Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics, inte för alla?  (läst 1871 gånger)

lasseroth

• -
Aquaponics, inte för alla?
« skrivet: 09 jan-14 kl 16:35 »
Jag såg nu att det fanns en tråd om detta ämne. Ber om ursäkt Om moderator tycker det bör ligga där, tacksam om ni vill flytta
Såg en youtubefilm om Aquaponics.
Enl honom:
ca 25 cm djup odlingsbädd. 1 liter fisktank = 1 liter odlingsmaterial. 1 Fisk /10 liter.
Detta borde ge 4 kvm odlingsyta, 1000 liter tank, 100 fiskar.
Jag kan förstå att detta kan vara fullständigt livsavgörande i utvecklingsländer med ont om vatten.
För er som ej känner till Aquaponics, och om jag fattat rätt... Samma vatten cirkulerar, fisken äter, avfallet tas upp/renas av växterna,
ett slutet system utan annat tillskott av vatten än det som avdunstar.
ingen jord behövs. grönsaker och protein åt folket i fatttiga länder.
Dom exempel man ser på Youtube är dock inga fattiga människor.
Min fråga är nu, kan det verkligen vara något för oss i rika väst?
Odlad sötvattenfisk, 100 styck skall ätas inom ett år. Mot detta ställs det som produceras i fråga om grönsaker på 4 kvm.
Den fisk som föds upp här är naturligtvis lika bra proteinkälla som annan fisk, men inte tror jag den smakar som vild lax eller hälleflundra/torsk från Ishavet.
Alltså, det ser ju ut som en fantastisk ide'men är det något för oss vanliga "rika"?

Murray Hallams Practical Aquaponics
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 16:56 av lasseroth »

ptr51

• Gäst
SV: Aquaponics, inte för alla?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 17:49 »
Det är klart det är en bra idé i många sammanhang, tex om det gäller minskad miljöpåverkan, självförsörjning av mat, maximera produktion på små ytor, etc.

Jag har aldrig ätit såndär aqua odlad karp men jag skulle tro att du har rätt, det smakar nog inte som torsk och lax, tvärtom anses karp smaka illa men används som matfisk på en del ställen har jag hört.

Men va äre för lyx-problem egentligen? :P Det är ju samma dilemma som att en hamburgare oftast anses godare än en sallad. Betyder ju inte att det inte är värt att odla sin egen sallad och käka den och vara glad.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jan-14 kl 15:23 »
.....
ca 25 cm djup odlingsbädd. 1 liter fisktank = 1 liter odlingsmaterial. 1 Fisk /10 liter.
Detta borde ge 4 kvm odlingsyta, 1000 liter tank, 100 fiskar.
.....

Finns säkert olika beräkningar på detta beronde på vilken temp man odlar i, hur intensivt man matar fiskarna osv. MEN, 100 fiskar per kubikmeter vatten... då snackar vi nog små akvariefiskar. Inte några större matfiskar.

Grundidén med aquaphonics är bra och det finns några (iaf. två som jag kommer på) experter på det här på forumet. Svårt att få det effektivt här i Sverige om hela anläggningen fryser sönder på vintern, ingen risk denna vinter än iaf. men en normalvinter så måste kanske hela systemet tömmas och sen startas om på våren. Att ha ett uppvärmt system skulle nog bli en dålig affär på vintern.

Skulle gärna ha ett mindre system till en växthusodling under säsong men tveksamt om jag skulle ha det för matfisk. 

Vi rika kan såklart fortsätta äta lax, torsk och hälleflundra ett tag till.

lasseroth

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jan-14 kl 23:10 »
Jag har fortsatt att titta på youtubefilmer. Ju mer om aquaponics ju intressantare. Det verkar faktiskt inte som om animalieproduktionen är det viktiga.
Många föreslår guldfiskar för att dom är härdiga. Det verkar som om grönsakerna är det viktiga. Det verkar otroligt att "lite" fiskbajs kan ge tillräckligt för att ge så bra skördar.
Det är väl förmodligen så då att växter inte behöver så mycket och att tillväxten sker p.g.a. fotosyntes i första hand. Överhuvudtaget så är ju Youtube en fantastisk källa till information.
är det för mycket info och man behöver vila hjärnan kan man titta på den här enminutsfilmen

Selfie Haircut

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser