Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killing 1V bajsar inte längre  (läst 2400 gånger)

Eva o Getterna

• Uppland
killing 1V bajsar inte längre
« skrivet: 02 feb-14 kl 10:21 »
inte min killing men blivit frågad
1V gammal flask killing som inte bajsat på 2 dagar hur gör man?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: killing 1V bajsar inte längre
« Svar #1 skrivet: 02 feb-14 kl 10:38 »
Blandas ersättningen rätt? För lite vatten i förhållande till pulver kan ge hård mage. Har den bajsat normalt innan?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-14 kl 10:45 »
Det är inte min killing och de som frågar är nybörjare på getter. Men den har bajsat men hur normalt vet jag inte. ska berätta för dom att blandningen är viktig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-14 kl 05:47 »
Eftersom fårmjölk har ungefär dubbelt så hög torrsubstanshalt som getmjölk, så antar jag att ersättningen bör blandas med hänsyn till detta.  Om det bara står för lamm på förpackningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-14 kl 08:44 »
Svårt att veta. Men jag skulle först kolla att analöppningen inte är igenkletad genom att försiktigt föra in en topspinne med rejält med vaselin på, då smörjs också ändtarmsöppningen. Litet matolja i mjölkersättningen skulle jag också prova. Mycket tidigt kan killingar börja smaka på fint hö som är det absolut bästa för getmagar. Så jag skulle se till att killingen kan nå höhäcken.

annajohannas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 feb-14 kl 09:02 »
Jag har gett mina killingar pontuslammnäring, de gånger som det behövts. Har blandat efter det som står på påsen, och har aldrig haft några problem. Men det gäller ju att vara noga med vattenmängd och pulver. Hur går det med killingen?

SussiloII

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-14 kl 09:13 »
Har för mig att just på Pontus lammnäring står det på baksidan av förpackningen/påsen (om det inte ändrats) hur man blandar till killingar.

annajohannas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 feb-14 kl 14:24 »
SussiloII- jo där står precis hur mycket vatten och pulver det skall vara.

mosesmia

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-14 kl 22:30 »
Vi hade liknande problem med ett lamm. Man såg på honom att han ville bajsa. Han försökte men det kom inget. Han var som förstoppad. Vi masserade och försökte hjälpa honom att trycka ut bajset. När väl "proppen" släppte kunde han bajsa som vanligt.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-14 kl 13:54 »
 :D hälsade på den lilla raggtussen i går och det hade löst sej. Lite olivolja där bak och kanske lite blaskigare ersättning.
Tack för era svar.
Den provar att äter lite hö och halm vad jag hörde. Den är ju inte med getterna hela dagarna så jag ska berätta att de nog kan ta in lite hö till den att mumsa på.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 04 feb-14 kl 18:11 »
:D  Du får väl hälsa till "Raggtussens fosterföräldrar" från oss nästa gång du har kontakt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-14 kl 06:16 »
jag ska berätta att de nog kan ta in lite hö till den att mumsa på.

:) Absolut! Även om de i början inte får i sig så mycket är det viktigt för att vommen ska utvecklas att killingarna tidigt har tillgång till hö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser