Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöbrutna billpilar  (läst 1483 gånger)

Kloviltets

• Västerbotten
Snöbrutna billpilar
« skrivet: 18 feb-14 kl 13:38 »
Mina tre billpilar har brutits sönder av snön denna vintern, trots att ja skakat av snö vid ett par tillfällen.
Det är flera stora grenar jag fått sågat av för de var helt sönder.
De ser ut som de har blivit tillplattade på uppifrån, de ser fruktansvärda ut!

Hur ska jag göra i vår/sommar för att "rädda" det som är kvar. Kan jag bara såga av de flesta grenarna så att den får skjuta nya skott? Eller funkar inte det med bollpilar?
Jag behöver alla råd jag kan få!

kurt

SV: Snöbrutna billpilar
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 14:23 »
Det är lättare om man ser en bild. Visserligen tål alla pilar beskärning, men normalt behöver man inte beskära bollpil, och jag är bara oroliga att det inte blir "naturligt" utseende på bollen om man beskär.

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 19 feb-14 kl 12:00 »
Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga ut bild.

De nedre grenarna ser fina och "bolliga" ut, men från halva kronan och uppåt finns en huvudgren i mitten, rakt upp, men alla sidogrenar, där uppe, är av eller hänger halvslaka som grangrenar.

Jag tror ju inte att jag kommer att få de så där fint naturligt bolliga, som de var innan denna pissvinter!
Kan man såga av alla grova grenar som är kvar, med olika längd kvar, så det sen får skjuta nya skott från dessa? För som de ser ut nu, kan jag inte ha det...

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-14 kl 09:09 »
Det är naturligt att grenar bryts så är man ute efter det naturliga utseendet så är det bara att låta det vara men jag skulle oavsett vänta och se hur det utvecklar sig utan att börja kapa grenar. Har trädet en grundform som den strävar mot så brukar de också nå den om det inte är helt kallt med grenar på ena sidan eller något annat träd inverkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
Broccolie, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser