Går i samma tankar. Det är mycket lång väntetid för att få ull spunnen. Första året fick jag vänta i tre år för att få mitt eget garn. Väldigt frustrerande som ny och entusiastisk fårägare. Andra hinder, det är väl priset. Frakt sker med bussgods, det funkar ganska bra. De mindre spinneriet som kan ta emot min. 5 kg måste ju ta mer betalt också. Sedan finns det ett behov av kompetensutveckling - du lämnar in ullen och betalar per kilo inlämnad ull. Är den dåligt sorterad får du tillbaka väldigt lite för mycket pengar. Att klippa vid rätt tid är viktigt, och att klippa rätt, och sortera. Det är inte så svårt, men det är lita att ta hänsyn till.
Jag har anlitat och stått på kö på flera ställen och har erfarenhet ur fårägarens perspektiv.
Bor också i Uppland och vi är två personer i trakten som tänk tanken.
Här i området finns Solkustens spinneri i Norrtälje, samt Bowens i Sörmland. Det finns i Sverige tre s.k Minimills: Bowens, Ull i Väst och Torsta i Jämtland. Det är en investering på dryga miljonen och en mängd kunskapsuppbyggnad. Det finns även ett antal större spinnerier, bl a Wåhlstedts i Dalarna och Filtmakeriet i Kilafors.
Kul att du lyfter FB-gruppen Ullförmedlingen, där jag är initiativtagare och administratör. Jag är själv fårägare och mycket engagerad i bättre förutsättningar för den svenska ullen. Jag vet att det finns stor efterfrågan på spinneri, men det är nog också tufft att få det att gå runt.
Mejla mig på fia.soderberg@telia.com om du vill fortsätta spåna.