Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det ens nån mening .....  (läst 2110 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Är det ens nån mening .....
« skrivet: 13 feb-14 kl 16:09 »
Ska flytta i maj ,,,vet inte ens vart i dagsläget men så klart till en gård.
Men är det ens nån mening att börja odla saker i slutet på maj ??? Isf vad ???
Kommer att flytta inom mellan sverige iaf.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lockfågeln

• Gäst
SV: Är det ens nån mening .....
« Svar #1 skrivet: 13 feb-14 kl 16:19 »
Det mest väl?

Mangold, rödbetor, bönor, snabba morötter (behöver nog skyddas med fiberduk not flugor dock), sallad, lök, potatis och allt som ska förkultiveras, fast då får du förståss så på gamla stället eller köpa plantor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-14 kl 16:22 »
Orkar inte försöka flytta massa känsliga plantor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-14 kl 16:28 »
Orkar inte försöka flytta massa känsliga plantor .

Fast ett par hinkar med tomater och paprika borde väl inte vara helt omöjligt gott och lite trösterikt att ställa mot en solig vägg och få skörd innan allt kommit i ordning på nya stället?  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-14 kl 16:48 »
Sant. Jag ska tänka på det. Men vad kan man så direkt ute i maj?

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 feb-14 kl 17:00 »
Det mest funkar. Förra året var ju vädret sånt att man knappast började innan 1 maj eftersom snön låg kvar.  Vad skulle du vilja så?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-14 kl 17:23 »
Tomat chili paprika potatis lök....

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-14 kl 17:29 »
Funkar! Fast tomater, chili och paprika ska ju förkultiveras. Vart i världen flyttar du, någon här kanske skulle kunna dra upp några extra plantor åt dig.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-14 kl 11:23 »
Vet inte än.

RoHe

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-14 kl 11:47 »
Ett annat alternativ är ju att du köper färdiga växter på valfri växthandel när du känner dig redo. Potatis och annat bös går utmärkt att så i maj. Chili, paprika och annat kan du köpa färdigt för att slippa släpa (även om jag anser det vara roligare att så från frö) :-)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 14 feb-14 kl 12:04 »
Ska flytta i maj ,,,vet inte ens vart i dagsläget men så klart till en gård.
Men är det ens nån mening att börja odla saker i slutet på maj ??? Isf vad ???
Kommer att flytta inom mellan sverige iaf.
Du hinner allt (nästan) som inte behöver förgros. Kan dock vara problem att få tag i sättlök/potatis, det händer att de tar slut om man är väldigt sent ute.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-14 kl 12:05 »
Sant. Men det blir dyrt.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-14 kl 14:35 »
Tomat, paprika och chili måste förodlas om det ska bli någon skörd eller så får man köpa plantor. Men som du skriver så blir det dyrt.

Om jag skulle sätta potatis så sent och inte ha förgrott den så skulle jag välja att ta en riktigt tidig sort.

Lök brukar jag trycka ner tidigt, men något borde det bli även om de sätts lite senare.

Utsäde kan du ju alltid köpa innan flytt om du orkar flytta med det. Tar ju inte lika stor plats och är inte lika ömtåligt som plantor.

När du väl vet var du hamnar kan du ju kolla runt om det finns någon glad odlare i närheten. Kan tänka mig att de flesta är som mig och sår lite för mycket så att det finns ett litet överskott. 

hustran

« Svar #13 skrivet: 14 feb-14 kl 14:54 »
Jag satte potatis så sent som i slutet av juli och den växte väldigt snabbt och blev absolut klar innan hösten. Jag tror att potatis gillar riktigt varm jord, sätter man för tidigt händer i alla fall ingenting. ;)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-14 kl 15:13 »
 Squash  kan man ju sätta rätt sent satte min i juni ändå han ja få en hel del .

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
Broccolie, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser