Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bland strippor och fakirer  (läst 5217 gånger)

Noella

• Södermanland
Bland strippor och fakirer
« skrivet: 07 mar-07 kl 11:38 »
Skriven av Bo Sjökvist

En bok med bilder om den svenska markands varieten.
En svunnen tid och kultur om ett resande folk och val av ett annorlunda liv
och försörjning.
En kultur som slogs ut till stor del på grund av porrens intåg och övertagande på marknaderna.

Jag blir både fascinerad och inspirerad och vill varmt rekomendera den.. ;)

Filip Skräplund

Re:Bland strippor och fakirer
« Svar #1 skrivet: 09 mar-07 kl 16:04 »
Dagens marknader är obeskrivligt menlösa. Det var bättre förr.

Fram för mer snusk och slagsmål!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-07 kl 17:53 »
Dagens marknader är obeskrivligt menlösa. Det var bättre förr.

Fram för mer snusk och slagsmål!

Så länge det inte drabbar en själv?  ;D

Annars eko på det..
Har inte Urkult en air av gamla tiders marknader?
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 17:54 av Eulalia »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 09 mar-07 kl 18:29 »
Jag är med!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 09 mar-07 kl 18:51 »
Jag får väl slå ett slag för Mörlanda Marknad i Ljung-Annelund mitten av september varje år. 30 000 besökare i fjor, knallestånd , dansband, tivoli och sprit och hela baletten.

OCh för 2 år sedan blev vi rikskändisar ända ner till Göteborg pga. strip-tease showen. När PK-journalisterna från Göteborg intervjuade några av damerna i festkommittén om de tyckte att det var lämpligt att en sexarbetare användes för att samla in pengar till ungdomsverksamheten i byn svarade de att det ju inte var meningen att ungdomarna skulle titta på henne och även om de skulle göra det skulle det bara vara bra om lite snusk IRL skulle kunna locka bort dem från bredbandet.
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 19:25 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 mar-07 kl 19:07 »
Så länge det inte drabbar en själv?  ;D
...

Då kan man ju lika gärna stanna hemma !!

Nä, fram för mer snusk och slagsmål.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 09 mar-07 kl 19:28 »

OCh för 2 år sedan blev vi rikskändisar ända ner till Göteborg pga. strip-tease showen. När PK-journalisterna från Göteborg intervjuade några av damerna i festkommittén om de tyckte att det var lämpligt att en sexarbetare användes för att samla in pengar till ungdomsverksamheten i byn svarade de att det ju inte var meningen att ungdomarna skulle titta på henne och även om de skulle göra det skulle det bara vara bra om lite snusk IRL skulle kunna locka bort dem från bredbandet.

;D ;D
Har ett vagt minne av det där. Men vad sade PK-journalisterna om "bredbandsargumentet" då?

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 19:41 »
;D ;D
Har ett vagt minne av det där. Men vad sade PK-journalisterna om "bredbandsargumentet" då?

Det minns jag inte. Inte heller vad de sade om att marknaden året innan haft en manlig strippa utan att någon journalist brydde sig.

Men det här skedde alltså 2004, medan F! var i antågande och ett ordförråd innehållande "sexism", "social konstruktion", "underordning" och "patriarkala maktstrukturer" nog för att ge var och varannan skrivkunnig 20-åring en kolumnisttjänst. Idag vet jag inte om någon hade brytt sig om det på samma sätt, sånt där går så fort.

Jag vet inte ens om någon skulle bry sig om en strippa eller "strippör" idag. Som publik alltså.

Vad tror ni?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 19:50 »

Jag vet inte ens om någon skulle bry sig om en strippa eller "strippör" idag. Som publik alltså.

Vad tror ni?

Har en vag känsla av att moralpanik skulle uppstå med en strippa, i efterdyningarna av alla sexköps- och traffickingnyheter som skapar krigsrubriker i tidningarna (trafficking är naturligtvis allmänt vidrigt och motbjudande - och ligger på ett helt annat plan än marknads-striptease). Däremot knappast med en "strippör". Han skulle nog mest framkalla ett och annat leende - det skulle nämligen utmana de "patriarkala maktstrukturerna"  ;D för att prata PK-språk.

Suresh

• -
« Svar #9 skrivet: 09 mar-07 kl 20:00 »
Har en vag känsla av att moralpanik skulle uppstå med en strippa, i efterdyningarna av alla sexköps- och traffickingnyheter som skapar krigsrubriker i tidningarna (trafficking är naturligtvis allmänt vidrigt och motbjudande - och ligger på ett helt annat plan än marknads-striptease). Däremot knappast med en "strippör". Han skulle nog mest framkalla ett och annat leende - det skulle nämligen utmana de "patriarkala maktstrukturerna"  ;D för att prata PK-språk.

Du har säkert rätt. Jag har varken TV eller tidningar och lever bara i mitt eget lilla huvud. Då och då går jag in på Aftonbladets hemsida och får då läsa krigsrubriker om att "27-åringen hade tecknat av 8-åringen innan" som om det förutsattes att jag skulle ha en aning om vad det handlade om eller hade med det att göra.

Huvvaligen tänker jag då och bläddrar snabbt över till www.alternativ.nu eller www.uncyclopedia.org

Dock kommer jag att tänka på den amerikanska strip-tease kulturen med exotic dancers slingrande sig runt stänger på vart och vartannat nattklubbshak och tänker då: Har de mer problem med trafficking där än viu har här?

Marieberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 mar-07 kl 21:30 »
Dock kommer jag att tänka på den amerikanska strip-tease kulturen med exotic dancers slingrande sig runt stänger på vart och vartannat nattklubbshak och tänker då: Har de mer problem med trafficking där än viu har här?

Knappast. Utländska bekanta till mig är övertygade om att den svenska sexköpslagen har fått väntade följder.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 09 mar-07 kl 21:33 »
Du har säkert rätt.

Jag har alltid rätt  ;D ;D ;D

Amerikansk striptease-kultur sedd i relation till förekomsten av trafficking har jag dock ingen uppfattning (låter som en C-uppsats i sociologi eller nåt)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 09 mar-07 kl 21:34 »
Knappast. Utländska bekanta till mig är övertygade om att den svenska sexköpslagen har fått väntade följder.

ööööh ... vilka då  ???

Suresh

• -
« Svar #13 skrivet: 09 mar-07 kl 21:58 »

Halloj - får jag skriva nu också. Om du är P G att dissa sexköpslagen - snälla, får jag var med?

Sällan har mitt förakt mot rättsväsendet och socialdemokratin varit så intensivt som efter stiftandet av den lagen. Och med tanke på att många av mina anark(ofemin)istiska vänner stödjer den - åt helvete med anarkismen med.

Hur f-n kan man stödja en lag som gör köpet av en tjänst olaglig , men utbjudandet av den laglig? Det är ju som att legalisera bestickning, men kriminalisera tagande av mutor. Tillåta drogförsäljning , men kriminalisera innehav.

(Jaja, offermystik, jag vet - men lägg ner det. Jag är helt döv för den sortens argumentation)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 10 mar-07 kl 12:54 »
Sexköpslagen är naturligtvis ologisk - tillåtet att sälja men inte att köpa  ???

Men det måste vara en knepig nöt för lagstiftarna eftersom detta med sexköp berör några centrala föreställningar i vår kultur, som dessutom går på tvärs med varandra. Jag menar, hur får man ihop detta (notera att det inte nödvändigtvis är mina egna åsikter, bara en analys):

* Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där ALLT går att köpa och sälja. Det är fullt möjligt och legalt att köpa sex i olika former (tänk porr mm).

* Sex är något väldigt fiiiint och en viktig del av en relation mellan två vuxna av olika kön. Alltså är det höjt över den slemma kapitalismen.

* Andra former av sex än ovanstående är lite skumma och det är oklart i vilken utsträckning de ska accepteras. Dessutom sprider de farliga sjukdomar.

* Varje människa har en oinskränkt rätt att göra vad h*n vill med sin egen kropp.

* Varje människa har en lika oinskränkt rätt att inte tvingas till sex, misshandlas eller på annat sätt kränkas (ja, jag använde k-ordet).

* Varje människa måste ta ansvar för sina egna handlingar och sin egen kropp.

* Det finns människor som är offer (ja, jag använder o-ordet oxå) för skrupellösa kriminella som inte drar sig för att utnyttja och manipulera människor som har berövats ansvaret för sina egna kroppar.

Få ihop det, den som kan  ::)

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 mar-07 kl 13:39 »
Halaj!

Apropå absolut ingenting; jag måste bara säga det:
Jädrar vad bra du ChristinaR har skrivit på din blogg, om hästmannen!

Tummen upp!

//T

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 10 mar-07 kl 13:43 »
Tack! Var lite rädd att folk skulle bli sura, men ingen har isåfall vågar berätta det  ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Hästmannen
« Svar #17 skrivet: 10 mar-07 kl 15:15 »
Apropå absolut ingenting; jag måste bara säga det:
Jädrar vad bra du ChristinaR har skrivit på din blogg, om hästmannen!

Tummen upp!
//T

Håller med Tapio!
Precis såna funderingar som du skrivit om ChristinaR, fick jag också efter programmet.

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
javill, Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser