Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har nån bott i afrika???  (läst 2639 gånger)

bushwomen

har nån bott i afrika???
« skrivet: 05 mar-07 kl 08:11 »
hej!!!har nån bott i afrika???jag behöver fakta om hur det e att bo i afrika,i nigeria!!!jag har fått ett erbjudande om att få flytta till nigeria o bli bonde,har nån nåt att säga om det landet???inte om män,utan om vad jag ska tänka på o se upp för,eller nåt jättefint,vad det nu kan vara???alltså inga skräck berättelser som nån hört i andra o tredje o fjärde hand,utan fakta o sanna hörsägen,tack,tacksam för svar,ha en bra dag,hälsar bushwomen

sheeplady

Re:har nån bott i afrika???
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 11:54 »
Hej Buschwomen!!
Nu kommer du att få uppleva lärorikt, spännande och lite obehag också. Jag har levt ett år i Liberia i slutet på 80-talet. Så annorlunda!!! Vad är det lite mer exakt du är nyfiken på? ::)
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 14:03 »
har nån bott i afrika???

De flesta afrikanerna + några till ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #3 skrivet: 12 apr-07 kl 08:47 »
hei bushwoman *

jag spenderade större delen av 90 talet i afrika. tyvärr inte i nigeria utan främst i östra och södra afrika. älskar afrika, moderlandet av hela mitt hjärta och berättar mer än gärna om mina erfarenheter där. tycker absolut att du skall ta chansen att testa bondelivet i afrika. det kommer förmodligen inte att bli i närheten av det du tänkt dig men oavsett så kan det inte bli fel. afrika är väldigt förlåtande. berätta mer om ditt äventyr så att vi vet hur vi kan tipsa dig.

mvh. jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 09:55 »
Jag jobbade i Lagos, Nigeria vintern 04/05 på Ericsson och hos en telefonoperatör.
Nu vet jag inte alls hur relevant det är jämfört att arbeta på en farm utanför storstaden.
Så här hade jag/vi som arbetar för Ericsson:
Beväpnad eskort och skottsäker bil till och från flygplatsen.
Aldrig gå på stan utan bil och chaufför var vi än skulle.
Jag hade funderingar på att uppsöka en bokaffär i Lagos men la det på hyllan då chauffören tyckte att det var bäst att ta med en beväpnad vakt.

Sen finns det mycket annat, t.ex. försäkring (7-8000:-/mån tror jag på ett svenskt bolag) Lloyds är bättre de är vana att försäkra folk i mysko länder.
Kolla med utrikesdepartementet hur Nigeria är listat ang risk.
Bor/jobbar man utomlands mer än 3 månader blir man utskriven ur Försäkringskassan, sen hur dom kollar det vet jag inte.
Det finns en bok om att arbeta utomlands.

Kan säga också att det är stooor skillnad att arbeta utomlands anställd av ett svensk bolag och anställd av ett utländskt.
Jag var anställd av ett utländskt bolag, det gjorde inte skillnad på Ericssons säkerhet, utan ang försäkringar och säkerhetsnätet hemma.

bushwomen

« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 23:49 »
hej,ok tack!!!jag har hört så mycket olika saker om nigeria,speciellt från min vännina som e där ifrån.o hon lovordar landet eftersom hon e därifrån e det säkert ingen risk för henne,för hon har en annan färg än mej!!!men oxså en del negativa saker,såsom b.l.a.att för många år sedan så hade en "vit-arbetare"skadat sej väldans illa,o min vännina sa att de måste ta honom till sjukhuset,men de sa att de vita har gjort så mycket vidriga saker emot dem,så han kunde gott ligga där o förblöda,vilket han gjorde,dog av att blodet försvann ur hans kropp!!!då jag nämde denna historia för henne,sa hon att det var länge sedan,o att det var annorlunda nu,därför vill jag höra andras åsikter om landet,för att verkligen få förstå att det e annorlunda nu???men det du berättade om att inte kunna röra sej fritt i landet låter väldans läskigt!!!hon har bjudit med mej detta år,så jag ska ner o kolla,o framför allt "KÄNNA EFTER"hur det känns,om de e främlingsfientliga???afrika e en stark kontinenet!!!tack återigen ni som svarat på mitt anrop,m.v.h.bushwomen,o ha det så gott

Utvandraren

« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 05:07 »

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 27 apr-07 kl 21:31 »
Jag har inte varit i nigeria. Än. Men jag har en karl som är därifrån, så vi ska försöka ta oss dit till jul! Vad jag som blåögd svensk har hört så kan det nog skilja ganska mycket beroende på var i nigeria du tänker bo. Det är ett stort land, med många olika folkgrupper. Man ser ju då och då på nyheterna om oroligheter, men enligt min man så är det oftast väldigt lokalt. Man vet vilka områden man ska undvika. Det som skrämmer mig är trafiken. Korruptonen är rätt utbredd, så folk kör för fort, kör fulla osv. Om polisen stoppar en mutar man bara polisen. Så min karl som har både kanadensiskt  och europeiskt körkort har skaffat nigerianskt körkort också, bara för att han får betala tre gånger så mycket om han visar upp de andra.. Annars tror jag att det bästa när det gäller säkerhet är att lära känna folket i sin närhet väl. Så att man är en trevlig person, och inte bara en "vit".. Jag kan ju bara tala för de afrikaner jag känner, men jag upplever dem väldigt öppna och hjälpsamma. Det sitter liksom aldrig fast, utan har man nåt slags problem, är det nåt som ska göras så finns det alltid nån som ställer upp. Lycka till! Det låter jättespännande!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Blomme

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-07 kl 21:38 »
Det gick en dokumentär om att vara vit bonde i Afrika för inte så längesedan.  Den visade hur det går till om man söker lyckan i Afrika.

Negrerna var inte särskilt välvilligt inställda till att det kom vita, i detta fallet sydafrikaner och köpte mark att odla på. Blev en hel del tvister med myndigheter som sade si och andra dagen så.

Kommer tyvär inte ihåg vad dokumentären hette, kanske någon som vet?
Kan ju vara intressant att se...

olleman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 apr-07 kl 22:53 »
"hon har bjudit med mej detta år,så jag ska ner o kolla,o framför allt "KÄNNA EFTER"hur det känns,om de e främlingsfientliga???afrika e en stark kontinenet!!!"

Citerat av Bushwomen

Menar du att deras ev främlingsfientlighet är ett tecken på att afrika är en stark kontinent? Och isåfall är det positivt? Applicera i så fall ditt resonemang på sverige och europa och vad har vi då? Säkerligen inga åsikter du hyser va?

Och bespara mig "den vite mannens skuld" från anno 1700. Sedan urminnes tider har olika folkslag i Afrika använt grannfolk som slavar, araber har hämtat massor av slavar. Såg en dokumentär som behandlade ämnet. En ung kille såldes för 10$ som dräng åt en fiskare. Finns det nått annat namn på det än slaveri?

Jag har spenderat en hel del tid i Liberia. Jag vet inte hur det är i Nigeria med säkerhet men sjukdomsbilden bör du orientera dig om. Finns mycket obskyra sjukdomar och parasiter där och framför dem alla malaria. Medellivslängden i Liberia ligger runt 40 år tror jag.  

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 01 maj-07 kl 04:58 »
Afrika är ganska stort.  Och människorna som bor där är nog individer. :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

goldqueen

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 maj-07 kl 06:45 »
vete fan om jag som kvinna skulle bege mig till ett sånt uland.
Har en manlig vän som drog till MALAWI, första halvåret så hade han alla byns ungar utanför sitt staket /som var 2,5 meter högt och i sten / som tiggde grejer och vatten och allt vad han hade. Han hade 2 små rum, ett bajshål och en källa på sin "tomt", varje gång han släppte in ungarna så slutade det med att de "sjöng" eller gjorde tjänster som han fick " betala" på ett eller annat sätt. Han var ju vit!! MEN han fick vänner som hjälpte, han kunde handla mat och gå till marknaden. MEN nu efteråt efter 3 år och han flyttat hem så visst tänker han på dom. MEN de såg honom hela tiden som en inkomstkälla. Tråkigt för honom men han sade det efter han kom hem.När han odlade så tog de betalt för bajs för hans lilla plätt typ 3 kvm och det var grannarna. Det är tufft att överleva i ett U-land

marivio

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 maj-07 kl 20:10 »
Är uppväxt i Afrika och det är en underbar kontinent - faktiskt vårt ursprung.
Visst finns det probelm och svårigheter, fattigdom och sjukdomar. Men det finns också en livskraft som vi i västerlandet inte kommer i närheten av.

När det flyttar en vit miljonär till byn så är det väl ganska naturligt att de fattiga i byn inte ger miljonären något gratis, varför skulle de göra det (och med en så utarmad jord som det är på många ställen i afrika är bajs en viktig resurs).

Angående 1700-tal och slaveri, (slavhandeln pågick långt in på 1800-talet) visst fanns det slavar där sedan länge (vilka byggde tex Keopspyramiden om inte slavar), precis som här (fast här kallades slavarna trälar). Och ja, slavhandeln var ett tag sen men kolonialiseringen har upphör under de senaste 40 åren. Och fortfarande plockar västvärlden ut många, många gånger mer i värde ur Afrika än vad vi ger i u-hjälp.

Barbara Voors har skrivit en reseberättelse om hennes månader i Kenya "När elefanterna dansar". Hon ger en ganska annorlunda bild än vad mainstream-media serverar oss. Rekomenderas!

televinken

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 maj-07 kl 07:55 »
Har inga personliga erfarenheter av afrika , men vill gärna rekomendera en underbar bok "Den vita massajen"  ja vad hette hon nu då... Hoffman någonting tror jag.
en vit kvinna som flyttar till kenya för att bo hos sin man som är massaj. Kulturkrock...  Så stark och inspirerande.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 07 maj-07 kl 23:43 »
Hoffman, Corinne, jag är NÄSTAN säker.  Hon har skrivit en uppföljare oxo "Den vita massajens dotter", om hur det gick sedan hon hastigt givit sig av till Schweiz.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
CW

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser