Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor hage?  (läst 3085 gånger)

Baoo

• Närke
Hur stor hage?
« skrivet: 17 feb-14 kl 01:15 »
Vill så gärna ha getter i framtiden, men än jag har mycket att lära innan min lilla dröm blir verklighet.
Jag undrar hur stor beteshage/hagar 2-3 st behöver? Jag tänkte ha stallet i direktanslutning till hagen så de kan gå in och ut som de behagar året runt. Men jag har även förstått att de behöver ytterligare hage att växla mellan, beror det på hur mycket bete som finns eller kan det öka risken för för parasitsjukdomar om de går i samma hage?
Jag undrar även om dvärg- och angoragetter trivs att bo tillsammans?

annajohannas

• Gäst
SV: Hur stor hage?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-14 kl 09:24 »
Nu är ji inte getter några direkta betesdjur, utan de är sly och buskätare. Om du inte har några träd, buskar eller sly, får du göra som jag , hämta flera gånger om dagen.

Baoo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 14:00 »
Nu är ji inte getter några direkta betesdjur, utan de är sly och buskätare. Om du inte har några träd, buskar eller sly, får du göra som jag , hämta flera gånger om dagen.

Jo, det har jag förstått, att de inte är några gräsklippare direkt. :)
Men säg att hagen mestadels kommer bestå av träd, buskar och sly, så återstår fortfarande mina frågor.
Har läst böcker och surfat runt massa utan att hitta något, jordbruksverket visar heller inga rekommendationer hur stort de behöver. 

annajohannas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 21:02 »
Ett litet tips, är att söka tidigare information på hur getskötsel, storleksyta på hagar mm.

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-14 kl 07:25 »
Getter är rörliga, nyfikna och aktiva djur och vill ha utrymme att ströva i. Hur stor hage är omöjligt att säga. Oftast handlar det väl om att göra det bästa av de förutsättningar som finns om marken alls är lämplig för just det djurslaget. Har du träd i hagen kommer getter att barka dem, sly och ris vill de ha. Man växlar mellan hagar med tanke på parasiter. Det finns nog inget som säger att man inte kan ha dvärg- och angoragetter tillsammans, tänk bara på att de parar sig med varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1737 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser