Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillföra kvävefixerande bakterier  (läst 3140 gånger)

Egoisten

• Östergötland
Tillföra kvävefixerande bakterier
« skrivet: 08 feb-14 kl 16:58 »
Jag har en ny trädgård där jag tänkte plantera en del kvävefixerande växter, delvis som gröngödsling och delvis som grönsaksodling. När man tittar på filmer på Youtube så verkar de ofta doppa fröerna i vatten blandat med kvävefixerande bakterier köpta i påse. Jag har inte sett det till salu i Sverige. Finns det alltid bakterier i jorden här? När man ser det på filmer är det ju ofta ställen som Australien och Texas och det kanske mest är ett problem i torrt klimat och inte här det aldrig torkar ut så att mikroberna dör.

Eller är det någon som vet var man köper kvävefixerande bakterier? Kostar det inte så mycket kan man ju alltid tillföra lite för säkerhets skull. 

christelle

• Blekinge
SV: Tillföra kvävefixerande bakterier
« Svar #1 skrivet: 08 feb-14 kl 17:57 »
Jag har en ny trädgård där jag tänkte plantera en del kvävefixerande växter, delvis som gröngödsling och delvis som grönsaksodling. När man tittar på filmer på Youtube så verkar de ofta doppa fröerna i vatten blandat med kvävefixerande bakterier köpta i påse. Jag har inte sett det till salu i Sverige. Finns det alltid bakterier i jorden här? När man ser det på filmer är det ju ofta ställen som Australien och Texas och det kanske mest är ett problem i torrt klimat och inte här det aldrig torkar ut så att mikroberna dör.

Eller är det någon som vet var man köper kvävefixerande bakterier? Kostar det inte så mycket kan man ju alltid tillföra lite för säkerhets skull.
Låter som överkurs att doppa växter som kan kvävefixera själva i kvävefixerande medel? Dör mikroberna av uttorkning menar du?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hans Andersson

• -
« Svar #2 skrivet: 08 feb-14 kl 18:28 »
Nja, det är inte så konstigt eller ovanligt. Det är ju inte säkert det finns så många just där man ska odla.
När jag jobbade på en Luzernodling så lät vi utsädet rulla i en cementblandare tillsammans med bakterie-tjosandet.

Googla *ympa kvävefixerande bakterier*  så lär du hitta det du söker.

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-14 kl 14:41 »
Olssons frö säljer bakteriekulturer till olika baljväxter.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-14 kl 14:46 »
Jag har odlat olika former baljväxter i jord som troligen aldrig sett en böna.  ;D Har aldrig använt några bakterier till hjälp. Odlat i lera, sandjord, torv och en riktigt dålig jord som jag bara avskyr för att den inte är på något sätt en jord ska vara. (det är den jag slåss med nu) Min erfarenhet är att skörden har blivit bra utan bakterie hjälp. Det som däremot kan sänka skörden är blöta kalla somrar. Men det kan man ju inte göra så mycket åt. Förra sommaren däremot... jag har aldrig fått så mycket kokbönor från 2 plantor någonsin. Helt otroligt!

Så jag skulle skippa att köpa bakterier och provodla utan. Det är mitt självhushållnings sätt att se det.  ;D

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-14 kl 15:00 »

Bakteriekultur säljs av bland annat olssons frö eller http://www.elomestari.fi/svenska/baljvaxt.htm
Men hur stort ska du odla? Jag anser inte att det behövs att ympa i  en liten odling. Odlar du klöver så brukar det finnas sådana bakterier naturligt i jorden. Gräv upp en vitklöver eller rödklöverplanta så kan du se små vita knölar på rötterna.  Där bor baktierna i symbios med växten.

Egoisten

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-14 kl 16:46 »
Så om jag tolkar det rätt så tror de flesta inte det behövs i en vanlig trädgård. Låter ju bra. Med tanke på att förpackningarna som säljs på länken till den finska firman är för 100 kg ärtor eller bondbönor så verkar det ju inte direkt vara riktat till hemmaodlare. Jag hade mer tänkt stoppa ner ett tiotal frö runt varje fruktträd för att förhoppningsvis hjälpa dem på traven, förutom några meter sockerärtor och bryt- och vaxbönor i grönsakslandet.

Här växer klöver av olika sorter i gräsmattan och i utkanten av trädgården som är lite vildare, så förhoppningsvis finns det gott om kvävefixerande bakterier i jorden redan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 15 feb-14 kl 17:05 »
Alltid lika roligt men föga alternativt att köpa all skit som bjuds ut. Växer det inte överallt kanske?

Men jag minns på 50-talet nån bonne som lyckats ta död på sin mark. Jag tror det var sen han strött med färsk sågspån från barrträ. Då fick han köpa nån liten burk för att få fräs på jorden igen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 17:36 »
På vad sätt är kvävefixerande bakterier onaturligt?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 15 feb-14 kl 17:58 »
På vad sätt är kvävefixerande bakterier onaturligt?
Det är de ju verkligen inte. Framförallt de kvävefixerande bakterier som lever i symbios med klöversorter finns i regel naturligt i jorden. Ympa gör man eller vill man göra om man är osäker på att det finns rätt bakterier i jorden man odlar, ja, tex. om man vill odla en hel åker med ärtor och det inte har odlats ärtor på många år. Då får man ju en bättre avkastning om man ympar. Men onaturligt är det ju inte, om man inte tycker att allt man tillför är onaturligt. Bakterierna är helt naturligt dvs levande organismer som är hälsosamma, inga konstigheter. Det är inte mer onaturligt än när man ympar kompost med maskar, tycker jag. Frågan är när det är mödan värt och nödvändigt. Mina bondbönor och ärtor , gröngödslingsväxter mm växer prima utan ympning och rätt bakterier verkar finnas eftersom jag kan hitta knölarna där dessa bakterier lever i symbios med växten.
Det skulle vara tänkbart att det finns lite av dessa bakterier om man till exempel har odlat ren gräsvall och säd  i många år på samma ställe och då kan det vara motiverad att använder en ympning för att få 'jorden i gång'. Men en sådan 'mono'-kultur är väl inte eftersträvansvärt  om man vill odla alternativt, eller?

Britttis

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 20 feb-14 kl 17:31 »
När jag hade kolonilott växte bönorna dåligt. Grävde upp lupinrötter, grovhackade dem och gödslade bönjorden med det innan sådd... Sen växte det massor av bönor  :)
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

kurt

« Svar #11 skrivet: 21 feb-14 kl 04:30 »
Det har visserligen inte med kvävefixering att göra, men i vissa fall kan det ju också vara viktigt med växtföljden. De växter som t ex är beroende av effektiv fungerande mykorrhiza (t ex lökväxter), bör ju t ex inte odlas direkt efter växter som inte alls utnyttjar mykorrhiza (t ex kålväxter):

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/217290?programid=1667

http://www.slu.se/en/departments/biosystems-technology/research/production-physiology/plant-nutrition/cultivar-differences-in-phosphorus-efficiency-/

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser