Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sönderhackad höna  (läst 2080 gånger)

philips

• Gäst
sönderhackad höna
« skrivet: 07 mar-07 kl 16:47 »
Hej ,idag när jag kom ut i hönsgården,så låg det en brama som verkade sjuk.När jag tittade närmare på henne så var hon sönderhackad under en av vingarna.Jag såg att tupparna och hönorna var på henne o hackade .Kan hon varit skadad där sedan jag hade en rovfågelsattack i hönshuset vecka 7.   Hon har varit pigg innan inga synliga fel i alla fall. Jag har en tupp som jag tycker hugger på en del hönor kan det vara den tros? 16 hönor 4 tuppar kan det va felet.Hon självdog innan jag han o hämta yxan.Vad kan dettta vara?

Lena A

Re:sönderhackad höna
« Svar #1 skrivet: 07 mar-07 kl 20:36 »
Det verkar konstigt att hon blivit hackad under vingen. Jag vet inte, men det kanske är rovfågeln som du nämnde som kom åt hönan, blev skrämd och flög iväg. Kanske blev det ett sår som sedan de andra hackade på.

Jag har ingen erfarenhet av hur många tuppar man kan ha, eftersom jag har så få hönor (6 st plus en tupp), men 4 tuppar på 16 hönor låter som det bör gå.

Hoppas någon annan vet bättre.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 21:08 »
Ett blödande sår på en höna är ofta detsamma som en dödsdom om den inte skiljs från flocken.
Höns är kanibaler och ett rött sår lämnas inte ifred.

Vad gäller tuppfrågan så är 4 tuppar ok om de har en etablerad rangordning. Håll lite koll på flickorna bara så de inte uppvaktas alltför ivrigt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

philips

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 22:04 »
Tackar för svaren . Jag har en ungtupp som är på hönorna hela tiden ,den jag nämnde om.Jag hade tänkt att behålla honom men han kanske är för (sexfixerad) Jag hade tänkt att ta bort 1-2 tuppar så jag kanske får ta bort honom istället,hade tänkt att ha en stor orre tupp kvar också till min flock för han är lugnet själv .Vi får se  vad det blir kvar.Ha en god kväll.

Pelargon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 22:25 »
Jag har en tupp som jag tycker hugger på en del hönor kan det vara den tros?

:-\ den låter otrevlig, så brukar tupparna inte göra!

Hur har det gått med hönor o tupp ?
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 16:43 av Pelargon »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare
Spikkari, Oktoberräv, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser