Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gör ni extra inbetalningar på lånen?  (läst 6551 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
gör ni extra inbetalningar på lånen?
« skrivet: 05 mar-07 kl 18:20 »
hej!

jag har ett annunitetslån som ligger och dra månad för månad,idag fick jag för mig att göra en extra inbetalning.
ringde banken och fick postgirokontot.

pengarna skall alltså överföras genom att göra en insättning på detta postgirokonto och som meddelande skriver man : extra amortering och sitt kreditnummer.

mannen på banken som svarade blev lite paff, det hörde jag, men det bryr jag mig inte om,jag vill att banken ska se att jag är duktig på att betala tillbaka, för då kan man få ett nytt lån sedan om det skulle behövas.

hur gör ni? betalar ni några hundra/några extra tusenlappar nångång då och då när ni ser att ni har råd med det? eller hur gör ni?

Sommartorparn

Re:gör ni extra inbetalningar på lånen?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-07 kl 18:36 »
Det är inte säkert att det går att betala tillbaka snabbare på alla lån. Det beror på vad man har avtalat. Men om det är möjligt, så ska man förstås försöka göra det.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 mar-07 kl 18:53 »
Det är inte säkert att det går att betala tillbaka snabbare på alla lån. Det beror på vad man har avtalat. Men om det är möjligt, så ska man förstås försöka göra det.
självklartgår det att betala tillbaka sitt lån snabbare,alla lån kan väl lösas in i förtid,eller göras extra inbetalningar på?  ::) konstigt vore det annars tycker jag.

trädman

« Svar #3 skrivet: 05 mar-07 kl 19:42 »
självklartgår det att betala tillbaka sitt lån snabbare,alla lån kan väl lösas in i förtid,eller göras extra inbetalningar på?  ::) konstigt vore det annars tycker jag.

Om lånen har rörlig ränta brukar det väl aldrig vara några problem att amortera så snabbt man vill. Att lösa lån med bunden ränta kan innebära att man får betala ränteskillnadsersättning till långivaren beroende på lånets ränta i förhållande till rådande marknadsränta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 mar-07 kl 20:24 »
Trädman har rätt, man kan alltid betala tillbaka lån i förtid, med ränteskillnadsersättning om man har bunden ränta.

Att betala extra på lån är ett bra, säkert och lönsamt sätt att spara på. På den tiden vi hade topplån på huset brukade jag pytsa in några tusenlappar då och då om det fanns några över. Det är garanterat bättre ränta på detta än vad det är att ha pengarna på ett bankkonto. Tänk så här: om banken tycker det är en bra affär för dem att du lånar pengar av dem, så är det en bra affär för dig att inte göra det.

davidB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 11:14 »
Betalade nästan alltid extra på billånet jag hadde förut.
Kollade i slutet på månaden på ekonomin och såg att det var tex en tusenlapp kvar sen förra månadens lön och satt då in denna.+ normal amortering.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 22:00 »
Vi brukar betala av så snabbt vi bara kan på lån som vi tar på t ex diskmaskin eller som nu på husvagnen. Huslånen har vi till bunden ränta på två år vilket blir billigare än rörlig ränta. Så där går det inte att betala in snabbare. Om vi som det redan har nämnts inte betalar ränteskillnaden.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

trädman

« Svar #7 skrivet: 07 mar-07 kl 22:57 »
Huslånen har vi till bunden ränta på två år vilket blir billigare än rörlig ränta.

Det gäller kanske just nu, men inte generellt. Den rörliga räntan är i de allra flesta fall lägre än någon bunden ränta. Sen kan man naturligtvis spekulera i ränteförändingar genom att binda sina lån i "rätt" tid och därigenom få lägre ränta på de bundna än de rörliga lånen när den rörliga räntan går upp. Ska man konsekvent lyckas binda sina lån "rätt" så man över tiden får lägre räntekostnader än att låna rörligt måste man i något avseende vara "smartare" än marknaden, eller ha tur. Båda delarna är svårt långsiktigt. Hur bra affären blir vet man inte förrän bindningstiden är slut, eftersom man inte vet hur den rörliga räntan utvecklar sig.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 08 mar-07 kl 19:04 »
En kompromiss är rörlig ränta med räntetak.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 08 mar-07 kl 23:08 »
Trädman har rätt, man kan alltid betala tillbaka lån i förtid, med ränteskillnadsersättning om man har bunden ränta.

Att betala extra på lån är ett bra, säkert och lönsamt sätt att spara på. På den tiden vi hade topplån på huset brukade jag pytsa in några tusenlappar då och då om det fanns några över. Det är garanterat bättre ränta på detta än vad det är att ha pengarna på ett bankkonto. Tänk så här: om banken tycker det är en bra affär för dem att du lånar pengar av dem, så är det en bra affär för dig att inte göra det.

Du slår huvudet på spiken, Ulric. Bra sagt! :)

Jag skulle inte drömma om att köpa t ex pryler, möbler, elektronik på avbetalning.
Jag undviker in i det sista att ta lån (förutom på huset). De få gånger jag har haft ett annat lån (studieskuld t ex) har jag betalt av det illa kvickt. Nyss har jag tagit på mig ett billån och det känns inte ett dugg bra. Amorterar extra allt vad jag kan för att bli av med eländet så snart det bara går.

"Den som har skulder är icke fri".
Why be normal when you can be yourself?

udda

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 mar-07 kl 08:44 »
Vi har bara ett huslån men det räcker.
Vi delade upp lånet på en del bunden ränta (3 år) och en med rörlig (bundet på tre månader i taget) för att kunna amortera mera. Vi ville ha en hög amorteringstakt men det gick inte att amortera löpande så mycket som vi ville. Därför sparar vi under tre månader och amorterar extra på den rörliga delen. Förhoppningsvis har vi betalat av den rörliga delen då den bundna delen går ut. Det tycker vi har fungerat bra.
Om vi lyckas betala av lånen så har vi en husbuffert (om vi får tillbaka större delen av det vi gav för huset) och kanske klarar oss från att ta något nytt lån om vi skulle flytta och köpa ett annat hus.

Jag har hört att bankerna räknar med att kunna tjäna 1 miljon på varje kund under kundens livstid. Det finns med andra ord mycket pengar att spara på att tänka sig för vilka tjänster och lån man har hos banken.

Desto mer du amorterar desto mindre ränta behöver du betala och desto mer kan du amortera. Det gör att det går lättare att spara och lägga pengar på amortering.

Amortera allt ni kan och snuva banken på pengarna, de klarar sig ändå.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 mar-07 kl 23:39 »
Eller också har man JAK-lån å behöver inte bry sig om räntor:) Å då har man inte råd att göra extrainbetalningar ändå. Man sparar ju lika mycket till sig själv som man amorterar så det är en rejäl slant att pytsa in varje månad. Fast hälften får man tillbaka när lånet är avbetalt!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 20:01 »
Eller också har man JAK-lån å behöver inte bry sig om räntor:) Å då har man inte råd att göra extrainbetalningar ändå. Man sparar ju lika mycket till sig själv som man amorterar så det är en rejäl slant att pytsa in varje månad. Fast hälften får man tillbaka när lånet är avbetalt!

jak-lånet verkar vara rena bluffen...
verkar vara dyrare än vanliga banker.
sen fattar jag inte hur dem fungerar heller.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 mar-07 kl 20:02 »
idag pytsade jag in ytterligare 2678kr EXTRA på lånet utöver ordinarie amortering, så nu minskar det drastiskt, skönt!

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 mar-07 kl 00:04 »
..........

sen fattar jag inte hur dem fungerar heller.

Skönt att du fick med den raden också, annars kunde du lätt uppfattats som lite korkad.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 mar-07 kl 16:53 »
Skönt att du fick med den raden också, annars kunde du lätt uppfattats som lite korkad.

vad menar du vitis?
jag har varit inne på jaks hemsida och läst och jag fattar inte et ord av deras dravel. om man lånar 500.000,så ska man sedan spara 500.000,varför?

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #16 skrivet: 20 mar-07 kl 21:08 »
För att det ska finnas pengar att låna ut till nästa person.

solkatten

« Svar #17 skrivet: 20 mar-07 kl 21:13 »
Jag står i startgroparna att ta lån för att köpa mitt hus. Ska jag låna eller sälja aktier och fonder?
Generellt så stiger värdet på aktier ca 11% om året (genomsnittet sen 1927) och om räntan är 4% och en del avdragsgill så tjänar jag på att ta lån och behålla aktier och fonder.

edit: och då är det ju inte heller någon större mening att amortera extra.
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 21:15 av solkatten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 mar-07 kl 21:27 »
I genomsnitt stiger även fastigheter i värde, så skall man räkna ut vilken investering som är bäst måste hänsyn tas även till detta.

Största skillnaden tycker jag dock är att risken med att amortera är så mycket mindre än att köpa aktier för lånade pengar.

solkatten

« Svar #19 skrivet: 20 mar-07 kl 21:33 »
Största skillnaden tycker jag dock är att risken med att amortera är så mycket mindre än att köpa aktier för lånade pengar.

Köpa aktier för lånade pengar är ett stor NO NO. Det gör man absolut inte, då är man verkligen ute och cyklar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser