Svar #1 skrivet: 23 feb-14 kl 08:40 »
 Sånt där kan bli hur svårt som helst. Om alla inblandade ska ha ut maximalt så går det inte. :'( Men skogen kanske går att dela eller sälja separat?

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 feb-14 kl 08:51 »
Sånt där kan bli hur svårt som helst. Om alla inblandade ska ha ut maximalt så går det inte. :'( Men skogen kanske går att dela eller sälja separat?

Vi andra syskon vill inte gå lottlösa. Men vill heller inte ha ut maximalt. För egen del vore det t.ex. välkommet med lite skog och en handpenning så att jag kan köpa ett eget hus.

Hans Andersson

• -
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 08:52 »
Jadu.. det finns en del att tänka på.

Det första som brukar komma upp är vad syskonen har för förväntningar på att få del av värdet i gården.  Det får ju alla om man vänta tills föräldrarna avlider och det blir ett arv, då har ju alla samma rätt.
Medan föräldrarna är i livet har dom rätt att göra vad dom vill med gården, och kan i princip skänka den till syskonet som vill ta över. Brukar inte vara så populärt.

Nästa steg att fundera över är hur länge dom har ägt gården, och vad dom gav för den när den köptes.  Eftersom mark har stigit i pris så oerhört de senaste 50 åren, så finns det ofta en reavinstskatt som ligger och tickar.
Säg att dom gav en miljon, och gården nu skulle värderas till 5 miljoner och säljas för det, då gör dom en vinst på 4 miljoner, och 30% i skatt på det blir ju 1,2 miljoner som försvinner.

Det här brukar man då undvika genom att överlåta gården för strax under taxeringsvärdet. Då räknas det som gåva, och skatten löser inte ut.  Då blir det den nya ägaren som får skatta den dag h'n säljer, ( om h'n säljer för över taxvärdet)

Den stora nackdelen med det när det gäller en skogsgård, är att den nya ägaren får sämre möjligheter att utnyttja skogsavdrag för att bekosta köpet.

Så om nån av syskonen propsar på att gården ska säljas till marknadsvärde, som ofta då är långt över tax-värdet. Glöm inte ta hänsyn till reavinstskatten!

Om man då istället överlåter gården som gåva, så är det helt upp till er syskon att komma överens om vilken summa ni kan acceptera.
Men en så pass stor gård.. jag kan ju tänka mig att ni kanske vill ha en miljon i näven vardera.. tja, då är det ju 3 miljoner som det fjärde syskonet får betala er.
Sen brukar man ju då utöver det göra så att inventarier köps för några hundra tusen, så föräldrarna kan få ett drägligt liv.

Sen är det ju så att om den nya ägaren ska kunna ta lån, så måste gården värderas, och ofta är det när den värderingen kommer i dagen, som syskonen vaknar. Då inser man att OJ..här finns det pengar.
Ibland är det omöjligt att komma överens, och då får helt enkelt gården säljas på öppna marknaden.

I vissa fall löser man en del som att t.ex två syskon får äga gården, då blir det bara två som ska lösas ut.  Att alla fyra äger den brukar inte sluta väl.

Så.. resonemangen blir lite abstrakta om du inte vill ge lite siffror man kan räkna på, men sammanfattningsvis kan man säga att det som styr allt, är vad ni syskon har för förväntningar på att ni ska få ut i reda pengar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-14 kl 09:59 »
När det gäller syskon och rättvisa så kan det kanske gå att lösa med någon form av passivt delägande som täcker glappet mellan taxeringsvärdet och marknadsvärdet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 23 feb-14 kl 11:11 »
Man ska vara försiktig med passivt delägande. Jag har en bekant som sitter fast med en sådan andel och syskon som inte vill sälja fastigheten och inte köpa h*ns del. Denna andel (som ger underskott) blockerar h*n att få del av diverse transfereringar i det svenska bidragssystemet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-14 kl 13:33 »
Ja, det finns hakar i allt. Man försöker tänka så många scenarion som möjligt, och så missar man något i alla fall.

Ett vanligt brukar väl vara att man räknar med taxeringsvärdet för att syskonet som vill fortsätta skall ha en chans att klara det. Sedan går det några år och det blir försäljning, då till marknadsvärdet, och de andra blir blåsta. Det är en sak att avstå från en möjlig vinst till förmån för ett syskon som väljer det strävsamma att hålla kvar gården i släkten, en annan att avstå till förmån för en svåger/svägerskas önskan om det bekväma livet.

Hans Andersson

• -
« Svar #7 skrivet: 23 feb-14 kl 14:01 »
Kruxet med det är om man har sålt som gåva, dvs strax under taxvärdet, just för att hålla nere kostnaderna och inte lägga på köparen nån extra miljon som bara behövs till skatten.
Går det då knackigt och köparen lånar upp ytterligare, men sen ändå måste sälja, så är han låst vid att sälja under taxvärdet igen, för att slippa skatta, eller vara tvungen att få ut så mycket extra så det täcker skatten.
Vi är i den sitsen här, men har låtit skattemyndigheten spela fritt när dom velat höja taxvärdena, så det har nu stigit med 1 miljon sen köpet. Så då sitter man hyfsat lugn. Värre är det om taxvärdena börjar sjunka. Då sitter man i rävsaxen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser