På vad sätt är kvävefixerande bakterier onaturligt?
Det är de ju verkligen inte. Framförallt de kvävefixerande bakterier som lever i symbios med klöversorter finns i regel naturligt i jorden. Ympa gör man eller vill man göra om man är osäker på att det finns rätt bakterier i jorden man odlar, ja, tex. om man vill odla en hel åker med ärtor och det inte har odlats ärtor på många år. Då får man ju en bättre avkastning om man ympar. Men onaturligt är det ju inte, om man inte tycker att allt man tillför är onaturligt. Bakterierna är helt naturligt dvs levande organismer som är hälsosamma, inga konstigheter. Det är inte mer onaturligt än när man ympar kompost med maskar, tycker jag. Frågan är när det är mödan värt och nödvändigt. Mina bondbönor och ärtor , gröngödslingsväxter mm växer prima utan ympning och rätt bakterier verkar finnas eftersom jag kan hitta knölarna där dessa bakterier lever i symbios med växten.
Det skulle vara tänkbart att det finns lite av dessa bakterier om man till exempel har odlat ren gräsvall och säd i många år på samma ställe och då kan det vara motiverad att använder en ympning för att få 'jorden i gång'. Men en sådan 'mono'-kultur är väl inte eftersträvansvärt om man vill odla alternativt, eller?