Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idetorka - vad göra med körsbär och vinbär?  (läst 10831 gånger)

Camilla

• Gäst
Idetorka - vad göra med körsbär och vinbär?
« skrivet: 17 jul-04 kl 01:22 »
Nu börjar bären mogna, och det verkar bli riktig gott om både körsbär och röda/vita/svarta vinbär här hos oss i år. (Bra, för jordgubbarna har möglat av allt regnet...)

Jag gör allt "det vanliga" - lite saft, några burkar gelé, torkar litegrann, och lösfryser en del röda vinbär att ha i vinter, men jag vill ha massor av tips på vad man mer kan göra!! Vad gör ni?

kurt

Re:Idetorka - vad göra med körsbär och vinbär?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-04 kl 15:41 »
Svartavinbär är bra som grund för sylt/marmelad, men det blir ännu godare om man blandar med hallon eller körsbär (körsbär kan kärnas ur med ett gem innan eller så fiskar man ur kärnorna efteråt). Har man bara rena varma burkar så behöver man inget konserveringsmedel eller parafin.  

Gör man gelé så kan man också smaksätta en del av den med kryddor som tex:

Vitlök, Ingefära, Chili, Spiskummin

Camilla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-04 kl 10:00 »
Ann - tack för receptet! Det blev riktigt, riktigt gott! :)

Maggi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 aug-04 kl 11:24 »
Recept på Hagars vinbärskaka:
100-150 gram smör eller margarin
1 dl socker
1,5 dl grahamsmjöl
1,5-2 dl vetemjöl
Gör en deg och kläm ut i rund form
Vispa ihop 3 dl gräddfil (eller 2 dl soyagrädde)
0,5 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
häll  blandningen på pajdegen och häll sen i
5 dl vinbär
Ugn 175-200 grader 30-40 min.

Oriflamman

« Svar #4 skrivet: 25 maj-05 kl 14:08 »
Någon som har recept på körsbärssaft? Gärna med fruktsocker istället för vanligt socker.

Det är ju så gott!

Hittade detta forum idag och är alldeles salig, äntligen ett ställe där jag kan få tips och råd om självhåshåll och gamla kunskaper. Har letat länge.

/Johanna

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 17 jul-06 kl 11:30 »
Hej....
En god sak man kan göra av körsbär om man har lite tålamod är att sjuda dom i lite vatten ,hälla av spadet som man sparar och kärna ur bären försiktigt (så det inte blir bara mos).Sedan blandar man kokspadet med bär och lite socker ,sjuder en liten stund och reder av med arowrot och vips så har du en god kräm att äta vid någon fikarast ;)
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 11:31 av Kerstin Linnea »

HildaM

« Svar #6 skrivet: 10 aug-06 kl 17:25 »
Har ni något bra recept på rödavinbärs-gelé?
Eller sylt som inte är för söt...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 11 aug-06 kl 20:16 »
Ååh. Hade jag ett körsbärsträd skulle jag plocka bären rakt ner i en flaska. Så mycket som får plats. Sen skulle jag pillra ner en bit av en vaniljstång och lite socker. Sist skulle jag fylla upp med brännvin. Sen skulle jag tråna efter flaskan fram till jul, när jag högtidligen skulle bjuda svärmor på den mest underbara likör som smakats norr om Benedict.

Så gjorde jag för många år sen med körsbär pallade en mörk natt i Uppsala. Sen dess fantiserar jag bara....
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser