Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninunge-säkert nät, maskstorlek?  (läst 2335 gånger)

Oregano

• Hälsingland
    • maskros.weebly.com
Kaninunge-säkert nät, maskstorlek?
« skrivet: 08 jan-14 kl 19:39 »
Jag är nybörjare och osäker på om nätet i vår bur är tillräckligt tätt för kaninungar, när de börjar skutta runt i buren. Det är gotlandskaniner vi har.

Hur stora är de när de börjar komma fram? Vilken är den största maskstorlek man kan ha på nätet för att det ska fungera? Och lite senare, när de kan börja vara ute i hage, vilken är minsta maskstorlek då? Ungefär hur gamla bör de vara innan de får komma ut från burens trygghet, ut i hagen?
Aeon's kaniner - gotlandskaniner i genbank - http://maskros.weebly.com

Zabbe

SV: Kaninunge-säkert nät, maskstorlek?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-14 kl 20:09 »
Jag har biltemas putsnät 19x19mm. Har hittils inte förlorat någon unge eller haft några problem med att de fastnar eller liknande. Har hittils inte haft någon kanin som byggt bo direkt mot nätet heller förvisso, men det är definitivt lagom litet när de börjar krypa ut. Tror att det hade klarat nyfödda också men kan inte lova det.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-14 kl 18:48 »
Jag har också Biltemas putsnät både till burar och hägn
Mina gotlandsungar brukar vara väldigt företagsamma, redan när de är två veckor drygt är de och kravlar runt i buren. Efter ytterligare en vecka är de på väg att ta sig över avspärrningen som är 25-30 cm, kommer inte ihåg.
Då mina kaniner bott i hägn har jag inte haft några kullar förrän det blivit varmt, och då har jag begränsat hägnet, dvs gjort ett minihägn runt buren. På ett ställe har då nätet varit ca 45 cm högt så honan har kunnat ta sig ut men ungarna blev kvar..
Ingen aning om minsta maskstorlek men när de är små kan dom ta sig genom det mesta :-). Därför tycker jag att putsnätet är prisvärt.

Oregano

• Hälsingland
    • maskros.weebly.com
« Svar #3 skrivet: 09 jan-14 kl 21:19 »
Tack för svaren! Maskorna i mitt burnät är 23 x 106 mm. Det borde kunna räcka då, om de inte är ovanligt "klättriga" redan som små pyttingar. Nätet börjar ca 10-15 cm ovanför golvytan, så de borde väl inte nå upp dit medan de bara kravlar runt i alla fall. Jag får hålla koll och i värsta fall sätter jag putsnät tillfälligt utanpå det andra nätet i dörrarna.
Aeon's kaniner - gotlandskaniner i genbank - http://maskros.weebly.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare (1 dolda)
henriklestreus, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser