Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kissar  (läst 2418 gånger)

theresepålsson

• Gäst
kissar
« skrivet: 08 mar-07 kl 12:15 »
hej.
jag har en underbar kanin som är rumsren, men när vi ska kela med honnom i soffan så tar det inte lång tid innan han kissar ???

han tycker om att kela men då bara på golvet i köket.
hade ju vela ha honom i knät och kela men vågar knappt göra det längre för att han kissar ner både oss och soffan..? kan man vänja av honom?

tacksam för svar.

kram therese
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 12:16 av theresepålsson »

Tjotten

• Gäst
Re:kissar
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 12:47 »
Han är könsmogen och gillar dig  ;D kanske inte så kul för dig försåss. Han märker dig. Jag har sett det på en del hanar där honan inte släppt till pga. tex att hon är för ung eller redan havande då kan hanen skvätta på henne som för att säga: -Du är min fast du inte är villig nu! Trist nog är detta ett beteende som antagligen inte går bort. Det man kan göra är att antingen kastrera honom (men det finns risker att han inte vaknar upp) fast beteendet kanske redan är så invant att han inte slutar, men oftast hjälper det. Annars kan han få en hona så kommer hon vara mer intressant än vad du är. Men kaninungar kanske ni inte vill ha och då måste endå någon av dem vara kastrerad/steriliserad.

theresepålsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 13:10 »
jag har tänkt kastera honom och köpa en hona som sällskap till honom eftersom jag jobbar hela dagarna. men jag har inte riktigt kommit till skott för jag är rädd, som sagt, att han inte vaknar upp.
har även hört blandade meningar om kastrering. vissa säger att det inte alls är så stor risk nu för tiden medan vissa säger att det är det..?

hade varit skönt att kastrera honom så han får sällskap (för kaninungar kan jag inte ha) men jag vill ju inte att han ska somna in  :'( han är ju men bäbis  :-*

tack för svaret förresten :)

Tjotten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 14:28 »
För bara en månadsedan hade jag sagt att jag inte tror att det är så stora risker med kastrering i dag. Rutinerna vid sövning är annorlunda och det är inte ofta man hör om att något går snett och så är det antagligen nu men annat kan också hända. För bara drygt en vecka fick jag mail från en tjej (som köpt kanin av mig) som hade valt att kastrera sin kille av samma anledning som du. Hon avr regält ledsen och orolig. Sövningen klarade han men väl hemma igen svullnade pungen upp och kaninen höll på att dö. De fick åka in med honom igen och han fick sövas ännu en gång och opereras igen. Efter nu nästan en vecka på djursjukhuset har han kommit hem i går. Allt verkar nu väl men faran är ej helt över. Så man måste vara medvetenom riskerna.
Som uppfödare är jag jätteglad åt att få både negativa och posetiva mail från de som köpt kanin av mig, jag lär mig jättemycket på det och kan då även hjälpa andra. Vissa saker får man inte erfarenhet på som uppfödare som tex kastrering då vitsen med mina hanar är att de är fertila ;-).

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Rosanne, Hans Hultén, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser