Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färga tyg ljusgrått?  (läst 13876 gånger)

mmeo

• Östergötland
färga tyg ljusgrått?
« skrivet: 09 feb-14 kl 12:41 »
Är det någon som har ett tips om hur man kan färga textil ljust grå på ett bra sätt? Jag håller på och letar gardintyg till köket och det verkar betydligt lättare att hitta ett vitt tyg i en sån textur som jag vill ha. Jag funderar alltså på att köpa ett vitt tyg och sen färga det den väldigt ljusa grå nyans jag vill ha. Tyget blir förmodligen i lin, bomull eller en lin/bomullsblandning.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: färga tyg ljusgrått?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-14 kl 14:20 »
Jag vet inte om det går att färga ett blandtyg hemma själv så det blir lyckat. Jag skulle kanske försöka med indigo (blåaktigt) + svartpeppar (brunsvart) ihop i svag lösning. Blandningen får du fundera ut själv vad som kan bli bra.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #2 skrivet: 23 feb-14 kl 17:47 »
Lin och bomull reagerar hyfsat lika vid färgning eftersom de båda är naturfiber. Om gardinerna är färdigsydda när du färgar, tänk då på att tråden också  skall vara i naturmaterial, annars får man sig en liten överraskning när man plockar upp gardinerna ur färgbadet! (Been there, done that! Klänning i linne som skulle bli röd. Det blev den, men inte sömmen som fortsatte vara vit!)
Det är svårt att rent generellt  få färger att fästa på växtfiber, de bleks lätt både i solen och i tvätten. Svårast av alla färger är svart. Det märks t.ex på våra kommersiella bomullskläder som än i dag, trots alla moderna färger och tekniker, snabbt förlorar färgen och blir grådassiga!
För bäst (men tråkigast) resultat rekommenderar jag vanlig textilfärg, då kan du följa instruktionerna på paketen och väga och mäta för exakt rätt nyans av grått som sedan håller hyfsat bra i tvätten.
Betydligt roligare, men mer osäkert, är att testa att färga med det du har hemma! Provlappar är då en god idé, så att du inte får tråkiga överraskningar! Men det är klart, tyg som bleknar går att färga om, likaså om det blir fel färgton.
Jag hade först och främst testat att färga med järn, ett gammalt beprövat sätt att få textilier dunklare. Det sägs dessutom fästa bra på växtfiber. Använd järnfilspån, rostiga spikar etc. Låt stå i ättiksvatten över natten, koka sedan någon timme, sila.
För att tyget inte skall bli flammigt måste du tvätta det noga på hög temperatur så att all eventuell behandling säkert sköljs ur. Innan du lägger det i färgbadet skall det vara helt genomblött så att färgen drar på jämnt. Använd så stort kärl som möjligt vid färgningen så att tyget kan rotera. Håll det i rörelse under hela färgningsprocessen så minskar risken att det blir flammigt.
När du uppnått rätt färgton är det bara att skölja ur tyget med lite diskmedel och hoppas på att färgen stannar kvar!

Lycka till med färgningen!

mmeo

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 19:24 »
Tack för era svar! Jag har även läst att man ska kunna få grå färg på bomull om man färgar med granris. Någon som testat det? Jag får se om jag vågar mig på att färga mitt tyg. Ju mer jag läser ju svårare känns det att få det snyggt och det vore ju synd att förstöra tyget så att jag inte vill sätta upp det alls. Då är det bättre med vitt. Det blev i alla fall ett bomullstyg som jag köpte till sist.

LisaJohanna

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 jan-15 kl 19:21 »

Hej! Om du forfarande vill ha gråskaliga färger borde du testa granatäppelskal med järnvatten! Det funkar :) Vi fick grått, vår gästlärare hade redan en färdigblandning med sig (som kan förvaras i år i en steriliserad burk) hon hade kokat upp vatten med en rostig spik/skruv eller kjedjebit med skalet från ett granatäpple. Och om man knyter på gummiband/garn/ lindar in kulor eller vad som helst viker tyget och knyter med garn får man jättecoola effekter, kanske till någon nederkant, lek :)
Du bör dock inte maskintvätta det alltför ofta, osäker på hållbarhet i längden, men oftast läcker det med att vädra/ lägga i frysen eller ut i snön då det är minusgrader, det gör jag, och så handtvätta om man bara fått nån liten fläck. Både bakterier och lukt försvinner i minusgrader.
Lycka till

mmeo

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-15 kl 22:26 »
Jag fegade ur och det fick bli vita gardiner...
Men tack för tipset LisaJohanna!  :) Jag kanske testar det vid senare tillfälle på någon mindre tygbit.

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 21 jan-15 kl 09:24 »
Jag använde Herdins textilfärg på byxor och upptäckte att de blektes mycket i solen. Tvättäkta är färgen, men inte soläkta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser