Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minken...  (läst 8861 gånger)

tranicos

• Västergötland
SV: Minken...
« Svar #20 skrivet: 17 feb-14 kl 21:09 »
Man kan aldrig vara för snäll mot Mink och Mård. En Mård tar också och knipsar huvuden. Fånga den och släpp dem aldrig levande, de kommer tillbaka och håller på tills dina ankor tar slut annars.
Får du en i fällan. Gillra den på nytt och igen och igen ... Familjen Mink håller till i krokarna, snart kommer fru Mink, sedan alla syskon och hälsar på.
Har du en gång haft besök så gardera alltid med en fungerande fälla!! Plocka dom en efter en. Här finns Mård som bara ger upp tillfälligt. Hur många som än fångas kommer en ny. De lever på fågel.

Åh, nej. Jag trodde att de hade revir så att om jag fångade en så var det lugnt sedan. De skitfällorna jag lånat verkar ju inte fungera så det blir till att beställa en ihjäl snarast!

edit: och ett luftgevär...

Hilde

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 17 feb-14 kl 21:12 »
Lek med tanken att du fångar minkar för att slippa dina ank-attacker och döda ankor mm och att du åker flera mil och skapar samma problem hos någon som inte hade minkproblem innan.

Du väljer förstås minken eller ankan, eller minken och något annat fjäderfä. Minkar tar också död på många fina sjöfåglar.

Har du den i en fälla, sänk fällan i en vattentunna och sälj skinnet. Du bli alla glada! Man ringer aldrig och frågar om man får ta bort en Mink som angriper en ankor. Man bara gör det!!

Inte fan dränker en djur!
Det är djurplågeri, olagligt och fullkomligt vidrigt.

Hoppas att det funkar med fällan. Jag hade ankor när jag bodde hemma. I det fallet var det en grävling som var boven i dramat. Den hade dessutom magen att flytta in under altanen.
Den fångades och kördes iväg.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 feb-14 kl 21:23 »
Jag har ett dryg 1 m långt sylvasst slipat armeringsjärn som jag drämmer genom skallen på dem innan de nånsin hamnar i en tunna. Man måste vara säker på att de är döda så man inte blir biten själv. Det är ettriga jäklar som kan skada ordentligt.

Fångar du dem i ihjäl-fällan som också tar Mård så nita dem från sidan av fällan innan du kopplar bort skall-kross mekanismen så att du är säker på att de inte kan skada.

Lycka till! Jag har också luftgevär men spettar i skallen för att vara säker.

John.F

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 18 feb-14 kl 06:01 »
jag brukade spåra dom till daglegan och ta ut dom för hand funkar bra har inte haft ett mink spår på minst 6 år.

Rödskägg

• Småland
« Svar #24 skrivet: 18 feb-14 kl 08:17 »
Hilde,
Inte fan släpper man ute skadedjur hos någon annan. Att flytta vilda djur är också illegalt. Dränka djur är definitivt inget man vill göra men det finns så många andra bra sätt för avlivning och bäst är ju definitivt att ta dem i en fälla som sköter det. Fällfångst kan ju däremot kräva en del tålamod...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Hilde

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 18 feb-14 kl 08:55 »
Hilde,
Inte fan släpper man ute skadedjur hos någon annan. Att flytta vilda djur är också illegalt. Dränka djur är definitivt inget man vill göra men det finns så många andra bra sätt för avlivning och bäst är ju definitivt att ta dem i en fälla som sköter det. Fällfångst kan ju däremot kräva en del tålamod...
Någon annan? :)
Farsan körde ut grävlingen till en av djupdalarna.
Den som ligger absolut närmast på det avståndet var ändock vi.
Ett klart bättre alternativ än ha den boende under altanen.
Det skäms jag inte ett dugg för. ;)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Rödskägg

• Småland
« Svar #26 skrivet: 18 feb-14 kl 09:06 »
Då får jag be om ursäkt för det men de flesta här som skriver så här brukar köra långt bort och då de inte har den storleken på markerna hamnar de då hos någon. Ja det är bättre än under altanen, vilda djur går inte så bra ihop med bebyggelse.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 feb-14 kl 09:28 »
Den mink vi fångar här har ibland olika färgtäckning och härstammar från utsläpp från farmer som militanta veganer släppt ut i naturen. En stor del av det normala beståndet av inhemsk sjöfågel har försvunnit pga minken tar dem. Minken tillhör inte det normala djurlivet här utan anses av alla som stora skadegörande och de skall bort helt. En utsläppt mink kan förstöra hur mycket sjöfågel som helst och den återvänder alltid.

Hilde

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 18 feb-14 kl 09:29 »
Då får jag be om ursäkt för det men de flesta här som skriver så här brukar köra långt bort och då de inte har den storleken på markerna hamnar de då hos någon. Ja det är bättre än under altanen, vilda djur går inte så bra ihop med bebyggelsen
Det är lugnt. :)

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 feb-14 kl 09:52 »

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 feb-14 kl 10:21 »
« Senast ändrad: 18 feb-14 kl 10:27 av Professor Balthazar »

Hilde

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 19 feb-14 kl 07:51 »
Så här ser en Mård ut.

http://www.dn.se/sport/fotboll/mard-bet-fotbollsspelare/

Kalla mig ond men jag tyckte att bilderna var hysteriskt roliga. :p

Det ser alltid galet ut när folk ligger och brottas med mindre djur.
Jag har gjort det själv, med en kanin, jämte vägen i vass sten med kärrhöken seglandes ovanför.

tranicos

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 19 feb-14 kl 10:10 »
Min hund jagade ut tuppen på vägen och jag sprang efter. Tuppen bestämmer sig för att spela död mitt på vägen och hunden blir så förvånad att han slår en kullerbytta och rullar ner i diket på andra sidan vägen. Samtidigt halkar jag omkull intill tuppen så där ligger vi alla tre och undrar vad som hände. Jag är ganska glad att ingen såg. :)

Minken finns inte mer btw...

mistlur

• Småland
« Svar #33 skrivet: 19 feb-14 kl 19:15 »
Min hund jagade ut tuppen på vägen och jag sprang efter. Tuppen bestämmer sig för att spela död mitt på vägen och hunden blir så förvånad att han slår en kullerbytta och rullar ner i diket på andra sidan vägen. Samtidigt halkar jag omkull intill tuppen så där ligger vi alla tre och undrar vad som hände. Jag är ganska glad att ingen såg. :)

;D

Skönt att problemet verkar löst!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 19 feb-14 kl 20:00 »

Skönt! Var det hane, hona, ungdjur? Fler i faggorna...

tranicos

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 19 feb-14 kl 22:00 »
Oklart. Den var stor och fin iallafall. Satt där helt tyst och tittade på mig med huvudet på sned, darrade med underläppen och medan en ensam tår rullade ned för kinden sa den: snälla släpp ut mig. Så jag tog hela fällan till en kollega med bössa. Pang sa det och sedan fick jag tillbaka fällan. Kan höra med honom om han kollade kön.

Idag såg jag hur det ramlade ut fjädrar under brädfodringen på hönshuset, inne i hönsgården. Bröt upp skiten och där bakom låg min mignondrake med huvudet bredvid samt huvudet från min svenska gulanka...

Fällan får stå kvar tills vidare.

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 feb-14 kl 08:49 »
Här är en förklaring varför det finns mera mink än vanligt lokalt ibland ...
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18400172.ab

kurt

« Svar #37 skrivet: 20 feb-14 kl 11:12 »
Här är en förklaring varför det finns mera mink än vanligt lokalt ibland ...
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18400172.ab

Hur tänkte du nu?

" Mannen som ägde garaget, som brann ner till grunden, har nyligen berättat i lokalradio att han har planer på att starta en minkfarm "

tranicos

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 20 feb-14 kl 11:28 »
Mink nr två sitter i fällan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 20 feb-14 kl 11:34 »
Snart har du en päls ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser