Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25401 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Timpeng
« Svar #40 skrivet: 12 jan-14 kl 22:12 »
Inte ger man 150 kr svart till en Litauer? Svartpriset ligger på 50 kr/timme. 150 kr räcker till de avgifter du måste betala som arbetsgivare och för att de skall kunna betala skatt och få igång sitt eget jordbruk hemma. Vi får åka till Norge för samma effekt ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #41 skrivet: 12 jan-14 kl 22:20 »
Du missade nog att jag skrev "om det ska vara vitt och enligt alla regler".   Klart att man inte själv kan köra vitt och enligt alla regler och konkurrera med priset för svart arbetskraft. För du menar väl inte att en Lithauer som tar 150 kr/timme betalar Skatt och egenavgifter av sina 150?

Här omkring går det att hyra litauer som byggarbetare för 80 kr/timmen. Detta är vitt och sedan får man ROT-avdraget på det. Hur mycket litauern får i fickan efteråt vet jag inte. Troligtvis så får de ROT-pengarna från Sverige och sedan slängs alla fakturer och kvitton innan skatten ska betalas i Litauen.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #42 skrivet: 12 jan-14 kl 23:26 »
Dom har ju sina firmor i hemlandet där egenavgifterna är ett par procent.  Allt är helt enligt reglerna.  Vi har fri rörlighet och ett gemensamt momsområde i EU.

annapanna8

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 01 feb-14 kl 19:40 »
Tänk på att räkna med semesterersättning, försäkring, arbetskläder, ev sjuklön(oftast har man 7 dagars karens eller mer), tid för fakturering mm samt att du ev anlitar någon för bokslutet mm. Just det med sjuklön glömmer många och visst, du kanske nästan aldrig är sjuk men tänk om du halkar och bryter benet tex? Då vill det till att du är försäkrad samt har lite pengar på hög.

hans

• Dalsland
« Svar #44 skrivet: 01 feb-14 kl 21:02 »
Jag tror det är en bättre ide att jobba för tex maskinringen eller farmartjänst.Det är lättare för dom att hålla uppe lönerna eller vad man skall kalla det, att utföra arbete och konkurera med utlänska personer som är så mycket billigare än dig själv och du kanske ha svårt att få jobben trots att du vill ha 200plus moms är nog en yberdålig affärside.Jag vet att en del hoppar in och kör lastbil extra och får in en hel del timmar på det dom jag känner ligger på 250+moms om du händelsevis har lastbilskort.....Lite skamligt att betala en person som gör ett vettigt jobb 70kr i timmen.....

Che Guevara

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 feb-14 kl 02:03 »
Jag tror det är en bättre ide att jobba för tex maskinringen eller farmartjänst.Det är lättare för dom att hålla uppe lönerna eller vad man skall kalla det, att utföra arbete och konkurera med utlänska personer som är så mycket billigare än dig själv och du kanske ha svårt att få jobben trots att du vill ha 200plus moms är nog en yberdålig affärside.Jag vet att en del hoppar in och kör lastbil extra och får in en hel del timmar på det dom jag känner ligger på 250+moms om du händelsevis har lastbilskort.....Lite skamligt att betala en person som gör ett vettigt jobb 70kr i timmen.....
Det måste väl ändå vara upp till var och en att avgöra om det är ok eller inte . Att det sen finns en massa giriga egen företagare det vill in  tala om
tyvärr .

malarmaster

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 02 feb-14 kl 08:37 »
vet inte vad som menas med giriga företagare men löner varierar ju mellan olika branscher.
och går du som anställd vill du väl i alla fall ha vad kollektivavtal säger?
det är väl också då rimligt att man som egenföretagare kommer upp i det och kan ta ut samma lön och fårmåner som sina anställda?
själv är jag målare och har eget sedan många år,numera utan anställda då pressen att hålla dem med jobb blev för stor,man fick lägga massa gratistid på att jaga jobb.
nu jobbar jag ungefär halvtid och tack vare att jag lever enkelt så går det ändå.man får mera kvalitetstid hemma i trädgården  och projekten i verkstan.
jag debiterar mina kunder 360 + moms =450:- timmen.på det får kunden i allmänhet rotavdrag på hälften.jag ligger ungefär en hundralapp i timmen lägre än mina konkurrenter samt att jag lämnar ärliga timmar gör att det inte är svårt att få uppdrag.
skulle jag haft anställda hade jag haft högre utdebitering.
det finns ett begrepp som heter lönekostnad som de flesta tycks ha svårt att förstå.
man snackar timpeng men den är ju bara en del av kostnaden.
myndigheterna vill ha in sitt,dvs arb.givaravgift och inkomstskatt. men sedan finns det annat t.ex FORA (pensionsavgift).
är du dessutom egen är en privat sjukförsäkring ett måste då den allmänna är för dålig och täcker inte upp dina kostnader om du skulle t.ex bryta något.
en företagsförsäkring är också ett måste särskilt om man jobbar åt privatpersoner och gör t.ex våtrum.
sedan kommer de vanliga utgifterna: arbetskläder,bokföring,årsavslut(årets genomgång kostar 5000.)bil och div maskinkostnader,telefon,data och det finns säkert mer.här är inte heller uppräknat investeringskostnader i t.ex byggställning,stegar och liknande.
så för att fastställa vad man kan debitera sin kund måste man dels veta vad tar konkurrenterna och sedan räkna på sina egna utgifter.
kan man rimligen jobba för t.ex 200/timmen? vad blir över?vet att skogs/jordbrukssektorn är lågavlönat men minilön måste vara vad ett kollektivavtal föreskriver.
det är ju dessutom problem om man måste konkurrera med utländska firmor med väldigt låga löner.
det finns det även i min bransch men tack o lov tycks de flesta ändå välja svenska småfirmor.
de utländska har ju inte heller så bra rykte vad gäller ärlighet o kvalitet.
att de dessutom jobbar långsamt samt oftast bara går på löpande lön gör inte alltid att det i slutänden blir billigare.
ulf

Che Guevara

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 02 feb-14 kl 09:49 »
malarmaster Att ta en skälig ersättning det är helt i sin ordning .Men att ta ut 6-800kr för att  vela om kring och hämta ´grejer halva dan det är inte ok tycker ja . Har man kommit dit så ska man va förbered för  uppdraget  anser ja .

hans

• Dalsland
« Svar #48 skrivet: 02 feb-14 kl 10:21 »
Ett mycket klokt inlägg malermester jag lyckades heller aldrig tjäna lika mycket som mina anställda pga att jag fick lägga väldigt mycket tid på att förbereda att tex hämta grejer,laga grejer, åka och titta på grejer på ej fakturerbar tid givetvis anställda på kollektivavtal som alltid garanterade dom 8tim om dagen oavsett om det fanns jobb.Så nog fan vet jag vad en yberdålig affärside är.Alltså att starta företag utan att ha en timpeng som täcker kostnaderna är jättefarligt då det kan handla om ganska stora pengar även för en enmansfirma. Ta kundförluster det kan vara väldigt lockande att tex jobba för en stor kund länge (enkla pengar)kommer varje månad men skulle kunden helt plötsligt inte betala kan du lätt tappa 50000 eller mer (har hänt många av mina kolleger) och då kan man glömma det året.Sen får du ju definitivt räkna med att många kunder är totalt oförstående till att betala en krona mer än den absoluta effektiva tiden du gör hos dom så har du eller kommer att få kring och förberedelsetid så får dina 200spänn betala det också och du är jäkligt ensam alla vill göra en bra affär på dig och en del vill pressa och pruta så.....försök hitta en bättre affärside där du kan få upp timpengen och lönsamheten när du väl skaffat F-skatten och gett dig ut i det här så är du företagare antingen du vill eller inte och MÅSTE tänka affärsmässigt annars blir det onödigt tufft för dig lycka till.   

malarmaster

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 02 feb-14 kl 13:08 »
malarmaster Att ta en skälig ersättning det är helt i sin ordning .Men att ta ut 6-800kr för att  vela om kring och hämta ´grejer halva dan det är inte ok tycker ja . Har man kommit dit så ska man va förbered för  uppdraget  anser ja .
håller helt med. själv jobbar jag bara på fast pris,lämnar en offert på de timmar jobbet är beräknat att ta.kunden vet vad kostnaden blir i slutänden,jag vet hur många timmar jag har på mig. ibland blir det fler(man vill ju lämna ett kvalitetsjobb efter sig)men det får jag själv stå för.
när jag hade anställda var det svårt att lämna en fast offert,killarna jobbar olika fort och som du säger,ibland skulle det hämtas grejor eller dyl. så timmarna rinner på.så en del jobb blev det förluster på.jag försöker alltid att hålla avtal och jag vet att många firmor hittar på en massa extra vid faktureringen,t.ex bilkostnader som plötsligt dyker upp.
inte ärligt och inte min stil.
bättre köra själv med någon pålitlig inhyrd på timme när det behövs. ulf

Hans Andersson

• -
« Svar #50 skrivet: 03 feb-14 kl 09:55 »
Allt hänger ju på hur intresserad man är av att få några uppdrag. Om valet står mellan att sitta hemma och rulla tummarna och att hyra ut sig själv och ha runt 100 kr/tim före skatt, så borde det ju vara rätt lätt att välja.

Sen måste man branschanpassa sig. Jordbruket är ett låglöneområde där man tar in mängder av utländsk arbetskraft och det är ju bara att acceptera om man vill konkurrera inom den svängen.

Att jämföra med hantverksyrken blir alltid snett eftersom staten ofta betalar halva den lönen genom rotavdragen.  Lite tillspetsat kan man säga att hantverkare lever gott på statliga bidrag.  Utan dom bidragen hade dom ju också fått hacka i sig att det finns andra som jobbar billigare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #51 skrivet: 03 feb-14 kl 09:59 »

Sen måste man branschanpassa sig. Jordbruket är ett låglöneområde där man tar in mängder av utländsk arbetskraft och det är ju bara att acceptera om man vill konkurrera inom den svängen.

Skall jag tolka det som att med du ditt resonemang tycker att social dumpning är i sin ordning?

Man skall ha så pass betalt att man inte hamnar under avtalsgränserna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 03 feb-14 kl 10:22 »

Varför då?

Är det inte bättre att ha lite mindre betalt och ha ett arbete än att gå utan?

När jag säger vad jag tar betalt så säger alla: "Usch, det är alldeles för lite som IT-konsult! Du ska ta mer!"

Varför då? Jag är nöjd och vi klarar oss på våra löner.

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 03 feb-14 kl 10:24 »
Varför då?

Är det inte bättre att ha lite mindre betalt och ha ett arbete än att gå utan?

Och betala för att få jobba menar du?    Finns det en överenskomst så är man inte det minsta lilla smart om man vill ha mindre...
Vill du oxå gå ner i lön?
Men inte nödvändigtvis.

Hans Andersson

• -
« Svar #54 skrivet: 03 feb-14 kl 10:27 »
Skall jag tolka det som att med du ditt resonemang tycker att social dumpning är i sin ordning?

'Avtalsgränserna' är en svensk konstruktion som allt mer naggas i kanterna när verkligheten tränger på från andra länder. Det är lika bra att förbereda sig nu, för det kommer inte att hålla i längden med vårt löneläge.
Vi har en fri rörlighet inom EU och jag har lite svårt att se varför en litauer som bor hemma i sitt land merparten av året och jobbar här under säsongen, ska ha en svensk lön?
Dessutom köper ju sen de som ska ha produkterna gladeligen det billigaste utifrån.  Det handlar om att lära sig vad konkurrens är. För jordbruket handlar det om överlevnad.

Dessutom är en svensk lantarbetarlön lite drygt 110 kr/tim.   Med semesterlön och avgifter så blir det 162 kr/tim.
Skulle jag ha jordbruk och nån kom för att enbart köra maskiner och för det begär 250 kr med F-skatt så skulle jag erbjuda en timanställning med avtalslön.

Hans Andersson

• -
« Svar #55 skrivet: 03 feb-14 kl 10:32 »
Och betala för att få jobba menar du?    Finns det en överenskomst så är man inte det minsta lilla smart om man vill ha mindre...

Det finns ju ett antal grupper inom svensk näring som nog skulle må bra av att resonera om lite lägre löner. Så slipper dom yla om att utländska jobbare 'tar jobben'.

Men jag har ju förstått att det finns de som hellre tjurar ihop och sitter hemma än går ner nån tia i lön.
På en fabrik här i närheten gick dom nyligen ner 2000 kr/månad för de som hade högst betalt ute vid linorna. Facket sa inte så mycket för dom insåg vad alternativet var.

Skogsvilde

• -
« Svar #56 skrivet: 03 feb-14 kl 10:44 »
'Avtalsgränserna' är en svensk konstruktion som allt mer naggas i kanterna när verkligheten tränger på från andra länder. Det är lika bra att förbereda sig nu, för det kommer inte att hålla i längden med vårt löneläge.
Vi har en fri rörlighet inom EU och jag har lite svårt att se varför en litauer som bor hemma i sitt land merparten av året och jobbar här under säsongen, ska ha en svensk lön?
Dessutom köper ju sen de som ska ha produkterna gladeligen det billigaste utifrån.  Det handlar om att lära sig vad konkurrens är. För jordbruket handlar det om överlevnad.

Dessutom är en svensk lantarbetarlön lite drygt 110 kr/tim.   Med semesterlön och avgifter så blir det 162 kr/tim.
Skulle jag ha jordbruk och nån kom för att enbart köra maskiner och för det begär 250 kr med F-skatt så skulle jag erbjuda en timanställning med avtalslön.

Det finns ju ett antal grupper inom svensk näring som nog skulle må bra av att resonera om lite lägre löner. Så slipper dom yla om att utländska jobbare 'tar jobben'.

Men jag har ju förstått att det finns de som hellre tjurar ihop och sitter hemma än går ner nån tia i lön.
På en fabrik här i närheten gick dom nyligen ner 2000 kr/månad för de som hade högst betalt ute vid linorna. Facket sa inte så mycket för dom insåg vad alternativet var.

Alltså du förespråkar lönedumpning.     :D

Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 03 feb-14 kl 11:07 »

Ja.

Om det gör att jag får behålla mitt arbete, så ja. Det är ok. Det finns en smärtgräns. 50 kr/tim eller något, gissar jag. Det blir inte så mycket pengar av det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 03 feb-14 kl 11:08 »
Alltså du förespråkar lönedumpning.     :D

Lönedumpning eller jobbexport...

Det finns dock ett tredje alternativ och det är att konkurrera med service. Om man är inriktad på ett område där det handlar om ren arbetskraft som i princip vem som helst kan erbjuda så är det svårt att göra ett högre löneläge prisvärt, men om det handlar om hantverkare, allmänfixare etc så finns det möjligheter att ta mer betalt genom att helt enkelt vara värd det. Ett exempel är killen som hjälpte till att fixa i ordning gamla huset inför försäljning, han inte bara är driven och duktig på att göra allmänna småjobb, han jobbar dessutom på att få ihop ett bra kontaktnät så han vet vilken elektriker, rörmokare etc som man ska ringa när man måste ha något gjort. Det är guld värt.

Andra exempel är tex rörmokaren och elektrikern jag anlitar här nere, eller bonden som sadlat om till allmänfixare som hjälpte mig riva grisstallet. Jag skiter i vad det står för timpris på fakturan, för mig är det mer värt att jag vet att jag kan förklara vad som ska bli gjort och sen blir det gjort! Jag behöver inte tjata på dem, jag behöver inte hänga över axeln på dem eller nånting. Det bara funkar. De får börja ta ut ett jävla ockerpris för att jag ens ska överväga att byta. Är man händig och kan göra massa småjobb och, kanske framför allt, vet när man ska plocka in annan expertis så tror jag att det går att leva gott på det. Jag vet om tre som håller på med det och som inte riskerar att gå jobblösa direkt, men gemensamt för dem är att alla tre är riktigt, riktigt duktiga, självgående och servicemindiga!
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Skogsvilde

• -
« Svar #59 skrivet: 03 feb-14 kl 11:44 »
Ja.

Om det gör att jag får behålla mitt arbete, så ja. Det är ok. Det finns en smärtgräns. 50 kr/tim eller något, gissar jag. Det blir inte så mycket pengar av det.

Då kan det juh vara så att din marknad generellt sett har för höga löner?
Emedan lantbruket har för låga löner.   
Visst vet jag att marknaden ser annorlunda ut nuförtiden men jag kan inte se att jag skall tycka om och gilla det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
Angelkott

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser