Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påskynda förmultningsprocessen?  (läst 1655 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Påskynda förmultningsprocessen?
« skrivet: 29 jan-14 kl 09:54 »
Hej hej

Ställde frågan i lite fel forum så jag testar om jag hittar  rätt hjälp här:

Har en stor hög med getternas gamla strö (hö & halm) och min fråga är hur jag "förmultnar" detta på snabbast vis? Går det tex fortare om högen är övertäckt?

Tips välkomnas :)

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Påskynda förmultningsprocessen?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-14 kl 10:14 »
Hej hej

Ställde frågan i lite fel forum så jag testar om jag hittar  rätt hjälp här:

Har en stor hög med getternas gamla strö (hö & halm) och min fråga är hur jag "förmultnar" detta på snabbast vis? Går det tex fortare om högen är övertäckt?

Tips välkomnas :)
har gettarna kissat och bajsat på det?

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 29 jan-14 kl 11:12 »
Jajjemen :)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-14 kl 12:46 »
Jajjemen :)
då behöver du egentligen bara lägga det i en hög. Men vad du ska kolla är att det varken är för blöt eller för torrt. Det kan ju finnas delar som är ganska torra och en del som är ganska packade och blöta tex där de har trampat mycket och det som ligger underst. Så när du lägger en hög är det viktigt att blanda torrt och lite fuktigare. Om det ff känns för torrt så kan du vattna det lite, hellre lite för fuktigt enligt min uppfattning. När du lägger det i en hög kan du trampa ihop det hela lite grann efter varje lager. Är det för löst så multnar det också långsamt. Sedan borde det hela ta värme ganska fort även nu på vintern. Har du riktigt bråttom att får det välomsatt så lägger du om hela högen en gång till efter 2-3 månader....

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 5 användare
Berberis, Nataks, Ollefund, torpjens, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser