Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garva renskinn/fäll  (läst 6334 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
Garva renskinn/fäll
« skrivet: 12 jan-14 kl 22:16 »
Hej alla där ute!

Jag har ikväll fått hem en hel ren samt dess skinn. Detta är fruset och jag vill bereda skinnet så jag kan ha det i fotöljen (tycker det e tjusigt) och mysa ner mig i det under en filt :)
Jag har bara erfarenhet av garvning av kaninskinn och då har jag berett de skinnen i Alunbad på följande sätt:

Frysta skinn har tinats upp och efter att jag tagit bort blod och fettklumpar så har skinnen legat i alunbad i 1 dygn.
Då har jag avlägsnat hinnan och sedan lagt tillbaka skinnen i badet ännu 1 dygn.
Efter detta har jag tagit upp skinnen, schamponerat pälsen för att göra den ren och sen har jag lagt dem på tork med lite rågskikt på skinnsidan. Då skinnen varit lite halvtorra har jag börjat massera och dra åt olika håll. När skinnet varit mjukt har jag masserat in en blandning av äggula, olivolja och rapsolja.

Min fundering... ska jag göra på samma sätt med renfällen..? Recept på mängder isf?
Har även hört talas om att det går att bereda med deg? Hur gör jag då?

Tacksam för era bästa råd :)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

karhild

SV: Garva renskinn/fäll
« Svar #1 skrivet: 16 feb-14 kl 18:36 »
Hm jag vet inte om tjockare skinn men jag undrar om receptet på din ägg och olje blandning? :) kommer du ihåg hur du gjorde?

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 25 mar-14 kl 17:08 »
Hm jag vet inte om tjockare skinn men jag undrar om receptet på din ägg och olje blandning? :) kommer du ihåg hur du gjorde?

Min ägg och oljeblandning lyder efter följande:

1 äggula
0,5 dl rapsolja
0,5 dl olivolja

:)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Howlit

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 mar-14 kl 08:22 »
Jag skulle ju skippa alunbadet men använda ditt ägg-olja recept i övrigt, se bara till att pälsen torkar innom ett dygn om du tvättar den annars kan håren börja lossna. Men om du inte har så stora krav på att skinnet är mjukgjort skulle jag skrapa det och spika upp det på en vägg (som är brukligt i norrland) och torka det bara, sen kan du ha det i soffan...eller ute! Jag har i och för sig aldrig garvat renskinn med håret kvar, bara torkat...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1680 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser