Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minken...  (läst 8862 gånger)

tranicos

• Västergötland
Minken...
« skrivet: 31 jan-14 kl 15:01 »
Hallå!

Jag har precis stått i bäcken hemma, med vatten till knäna, och slagits med en mink som försökte ha ihjäl mina ankor. När jag fick den att släppa en anka for den genast på nästa. Ettrig liten jävel!

Eftersom jag har både ankor, hönor och kaniner med ungar i brygghuset intill bäcken tänker jag att det bara är en tidsfråga innan den går in där och tar för sig. Om man nu skulle lyckas få bort den där minken, är det lugnt ett tag framöver då, eller finns där flera? Eller kommer det en ny som tar över platsen så fort denna försvinner?

Får jag fånga den själv med godkänd fälla fast jag inte är jägare? Jag kan fånga den i min egen trädgård.

Tack på förhand.

//Linus

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Minken...
« Svar #1 skrivet: 31 jan-14 kl 15:08 »
Ja, det är ena ettriga jäklar, det är sant  >:D
Du FÅR fånga den med fälla i din egen trädgård, och det är bäst att göra det medan du har husdjuren kvar.
Sen blir det nog lugnt skall du se  ;) Lycka till !!
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

kurt

« Svar #2 skrivet: 31 jan-14 kl 15:49 »
Nej man behöver ingen jägarexamen för  fällfångst, bara jaktkort

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-14 kl 18:33 »
Men inte behöver du jaktkort för skyddsjakt om det inte är matnyttigt vilt?

kurt

« Svar #4 skrivet: 31 jan-14 kl 18:55 »
Men inte behöver du jaktkort för skyddsjakt om det inte är matnyttigt vilt?

Lagen säger bara att man behöver jaktkort för fällfångst, det finns ju inget "matnyttigt vilt" som fångas i fälla! Det är ingen skillnad på skyddsjakt och pälsfångst. Man skall ha jaktkort om man är drevkarl/kvinna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-14 kl 19:39 »
Jaktlagen:  23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där
döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller
i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink,
hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor,
skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata,
björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,

Har du inte jakträtt kan du knappast behöva lösa jaktkort. Annars skulle alla som tar en mus i en fälla behöva lösa jaktkort.

tranicos

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-14 kl 19:48 »
Tack för alla svar!

Om man rent hypotetiskt har fått låna en fälla, och skulle råka fånga minken men inte vill ha ihjäl den. Är det bara att köra bort till närmsta sjö och släppa ut den där då? Hur långt bort måste man fara för att den inte ska komma tillbaka?

Det vore fint om man slapp lösa jaktkort eftersom jag gärna vill bli av med den nu. Gör det någon skillnad om en kompis som är jägare sätter upp fällan?

//Linus

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jan-14 kl 20:13 »
Lek med tanken att du fångar minkar för att slippa dina ank-attacker och döda ankor mm och att du åker flera mil och skapar samma problem hos någon som inte hade minkproblem innan.

Du väljer förstås minken eller ankan, eller minken och något annat fjäderfä. Minkar tar också död på många fina sjöfåglar.

Har du den i en fälla, sänk fällan i en vattentunna och sälj skinnet. Du bli alla glada! Man ringer aldrig och frågar om man får ta bort en Mink som angriper en ankor. Man bara gör det!!

Che Guevara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-14 kl 20:19 »
Lek med tanken att du fångar minkar för att slippa dina ank-attacker och döda ankor mm och att du åker flera mil och skapar samma problem hos någon som inte hade minkproblem innan.

Du väljer förstås minken eller ankan, eller minken och något annat fjäderfä. Minkar tar också död på många fina sjöfåglar.

Har du den i en fälla, sänk fällan i en vattentunna och sälj skinnet. Du bli alla glada! Man ringer aldrig och frågar om man får ta bort en Mink som angriper en ankor. Man bara gör det!!
Som du nog vet så uppmanar du just nu till brott .

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-14 kl 20:24 »
Är inte minken fredlös

Che Guevara

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 jan-14 kl 20:31 »
Är inte minken fredlös
Fredlös eller inte så är det olagligt att dränka något djur .

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jan-14 kl 21:10 »
Ok, tryck in en dubbelpipa i munnen på den och tryck av. 300 blyhagel i en Mink är tydligen lagligt.

Sikta inte på fällan bara. Synd att förstöra fint skinn.

Siljansringen

« Svar #12 skrivet: 31 jan-14 kl 21:31 »
Hallå!

Jag har precis stått i bäcken hemma, med vatten till knäna, och slagits med en mink som försökte ha ihjäl mina ankor. När jag fick den att släppa en anka for den genast på nästa. Ettrig liten jävel!

Eftersom jag har både ankor, hönor och kaniner med ungar i brygghuset intill bäcken tänker jag att det bara är en tidsfråga innan den går in där och tar för sig. Om man nu skulle lyckas få bort den där minken, är det lugnt ett tag framöver då, eller finns där flera? Eller kommer det en ny som tar över platsen så fort denna försvinner?

Får jag fånga den själv med godkänd fälla fast jag inte är jägare? Jag kan fånga den i min egen trädgård.

Tack på förhand.

//Linus

Ta död på minken snarast annars blir du utan djur. Enklast med fälla av lådmodell. bygg in fällan i en trång passage vid bäcken, mellan bäckkanten som om möjligt är högre  och vattnet. Sätt pinnar tätt som staket mellan vattnet och fällan, så även ovanpå fällan. Minkar leds lätt med naturliga staket. Som att leda fiskar i ryschor.  Ett kraftigt luftgevär tar död på minken.
Fråga fiskevårdsföreningen om fällor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 31 jan-14 kl 23:58 »
Tack för alla svar!

Om man rent hypotetiskt har fått låna en fälla, och skulle råka fånga minken men inte vill ha ihjäl den. Är det bara att köra bort till närmsta sjö och släppa ut den där då? Hur långt bort måste man fara för att den inte ska komma tillbaka?

Det vore fint om man slapp lösa jaktkort eftersom jag gärna vill bli av med den nu. Gör det någon skillnad om en kompis som är jägare sätter upp fällan?

//Linus

Tänk på att minken inte är ett naturligt djur i våra marker, och att många kämpar för att bli av med den. Vet inget ställe där man faktiskt vill ha mink, så det är inte så bra att släppa den.

Du behöver inte jaktkort, låna en fälla och sätt igång. Och sedan kanske du skulle köpa eller bygga en fälla så att du har, för problemet kan komma igen.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #14 skrivet: 01 feb-14 kl 01:28 »
Jag skrev ett inlägg, men upptäckte att jag hade fel! :-[ så ändrar nu. Här kommer det riktiga!
Det finns ett undantag som gäller punkterna 2-5 i bilaga4 i jaktförordningen (jakt för att förebygga skador av vilt). När det gäller dom punkterna behöver man inte statligtjaktkort. Det gäller blandannat mink som kommer in på en gård och där kan orsaka skada. Undantagen finns beskrivet i 49 paragrafen i jaktförordningen.

Sen finns det bra och godkända slagfällor för mink. Då behöver du inte besväret med att avliva den.
« Senast ändrad: 01 feb-14 kl 02:01 av GrävlingsJanne »
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

tranicos

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 feb-14 kl 12:17 »
Tack igen!

Jag har lånat en fälla av äldre modell som nog fungerar bättre till katter eller grävlingar. En avlång trälåda med en plåtlucka i var ände och en vippbräda i mitten som får luckorna att falla ner. Försökte fånga en fisk förut att beta med men det gick inte så bra. Minken har väl ätit upp all fisk förstås...  ::)

Vad kan jag beta med annat än fisk? Känns som ett stort projekt att försöka leda in minken i fällan med staket så jag provar gärna med bete först.

Bifogar en liten film på de stackars ankorna som blev utsatta. Vattnet är lite lägre nu så fällan står på det nedersta trappsteget som skymtar under vattnet, precis intill grunden på garaget. Det är samma ställe som ankorna blev attackerade och en granne har även filmat minkhona med ungar här för några vårar sedan.

Svensk Gul Anka

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #16 skrivet: 01 feb-14 kl 17:58 »
Lite fågeldun i fällan kan väcka minkens intresse. Annars fungerar frysta räkor bra.
Finns en jätte bra slagfälla som heter ihjälmink. Då slipper du problem med avlivning.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 01 feb-14 kl 18:15 »
Jag har ihjäl till mink och mård ,Tror att det är så att det är 2 ingångar på mink och en på mård,Hur som helst så är det en bra fälla om man vill ta till vara skinnet,MVH

tranicos

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 feb-14 kl 20:51 »
Idag har det hänt igen.

Ankorna har bara gått fritt och badat i bäcken när vi varit med sedan senast, men nu låg ankhonan (vuxen svensk gul anka) död utan huvud i deras balja och en mignonhane är borta. Detta skedde i rastgården. Hönorna hade gått in för kvällen så de klarade sig.

Att bara huvudet är borta, det tyder väl på minken? Den jag såg verkade ganska liten och hade inte ens bitit igenom fjäderdräkten när jag kom på den senast, men om den får lite tid på sig så går det kanske... Kan det varit något annat rovdjur?

Jag har provat två fällor, agnade med fiskrens eller ägg och tonfisk. Jag har provat lite olika kombinationer men utan resultat. Nu lade jag den döda ankan som bete i den stora fällan och ställde den utanför rastgården så får vi se.

TRÅKIGT!

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 feb-14 kl 21:00 »
Man kan aldrig vara för snäll mot Mink och Mård. En Mård tar också och knipsar huvuden. Fånga den och släpp dem aldrig levande, de kommer tillbaka och håller på tills dina ankor tar slut annars.
Får du en i fällan. Gillra den på nytt och igen och igen ... Familjen Mink håller till i krokarna, snart kommer fru Mink, sedan alla syskon och hälsar på.
Har du en gång haft besök så gardera alltid med en fungerande fälla!! Plocka dom en efter en. Här finns Mård som bara ger upp tillfälligt. Hur många som än fångas kommer en ny. De lever på fågel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser