Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggningen död! - Vad kan det vara?  (läst 2691 gånger)

grisslan

• Skåne
Solcellsanläggningen död! - Vad kan det vara?
« skrivet: 17 feb-14 kl 14:22 »
Min solcellsanläggning i kolonin har dött nu i vinter, upptäckte det i dag.
Efter en snabbare kontroll hittar jag inget som e fel, men tänker att laddningsregulatorn kan vara boven i dramat.
Får kolla om panelen levererar något med multimetern & arbeta mej vidare därifrån.
Rätt metod? Tar gärna emot lite tips om övriga möjliga orsaker.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Solcellsanläggningen död! - Vad kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-14 kl 15:57 »
Du verkar ha koll på det.
Mät direkt på panelen och "jobba" dig bakåt så ser du direkt var det "fastnar"

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 feb-14 kl 16:14 »
Du kan ha bra utspänning från panelerna utan att få ut ström. Koppla en förbrukare direkt på panelerna när du mäter panelspänningen.

hans

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-14 kl 07:53 »
Dålig kontakt i panelen (ta loss kablarna och gör kontaktytan bättre)

grisslan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 mar-14 kl 12:53 »
Då har jag konstaterat att det är regulatorn som gått sönder. Vad finns där i den som kan ge upp efter 2 säsonger egentligen? Har jag bara haft otur eller är det skräp jag köpte....

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-14 kl 14:20 »
Då har jag konstaterat att det är regulatorn som gått sönder. Vad finns där i den som kan ge upp efter 2 säsonger egentligen? Har jag bara haft otur eller är det skräp jag köpte....

Sitter den uppvärmt, torrt och fint inomhus eller i ett uthus (eller utomhus...?) där det är stora temperaturvariationer och fukt?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

grisslan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 mar-14 kl 21:37 »
Den sitter inomhus & torrt, temperaturskillnader då det inte finns någon uppvärmning i kolonin.
Kondens kanske så något ärgat inuti?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 11 mar-14 kl 21:51 »
Kondens och fukt är mycket möjligt, det är aldrig bra om det ligger på likspänning i elektronik medan den är fuktig.
En annan möjlighet är ju om den har skadats pga åska eller någon kraftig statisk urladdning i samband med oväder (typ hagelstorm).

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 mar-14 kl 23:09 »
Den sitter inomhus & torrt, temperaturskillnader då det inte finns någon uppvärmning i kolonin.
Kondens kanske så något ärgat inuti?

Om temperaturen varierat kan lösningar spruckit pga värmeutvidgning. Kolla om du kan se någon lödning som ser sprucken ut? Tyvärr inte alltid lätt att se med blotta ögat.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

1617 gäster, 2 användare
Berberis, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser